بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاثیر دوگانه کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن را تشریح کرد.
کد خبر : ۱۸۱۳۳۹
به گزارش بورس نیوز، علی چگنی درباره آثار بازار ارز بر مسکن اظهار داشت: بازار ارز بر مسکن اثر چند گانه دارد. یعنی کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن، هم اثر کاهندگی دارد و هم اثر فزایندگی.

وی ادامه داد: تأثیر کاهندگی آن به دو موضوع انتظارات جامعه در خصوص کاهش قیمت ها و جو روانی آن بازمی گردد. به این معنا که وقتی قیمت ارز کاهش می یابد ، انتظارات تورمی در بازار مسکن هم فروکش می کند.

وی تأکید کرد: از نظر علمی برای اینکه این اتفاق رخ بدهد، باید قیمت ارز به صورت معنادار و پایدار کاهش یابد. تا کنون نیز این اتفاقات تا حدی شکل گرفته است که سبب می شود قیمت ها در بازار مسکن تا حدی افت کند.

چگنی دومین عامل اثرگذاری کاهندگی نرخ ارز بر بازار مسکن را هزینه ساخت آن دانست و افزود: هزینه ساخت و ساز نیز وابسته به نهاده های ساختمانی است که بخشی از این نهاده ها، وارداتی است یا اینکه بخشی از مواد اولیه تولید این مصالح در داخل، از محل واردات تأمین می شود. در هر دو صورت به طور مستقیم ، قیمت تمام شده ساخت و ساز اثر می پذیرد چراکه کاهش قیمت ارز باعث کم شدن قیمت مصالح و ابزارهای مورد نیاز برای ساخت مسکن از قبیل آسانسور خواهد بود.

وی درباره اینکه کاهش نرخ ارز چگونه می تواند منجر به افزایش نرخ در بازار مسکن شود، گفت: با کاهش نرخ ارز، کسانی که سرمایه شان را با هدف سود، وارد بازار ارز کرده اند، از این بازار خارج شده و معمولا به سمت بازار مسکن می روند. این حرکت سرمایه به سمت بازار مسکن، تقاضای مسکن را افزایش داده و منجر به رشد قیمت می شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: البته اینها باید بصورت دقیق بررسی شود؛ اما آنچه ما تاکنون از بررسی اثرگذاری متقابل بازارها بر یکدیگر متوجه شده ایم، تأثیر چندانی نداشته است. به عبارت دیگر در دو هفته ای که تغییرات گسترده ای در بازار ارز داشته ایم، این تغییرات اثری بر بازار مسکن نداشته اند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تقاضای مسکن در شهریور ماه نسبت به ماه قبل از آن (مرداد ماه امسال) روند کاهشی داشت، ادامه داد: شواهد نشان می دهد در حال حاضر نیز متقاضیان ورود به بازار مسکن افزایش چندانی نداشته است. البته متقاضیانی که از طریق بازار ارز وارد بازار مسکن شده اند، اکثرا غیر مصرفی هستند که برای سرمایه گذاری وارد این بازار می شوند.

وی در واکنش به گمانه هایی که درباره کاهش ۲۵ درصد قیمت مسکن در بهمن ماه امسال مطرح می شود، بیان داشت: من چنین چیزی را نشنیده ام و چنین حسی هم ندارم. ولی ممکن است تورم تا پایان سال تا حدی افزایش یابد ولی قیمت مسکن همین قیمت های جاری باشد اگر این ثبات قیمت مسکن را بر تورم عمومی تقسیم کنیم، عملا به این نتیجه می رسیم که قیمت مسکن کاهش یافته است. همان اتفاقی که در سال های گذشته رخ داده بود به این صورت که تورم عمومی روند افزایشی داشت اما قیمت مسکن ثابت مانده بود وقتی این ثبات قیمتی را بر تورم عمومی تقسیم کردیم، نشان داد که نرخ مسکن رشد منفی داشته است.

چگنی یادآور شد: قیمت مسکن بر اساس قیمت های جاری تا آخر امسال تغییر خاصی نخواهد کرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
جزییات تفاهم‌نامه گروه سرمایه‌گذاری مسکن و سازمان نوسازی تهران اعلام شد:

ورود متفاوت بانک مسکن به بافت فرسوده

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بورس برمدار هیچ / دیگر مجالی برای سودهای هنگفت نیست

ارسال نظر