بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ادامه داد: زمانی که صحبت از معدن می‌شود همه به دنبال اکتشاف و استخراج مواد معدنی هستند، در صورتی که فرآوری مواد معدنی، دانش بنیان کردن و صادرات آن مغفول مانده است.
کد خبر : ۱۸۵۰۰۶

به گزارش بورس‌نیوز، بهروز اسودی با بیان این مطلب گفت: این واحدها در زمینه فرآوری مواد معدنی نظیر سنگ گچ، سنگ تزئینی، سنگ آهک، شن و ماسه، فلورین، فلدسپات پتاسیک، خاک رس، خاک روی و سنگ مس و با 55درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به سهم حدود چهار درصدی مصرف آب بخش صنعت استان از حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب تولیدی سالانه در این استان، گفت: مواد معدنی برای فرآوری به آب زیاد نیاز دارد و اگر آب وجود نداشته باشد، فرآوری و در نتیجه، صادرات این مواد با مشکل مواجه می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ادامه داد: زمانی که صحبت از معدن می‌شود همه به دنبال اکتشاف و استخراج مواد معدنی هستند، در صورتی که فرآوری مواد معدنی، دانش بنیان کردن و صادرات آن مغفول مانده است.

وی یکی از دلایل اصلی فرآوری نشدن مواد معدنی در استان سمنان را ضعیف بودن ساختارهای زیربنایی عنوان کرد و گفت: ساختارهای زیربنایی استان مانند برق، گاز و آب در ارایه خدمات به معادن استان بسیار ضعیف است که پراکندگی معادن یکی از دلایل اصلی آن عنوان می‌شود.

اسودی افزود: با فرآوری مواد معدنی می‌توان ارزش افزوده آن را بسیار بالا برد، به طوری که اگر برخی از مواد معدنی استان سمنان فرآوری شود، بیش از 50 برابر ارزش افزوده آن ماده افزایش می‌یابد، اما تا کنون حتی رشد یک برابری در ارزش افزوده مواد معدنی استان سمنان اتفاق نیفتاده است.

وی یکی دیگر از دلایل فرآوری نکردن مواد معدنی در استان سمنان را فاصله زیاد معادن عنوان کرد و گفت: بیشتر معادن استان سمنان در مناطق دورافتاده و دست نیافتنی قرار دارد و دسترسی به آن ها آسان نیست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به اینکه‌ این استان با استخراج سالانه بیش از 23 میلیون تن انواع مواد معدنی یک استان مستعد از نظر منابع معدنی از قبیل سیلیس، آهک، گچ، سولفات سدیم، نمک، منگنز، آهن و غیره می‌باشد افزود حدود 593 معدن در استان دارای پروانه بهره‌برداری هستند که 60 درصد آن فعالیت استخراجی، 10 تا 15 درصد بصورت تجهیز و بقیه به صورت فصلی فعالیت می‌کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در چهار محال و بختیاری صورت گرفت؛

اجرای چند پروژه اکتشاف در طرح توسعه معادن

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ نگین طبس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افزایش ظرفیت تولید، مهم‌ترین استراتژی «کطبس» / خریدار جدید زغالسنگ، در تدارک ورود به رینگ

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان تاکید کرد:

رشد ۸۶ درصدی سود عملیاتی زیرمجموعه‌های «سفارس» در ۶ماهه

ارسال نظر