بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
مطالبات داروسازان از دولت در حال حاظر به محل مناقشه بدل شده و زمزمه هر روز این شرکت‎ها است. چرا که با اوضاع کنونی اقتصاد کشور، روز به روز بر حجم مطالبات افزوده می‎شود و فعالیت آن‎ها را به مخاطره انداخته است. در این میان، کدام شرکت ها بیشترین طلب را از دولتی‎ها دارند؟!
کد خبر : ۱۸۷۹۶۶

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، عدم پرداخت مطالبات شرکتهای داروساز از سوی مراکز و سازمانهای بیمه، به یکی از مشکلات اساسی این صنعت بدل شده و در نتیجه آن، سطح نقدینگی در شرکت‎های دارو تنزل یافته است.

فاصله زیاد «دعبید» و «پخش» از سایرین / دست دولت در جیب داروسازان

بررسی بر روی تمام شرکتهای فعال در گروه دارو نشان میدهد که حجم مطالبات تجاری در سطح بالای 77626 میلیارد ريال قرار دارد. بر این اساس، «پخش» با 8380 میلیارد ريال حساب دریافتنی تجاری، رتبه نخست را از آن خود کرده است. رتبه دوم با 4404 میلیارد ريال در اختیار «تیپکو» قرار گرفت و پس از آن، «دالبر» با 4051 میلیارد ريال، در جایگاه سوم ایستاد.

فاصله زیاد «دعبید» و «پخش» از سایرین / دست دولت در جیب داروسازان

در مجموع، داروسازان 83510 میلیارد ريال مطالبات تجاری و غیرتجاری دارند و در طرف مقابل، 32066 میلیارد ريال بدهی تجاری و غیرتجاری به بار آورده‎اند.

انباشته شدن مطالبات موجب شده تا علاوه افزایش میزان بدهیهای معوق، حجم نقدینگی کاهش یابد. 6168 میلیارد ريال میزان وجه نقد و موجودی‎های نزد بانک داروسازان است که در مقابل مطالبات و بدهی‎ها رقم چشم‎گیری نیست.

این موارد، ضمن این که در چرخه تولید و فروش شرکتها خلل وارد میکند، مانعی در مسیر به‎روزرسانی تکنولوژی و ماشین آلات تولید تلقی میشود و اجرای طرحهای جدید را به مخاطره میاندازد.

در گروه محصولات دارویی، «دعبید» با 847 میلیارد ريال بیشترین میزان وجه نقد را در صندوق‎های خود خوابانده است. «دسینا» و «دتماد» جایگاههای بعدی را به نام خود ثبت کردهاند.

فاصله زیاد «دعبید» و «پخش» از سایرین / دست دولت در جیب داروسازان

یکی دیگر از مشکلات صنعت داروی کشور این است که خریدار و قیمت‎گذار یک شخص است. دولت هم در قامت خریدار ظاهر میشود و هم هم قیمت محصولات دارویی را تعیین میکند. در نتیجه، خواسته داروسازان در خصوص نرخهای فروش تأمین نمیشود. در حال حاضر حدود 50 درصد مواد اولیه دارو با ارز 4200 تومانی تامین میشود، اما بقیه مواد مورد نیاز و وسایل جانبی مانند بسته‌بندی با دلار آزاد حساب میگردد. از همین رو، تولید در چنین شرایطی چندان مساعد داروسازان نیست و در بلندمدت حاشیه سود این شرکتها را کاهش میدهد.

بنابراین، دولت و سازمانهای مربوطه باید بیش از گذشته نسبت به مطالبات داروسازان واکنش نشان دهند تا چرخ این صنعت استراتژیک بهتر از قبل بچرخد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
United States of America
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
کاش کار دولت فقط نپرداختن بدهی بود و دست به فروش سهام شرکت ها برای مخارج سفرها، پرداختن یارانه سر هر ماه و پرداخت سود سهام عدالت که معلوم نیست کدام سهام که برگه سهام ندارد و پا در هوا اعلام می شود نمی زد