بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

پتانسیل های بازار برای جذب نقدینگی/ معرفی گزینه‌های برتر برای سرمایه‌گذاری

سهم گروه های وابسته به نفت به ویژه به سبب احتمال افزایش نرخ بنزین؛ فلزات اساسی و معدنی؛ صنایع غذایی و همچنین شرکت های حمل و نقل ریلی (به واسطه احتمال افزایش نرخ) گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری خواهد بود.
کد خبر : ۱۹۰۹۸۹
به گزارش بورس نیوز، روند صعودی بازار سرمایه ادامه دارد و شاخص کل در ساعات آغازین هفته با رشد بیش از ۳ هزار واحدی، وارد کانال ۲۳ هزار واحدی شد. 

عبداله رحیم لو کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلایل رشد بازار بیان کرد: در این مدت اتفاقات زیادی در اقتصاد کشور رخ داده که بازار سرمایه را هم تحت تاثیر قرار داده است. گزارش های منتشر شده شرکت ها وضعیت قابل قبولی داشته و بعضی شرکت ها افزایش نرخ قابل توجهی داشته اند. حساسیت دولت به بازارهای ارز و سکه هم از جذابیت ورود نقدینگی به سمت این بازارها کاسته است. پیش بینی رکود بازار مسکن هم رغبت به سرمایه گذاران در بازار مسکن را کاهش داده است.


وی افزود: سیاست های پولی، کمی آرامش در بخش سپرده های بانکی ایجاد کرده که سبب خروج بخشی از سپرده های بانکی هم شده است. در شرایطی که حجم نقدینگی مرتبا رو به افزایش است، تنها بازاری که هم پتانسیل جذب نقدینگی را دارد و هم نگاه مثبت دولت را به همراه دارد، بازار سرمایه است. ضمن اینکه بازار سرمایه توان جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید و کاهش پیامدهای منفی تورم را دارد. هیچ یک از سیاست های پولی موفق به کنترل روند فزاینده نقدینگی نبوده و با توجه به ریسک سرمایه گذاری در سایر بازارها، بازار سرمایه جذاب ترین گزینه برای جذب پول و ورود نقدینگی جدید بوده و حجم معاملات بازار این روزها تاییدی بر این ادعا است.


  وی ضمن تاکید بر پتانسیل های بازار سرمایه جهت جذب نقدینگی عنوان کرد: به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بین المللی با توجه به تنش های بین المللی در حوزه نفت، لمس قیمت بیش از ۱۰۰ دلاری نفت محتمل است. این پیش بینی، موجب افزایش جذابیت سرمایه گذاری در سهم های وابسته به نفت و پتروشیمی می شود. همچنین جدی تر شدن مذاکرات تجاری آمریکا و چین، به مثبت تر شدن چشم انداز قیمت های جهانی فلزات اساسی و محصولات معدنی کمک می کند. بهبود روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه به ویژه بازسازی سوریه هم می تواند فرصتی پیش روی بعضی صنایع بازار سرمایه باشد.

این فعال بازار سرمایه در معرفی گزینه های برتر برای سرمایه گذاری اظهار داشت: به نظر می رسد سهم گروه های وابسته به نفت به ویژه به سبب احتمال افزایش نرخ بنزین؛ فلزات اساسی و معدنی؛ صنایع غذایی و همچنین شرکت های حمل و نقل ریلی (به واسطه احتمال افزایش نرخ) گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری خواهد بود.

رحیم لو در پاسخ به این سوال که «چطور می توان نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه را حفظ کرد؟» گفت: البته رشد شدید و بدون وقفه بازار سرمایه، چندان منطقی نیست و شیب تند صعودی شاخص نگرانی هایی ایجاد می کند. انتظار می رود سهامداران، اعم از حقیقی یا حقوقی، تحلیل و منطق را جایگزین هیجان در معاملات کنند و از سیگنال های بدون بنیاد اجتناب کنند. ضمن اینکه ضروری است اطلاعات کامل تر و بهتری در اختیار سهامداران کم تجربه تر قرار بگیرد و نقش کانون کارگزاران در این قضیه حائز اهمیت است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر