بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
بورس نیوز بررسی کرد:

بلاتکلیفی سهامداران هپکو

سهامداران خرد «هپکو» طی تماس‌های مکرر، خواستار تعیین تکلیف این افزایش سرمایه و بازگشایی هر چه سریع‌تر نماد معاملاتی شده‌اند.
کد خبر : ۱۹۱۴۸۲
به گزارش بورس نیوز، نماد «تپکو» روز هفدهم اسفندماه متوقف شد و چهار روز بعد، افزایش سرمایه 804 درصدی این شرکت مشمول ماده 141 از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها در مجمع به تصویب رسید. 

قرار بر این بود که افزایش سرمایه تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت به ثبت برسد. اما در شرایطی که به نظر می رسید ماهی به دمش رسیده، ناگهان ورق برگشت و مخالفت ها با انجام این افزایش سرمایه آغاز شد.

برای بررسی مخالفت ها باید نقبی به گذشته زد. هپکو در سال 1354 در زمینی 90 هکتاری و البته با همکاری شرکای خارجی به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات صنعتی و کشاورزی و راه سازی در خاورمیانه آغاز به کار کرد. ولی در سال 1383 فرآیند خصوصی سازی این شرکت رقم خورد و یکی از پر حرف و حدیث ترین خصوصی سازی های کشور شد.

استاندار و مدیران استان مرکزی از دی ماه 1395 به دنبال بازگرداندن این کارخانه به سازمان خصوصی سازی ایران بودند و در نهایت پیشنهاد واگذاری این کارخانه به شرکت «هیدرو اطلس» ساوه مطرح شد و در بهمن ماه 1395 هپکو به هیدرواطلس واگذار شد. ولی این واگذاری سرآغاز کاهش حجم تولیدات، مشکلات کارگری، و فشار بدهی های بانکی سررسید شده بود. حدود یک سال بعد، مدیرعامل هپکو استعفا داد و سازمان خصوصی سازی با توجه به اختیار مالکانه 60.7 درصدی بر هپکو اقدام به تعیین مدیرعامل جدید در خرداد 97 کرد. 

با توجه به تداوم مشکلات این مجموعه، سازمان خصوصی سازی چندی قبل اقدام به انتشار آگهی فراخوان عمومی برای شناسایی متقاضیان بالقوه خرید سهام هپکو کرد.

مخالفان افزایش سرمایه هپکو از محل مازاد تجدید ارزیابی معتقدند این افزایش سرمایه مشکلات این شرکت را رفع نکرده و پرداخت بدهی تقریبا 600 میلیارد تومانی این شرکت نیاز به تزریق نقدینگی داشته و باید افزایش سرمایه از محل آورده نقدی صورت می گرفت. 
با وجود تایید این نظریه ذکر چند نکته ضروری است.

1- در شرایطی که هپکو هنوز با مشکلات سهامداری مواجه بوده و سهامدار عمده این شرکت ظاهرا فاقد اهلیت لازم است، تزریق نقدینگی قرار است از سمت کدام سهامدار صورت گیرد؟

2- آیا بهتر نبود قبل از آنکه مهلت قانونی ثبت افزایش سرمایه و امکان استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها به اتمام رسد، اجازه ثبت این افزایش سرمایه داده می شد تا شاید خروج هپکو از شمول ماده 141 قانون تجارت موجب جذابیت بیشتر این شرکت در جذب سهامدار جدید می شد؟ بهتر است فراموش نکنیم که در دفعات قبل چندین بار مزایده بلوک هپکو بدون خریدار مانده است.

3- تپکو به سبب همین افزایش سرمایه از ابتدای سال 97 تا زمان برگزاری مجمع، حدود 430 درصد افزایش قیمت در کارنامه معاملاتی خود ثبت کرده بود. در صورتی منتفی شدن این افزایش سرمایه، مسئول ضرر و زیان سهامداران خردی که برخی از آنها در قیمت های بالا وارد سهم شده اند، کیست؟ اگر انجام این افزایش سرمایه ایرادی داشت، چرا در همان مراحل مقدماتی کار مخالفت ها اعلام نشد؟ اصلا انجام این افزایش سرمایه چه منافاتی با رفع مشکلات تولید دارد؟ 

به هر حال توقف طولانی مدت نماد و بلاتکلیفی سهامداران این روزها مشکلات هپکو را پررنگ تر کرده و طبق بررسی های خبرنگار بورس نیوز، فعلا سازمان خصوصی سازی راضی به انجام این افزایش سرمایه نیست. اما سهامداران که در این مدت از رشد ابزار هم جا مانده‌اند،  نگران هستند که مبادا مهلت استفاده از معافیت مالیاتی از دست رود و با از دست رفتن این فرصت، سرمایه های سهامداران خرد هم به باد رود. 

سهامداران خرد هپکو طی تماس های مکرر با مجموعه بورس نیوز، خواستار تعیین تکلیف این افزایش سرمایه و بازگشایی هر چه سریع تر نماد معاملاتی شده اند.

اعتراضات سهامداران این روزها پررنگ تر شده و ظاهرا روز چهارشنبه هم برخی سهامداران جلوی درب سازمان خصوصی سازی تجمع کرده و نماینده سهامداران با رییس سازمان خصوصی سازی دیداری هم داشته و مشکلات مطرح شده است.

امیدواریم مسوولان امر علاوه بر در نظر گرفتن اهمیت تداوم تولید در این شرکت و حفظ حقوق کارگری، منافع سهامداران خرد را هم در نظر بگیرند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
توقف طولانی نماد تپکو غیر قانونی و غیر اخلاقی و بازی با سرمایه و زندگی سهام دار خرد .سازمان خصوصی سازی آقای پوری حسینی و استانداری مرکزی پاسخگوی مردم باشید .لطفا
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
با سلام امسال مثلا سال حمایت از تولید ملی هستش.این مسؤولان به جای حمایت دارند کار شکنی میکنند.به داد سهامداران برسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
خواهشن پیگیری نمایید
ابراهیمی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
با سلام
خوب آخه چرا در سال رونق تولید چوب لای چرخ تولید می گذارید ئ سهامداران را از کرده خو د پشیمون؟
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
سلام با تشکر از شما بابت تحت پوشش قرار دادن اخبار هپکو تورو خدا پیگیری کنید ما سرمایمون داره از بین میره
کاوه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
وقتی استاندار مرکزی که نه سواد اقتصادی داره نه کارش این بوده اینقدر نظرش مهمه، وای به حال این استان و این شرکت و این کشور
امیر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
پورحسینی اختلاس گر و دستش تو کاسه هست