بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
آمار منتشره از گمرک و محاسبات کارشناسان نشان می‌دهد در نیمه ابتدایی سال ۹۷، چین به عنوان بزرگترین مقصد صادراتی ایران، ۲۰ درصد از سهم کل صادرات کالایی غیر نفتی را به خود اختصاص داده که این رقم درمقایسه با ۶ ماهه سال ۹۸ با ۵ درصد افزایش یه ۲۵ درصد می‌رسد.
کد خبر : ۱۹۹۴۳۶
 
کاهش ۷ درصدی سهم واردات ایران از دیگر کشور‌ها
 
به گزارش بورس نیوز، کشور‌های چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان ۵ مقصد مهم صادراتی و ۵ کشور چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان مهمترین مبادی وارداتی ایران در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ را به خود اختصاص داده اند. 

براساس آمار موجود، جایگاه ترکیه همزمان با خروج هند از لیست ۵ مقصد عمده صادراتی کشور تقویت شده است. همچنین در مدت ذکر شده، بعد از چین میزان ۲۲ درصد از صادرات کالایی غیر نفتی ایران به عراق، ۱۲ درصد به ترکیه، ۱۱ درصد به امارات و ۵ درصد به افغانستان صورت گرفته است.

در ۶ ماهه نخست سال جاری، کالایی غیر نفتی ایران تنها ۲۵ درصد از صادرات به سایر کشور‌ها را به خود اختصاص داده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۹۷ درصد کاهش داشته است.
سهم عراق از صادرات ایران دو درصد افزایش، سهم امارات ۷ درصد کاهش و افغانستان نیز از ۷ درصد به ۵ درصد افت داشته است.

در مقایسه با ۵ مبدا عمده وارداتی کشور چین بزرگترین مبدا در سال جاری بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، با حذف کره جنوبی از مبادی عمده وارداتی کشور، جایگاه ترکیه بهبود داشته است.
در مدت زمان ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۸، ۲۵ درصد از کل واردات کشور از چین صورت گرفته و دو کشور امارات و ترکیه به ترتیب سهمی ۱۸ و ۱۲ درصدی را به خود اختصاص داده اند. هند و آلمان نیز با ۱۰ و ۵ درصد دیگر مبادی وارداتی ایران هستند.

بررسی آمار نیمه اول سال جاری و سال گذشته در واردات نشان از کاهش یک درصدی کشور چین دارد. سهم ۱۲ درصدی کشور امارات نیز در سال ۹۷، افزایشی ۱۸ درصدی را تجربه کرده است و همزمان کره جنوبی از فهرست ۵ مبدا نخست وارداتی کشور حذف شده است.

سهم واردات ایران از هند ۴ درصد افزایش و همزمان از سهم المان یک درصد کاهش رخ داده است. به طور کلی سهم واردات ایران از دیگر کشور‌ها از میزان کل ۴۳ درصد به ۳۰ درصد کاهش داشته است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر