بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر : ۲۷۱۴۲۹

بورس‌نیوز:

سبک تحلیلی تکنیکال که به دلیل موارد خاص خودش بیشتر مورد توجه فعالین و معامله گران است، ولی در عین حال پیچیدگی‌های خاص خودش را نیز دارد، پس لذا برای بکار بردن این سبک تحلیلی چه به روش‌های کلاسیک و چه روش‌هایی که از تکنیک‌های موج شماری در آن‌ها استفاده می‌شود رعایت نکات، قوانین و اصول مختص به همان سبک و همچنین در نظر گرفتن فاکتور‌های اساسی و کلان که بر شرایط کلی بازار اثر گذارند امری لازم و ضرروی است.

اما یک تحلیلگر تکنیکال باید بتواند برای مسیر‌های احتمالی و سناریو‌های محتملتر برنامه معاملاتی تنظیم نماید، چرا که امر تحلیل گری به عبارتی یعنی پیش بینی کردن با استفاده از ابزار‌هایی که در اختیار تحلیلگر هستند و این امر با پیش گویی تفاوت بسیاری دارد.

اما در خصوص شرایط تکنیکالی شرکت سایپا تحت نماد خساپا، نمادی که به جرات می‌توان گفت اکثر فعالین بازار برای یک بارهم که شده است این نماد را مورد معامله قرار داده اند، نمادی که از قیمت‌های فعلی خود ۱۱۲ درصد با سقف سال ۹۹ خود فاصله دارد و از طرفی با توجه به ماهیت لیدر محور بودن این نماد برای بازار (به شخصه با لیدر قرار دادن نماد‌ها مخالفم) مروری بر روند آتی سهم و محتملترین سناریو برای این نماد خواهیم پرداخت. چرا که چشم اکثر معامله گران و تحلیلگران بازار به این نماد است.

ابتدا باید بررسی کنیم که شرایط روندی نماد چگونه است و در چه روندی قرار داریم (صعودی، نزولی، ساید)، همانطوری که کلیت بازار از مرداد ماه ۱۴۰۱ وارد یک روند صعودی شده است، این نماد نیز در یک روند صعودی به نسبت خوب با طول گام‌های معقول در حال حرکت است، که می‌توان حجم خوانی‌های خوبی نیز روی این روند انجام داد؛ که در نمودار شماره یک این مطلب به وضوح مشخص است. این نماد در برهه زمانی فعلی در کف روند صعودی خود قرار گرفته است، که این محدوده مصادف باقرار گیری شاخص کل در کلیدی‌ترین حمایت خود است، ضمنا کم شدن ارزش معاملات در روند نزولی کوتاه مدت این سهم نشانه بسیار خوبی است، و از طرفی رسیدن به نقطه اشباع فروش و معاملات فرسایشی طی ۱۲ روز معاملاتی اخیر در این نماد میتواند نوید دهند این موضوع باشد که این محدوده حفظ خواهد شد.

تحلیل تکنیکال

در نمودار شماره ۲ می‌توان به وضوح واگرایی مثبت را در نمودار این نماد مشاهده نمود، پس لذا می‌توان به سهامداران این نماد این توصیه را داشت که در برهه فعلی فروشنده نباشند، چرا این نماد تقریبا به انتهای اصلاح خود رسیده است با تلورانس ۳ الی ۷ درصدی؛

تحلیل تکنیکال

و محتملترین سناریو موجی برای این نماد با توجه به بررسی تمامی جوانب را می‌توان به صورت نمودار زیر ارائه نمود، لازم به ذکراست که پس از تکمیل هر موج این تحلیل نیازمند آپدیت و سنجش مجدد شرایط بازار می‌باشد.

تحلیل تکنیکال

پس لذا ریزش سنگین یا هر گونه افت قیمتی عجیب و غریب را نمی‌تدان از این نماد لیدر بازار داشت و همچنین مسیر صورتی رنگ را می‌توان مسیر احتمالی ماه‌های اینده این نماد دانست.

هابیل خاوری، مدرس و مدیر کارگزاری

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
اصلا این اعداد روی نمودار خوانا نیستند و نمودار هم قابلیت بزرگنمایی و دانلود هم ندارد
لطفا اصلاح گردد
ننگ بر این دولت دزد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
تکنیکال وقتی دولتمردان بیسواد بورسی دستور سقوط میدهد جواب نمیدهد.
ننگ بر این دولت دزد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
تکنیکال وقتی دولتمردان بیسواد بورسی دستور سقوط میدهد جواب نمیدهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
4 ساله پولم تو بورس یچهارم شده ولی قیمت بقیه چیزا هزار برابر بالا رفته.صد رحمت به دزدای سر گردنه.