بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
بررسی مهم‌ترین چالش‌های صنعت اوره/ رشد؛ از سرمایه تا کشاورزی
کود‌های شیمیایی از مهم‌ترین نهاده‌های مورد نیاز در کشاورزی است. کود‌های نیتروژن‌دار (اوره، آمونیوم و سولفات) کود‌های فسفات‌دار (سوپر فسفاتو تریپل) کود‌های پتاسیم‌دار (پتاسیم کلیرید).
کد خبر : ۲۷۴۲۵۵

به گزارش بورس نیوز، کود‌های شیمیایی از مهم‌ترین نهاده‌های مورد نیاز در کشاورزی است. کود‌ها بر اساس ریزمغذی‌ها به سه دسته تبدیل می‌شوند: کود‌های نیتروژن‌دار (اوره، آمونیوم و سولفات) کود‌های فسفات‌دار (سوپر فسفاتو تریپل) کود‌های پتاسیم‌دار (پتاسیم کلیرید).

در میان کود‌های ذکر شده کود‌های نیتروژن‌دار سهم بیشتری در فعالیت‌های کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند. اوره با داشتن سهمی ۴۸ درصدی، بالغ بر نیمی ازکود‌های نیتروژن‌دار رابه خود اختصاص داده است. برای تولید یک تن آمونیاک ۷۰۰ تا ۷۵۰ مترمکعب گاز خوراک و ۳۰۰ الی ۳۴۰ مترمکعب گاز سوخت لازم است. به‌طور متوسط برای تولید هر تن اوره ۵۷۰ کیلوگرم آمونیاک مورد نیاز است. از مهم‌ترین چالش‌های صنعت می‌توان از مهم‌ترین چالش‌های صنعت: افزایش نرخ گاز، احتمال قطعی گاز در زمستان، کاهش جهانی قیمت اوره، افزایش مطالبات از دولت و وضع مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه‌خام نام برد. 

به‌طور کلی ظرفیت تولید اوره در ایران حدودا ۷ میلیون تن است. ظرفیت تولید اوره‌سازان بورسی ("شپدیس"، "شیراز"، "خراسان"، "کرماشا"، "شلرد") به صورت زیر است:

بررسی مهم‌ترین چالش‌های صنعت اوره/ رشد؛ از سرمایه تا کشاورزی

در ادامه به بررسی هر یک از اوره‌سازان بورسی می‌پردازیم:
مفروضات:

بررسی مهم‌ترین چالش‌های صنعت اوره/ رشد؛ از سرمایه تا کشاورزی

بر اساس مصوبه دولت مورخ ۱۷/۰۲/۱۴۰۲ در خصوص نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع، نرخ گاز خوراک و سوخت با احتساب عوارض مربوطه به ترتیب ۸۰,۵۰۰ ریال و ۴۴,۰۰۰ خواهد بود؛ این نرخ از ابتدای تیرماه ۱۴۰۲ برای اوره‌سازان اعمال شد. شایان ذکر است تفاوت در نرخ گاز خوراک و سوخت این شرکت با باقی شرکت‌ها به دلیل تفاوت در سال مالی آن‌ها است.

سال مالی پتروشیمی پردیس منتهی به شهریور ماه و سال مالی سایر پتروشیمی‌های اوره‌ای منتهی به اسفند ماه است. 

جمع بندی:

نهایتا با در نظر داشتن مفروضاتی که گفته شد به جدول جمع بندی زیر می‌رسیم:

بررسی مهم‌ترین چالش‌های صنعت اوره/ رشد؛ از سرمایه تا کشاورزی

همانطور که مشاهده می‌شود "شپدیس" و سپس "شیراز" دارای P/E پایین‌تری هستند، لذا برای سرمایه‌گذاران گزینه‌های جذاب‌تری هستند، اما باید در نظر داشت که نرخ خوراک و سوخت که برای اوره‌سازان بسیار مهم است، در حال حاضر موضوع مبهمی است که فرمول جدید آن مشخص نیست؛ لذا محاسبات بار دیگر با توجه به شنیده‌ها با نرخ گاز خوراک ۱۴ سنت به‌همراه ۱۵ درصد عوارض و نرخ گاز سوخت ۵۰ درصد گاز خوراک انجام شد که در جدول ذیل می‌بینید:

بررسی مهم‌ترین چالش‌های صنعت اوره/ رشد؛ از سرمایه تا کشاورزی

طبق نتایج همچنان "شپدیس" و "شیراز" دارای P/E پایین‌تری هستند البته، چون شلرد بر روی نرخ گاز بسیار حساس است، تغییرات خوبی بر روی این شرکت مشاهده می‌شود.

 

هدیه غفوری - کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر