بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
اخبار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها، مابین تنش‌های فرامنطقه‌ای از بین می‌رود؛

واکنش‌های شدید بازار به تنش‌ها و قیمت دلار

واکنش‌های شدید بازار به تنش‌ها و قیمت دلار
جنس افزایش قیمت دلار جنسش هم سو و هم تراز با تنش‌ها بوده و از این رو مشاهده کنیم که دلار می‌تواند رشد کند اما؛ بازار سرمایه با افزایش همراه نباشد.
کد خبر : ۲۷۴۶۸۴

واکنش‌های شدید بازار به تنش‌ها و قیمت دلار

بورس نیوز:

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز: به هر حال بعد از اینکه نرخ ارز در یک کانال حدود ۴۸ هزار تومانی تا ۵۲ هزار تومانی بود و بعد از مدت‌ها از این کانال خارج شد و یک رشد آنچنانی تجربه کرد، بانک مرکزی علت این علت این افزایش را اتفاقات و تنش‌های می‌داند که رخ اخیراً داده است.

بانک مرکزی نیز تحلیلی ارائه داد که دلیل افزایش قیمت ارز تنش‌های به وجود آمده می‌داند و دقیقا به نظر می‌رسد که این تحلیل درست بود و این تنش‌ها باعث شد که دلار از کانال خودش خارج شود و به محدوده ۵۳۳۰۰ تومان برسد. 

نرخ ارز اصلاحاتی را به همراه داشت و بابت اینکه تحلیل‌های بیشتری از درگیری‌ها و تنش‌ها رخ داد و مقداری با آرام شدن فضا نرخ ارز بار دیگر کاهشی شد و به نظر میرسد که اگر این موضوعات را کنار یکدیگر بگذاریم، رفتار و واکنش بازار را می‌توانیم طبیعی تلقی کنیم.

دلیل طبیعی بودن این سری با توجه به اینکه مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار بر بازار سرمایه نرخ ارز هست، می‌توانیم بگوییم که جنس افزایش قیمت دلار جنسش هم سو و هم تراز با تنش‌ها بوده و از این رو مشاهده کنیم که دلار می‌تواند رشد کند اما؛ بازار سرمایه با افزایش همراه نباشد.

جنس افزایش قیمت دلار می‌تواند بازار‌هایی را همانند بازار سرمایه، بازار مسکن و یا خودرو را تحت‌تاثیر قرار دهد اما؛ در بازار طلا با توجه به مستقیم بودن رابطه آن با افزایش قیمت دلار این رشد را حس کنیم. 

جنس افزایش قیمت دلار را باید در نظر بگیریم و مورد مطالعه قرار بدهیم و به نظر می‌رسد که با توجه به گزارش‌های خوبی که در راه است و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است متوجه می‌شویم که مسئله قیمت دلار و تنش‌ها بزرگ‌تر از این گزارش‌های فصلی است. گزارش اخبار تنش‌های موجود، اخبار صورت‌های مالی فصلی را می‌خورند و عملاً به اصطلاح این‌ها حل می‌شوند.

این کارشناس در پاسخ به این سؤال که بازار سرمایه پس از روزهای مثبتی که در ابتدای سال پشت سر گذاشت و در ادامه با جو بی‌اعتمادی در خصوص افزایش نرخ خوراک و شایعات مربوط به بودجه همراه شد، آینده بازار را در نیمه دوم سال جاری این‌گونه متصور شد: با توجه به این بی‌اعتمادی که در مصوبه نرخ خوراک و اتفاقات دیگر اتفاق افتاد، فکر می‌کنم بازار سرمایه ما در ۶ ماه آینده به شدت به تنش‌ها و به قیمت دلار واکنش نشان خواهد داد و احتمال می‌دهم که تا پایان سال با یک رشد آرام دلار همراه باشیم و می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که بازار سرمایه نیز همین رشد را تجربه کند.

وی ادامه داد: بعید می‌دانم بازار سرمایه بتواند سقف جدیدی را بشکند ولی؛ این رشد آرام را در بازار سرمایه می‌توانیم مشاهده کنیم و موضوع این است که چه در صنعت پتروپالایشی و صنعت‌های دیگر با توجه به اینکه دولت توانایی خیلی زیادی دارد.

متاسفانه اقدامات دولت بازار سرمایه را پیش بینی ناپذیر کرده و این صحبت‌ها می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد و دولت با تصمیمات خود تأثیر زیادی بر بازار سرمایه می‌گذارد و تا مدت‌ها به نظر می‌رسد که بازار نمی‌تواند یک اتفاقی و یا فرمولی را برای خود به عنوان مبنا قرار دهد. پیش بینی که از اتفاقات دارم این است که احتمالاً از این مداخله‌ها، خبرها، چالش شایعات، تهدید‌ها و تکذیب‌ها داشته باشیم.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نرخ ارز، بزرگ‌ترین عامل محرک بازار
در اوج قیمت‌های جهانی، بازار سرمایه در حال ریزش بود؛

نرخ ارز، بزرگ‌ترین عامل محرک بازار

ارسال نظر