بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
بورس مصر بیشترین رشد سالانه از سال ۲۰۱۶ را به ثبت رساند؛

مروری بر احوال بازارسرمایه کشور‌های حوزه خلیج فارس و پیش بینی بازار جهانی نفت

مروری بر احوال بازارسرمایه کشور‌های حوزه خلیج فارس و پیش بینی بازار جهانی نفت
بیشتر بازار‌های سهام در خاورمیانه، روز یکشنبه، با افزایش به پایان رسیدند و شاخص مصر با بهره‌مندی از سرمایه‌گذارانی که در برابر تورم بالا و ارز ضعیف داخلی حفاظت می‌کردند، بزرگ‌ترین سود سالانه خود را از سال ۲۰۱۶ به دست آورد.قیمت نفت که مؤلفه اصلی تقویت و توسعه اقتصاد شور‌های حاشیه خلیج‌فارس هستند، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و یک رکورد دو‌ساله را به پایان رساندند، زیرا عواملی مانند نگرانی‌های ژئوپلیتیک، کاهش تولید و تدابیر بانک مرکزی برای مهار تورم نوسانات قیمت زیادی شده است. 
کد خبر : ۲۷۷۳۷۰

 به گزارش بورس نیوز به نقل از رویترز؛ بیشتر بازار‌های سهام در خاورمیانه، روز یکشنبه، با افزایش به پایان رسیدند و شاخص مصر با بهره‌مندی از سرمایه‌گذارانی که در برابر تورم بالا و ارز ضعیف داخلی حفاظت می‌کردند، بزرگ‌ترین سود سالانه خود را از سال ۲۰۱۶ به دست آورد.
شاخص بلوچیپ مصر (EGX۳۰) با افزایش ۰.۸ درصدی رشد سال ۲۰۲۳ خود را به ۷۰.۵ درصد افزایش داد.


بانک تجارت بین‌المللی مصر (COMI.CA)، بزرگ‌ترین بانک مصرفی این کشور، با افزایش ۷۵ درصدی در سال ۲۰۲۳ همراه بوده، در حالی که شرکت تنباکویی شرکت شرق (CA) سال را با ۹۸.۵ درصد افزایش نسبت به آغاز سال ۲۰۲۳ به پایان رساند.
تورم سالانه در مصر به مدت دو سال در حال افزایش بوده و در سپتامبر به ۳۸ درصد رسیده و این سطح رکورد جدید در اقتصاد این کشور به شمار می‌رود.


در چند ماه گذشته، ارز رسمی مصر از پیش بیشتر ضعیف شده و در بازار غیررسمی (بازار سیاه) به نسبت دلار آمریکا به میزان زیادی، حدود ۵۰ واحد رسیده است؛ در حالی که نرخ رسمی این ارز تنها ۳۰.۸۵ واحد بوده است.
شاخص بورس عربستان سعودی (TASI) ۰.۳ درصد افزایش‌یافته است و این موضوع معنای افزایش ارزش شاخص بازار سهام عربستان سعودی است. 


شرکت نفتی عظیم عربستان سعودی، آرامکوی عربستان با وجود کاهش قیمت‌های نفت افزایش ۱۳.۱ درصدی را در کارنامه خود جای‌داده که بزرگ‌ترین سود سالانه این شرکت از زمان ثبت‌شدن در دسامبر ۲۰۱۹ است.
بر اساس ابزار CME FedWatch، بازار‌ها انتظار دارند فدرال رزرو کاهش نرخ‌های بهره آمریکا را در ماه مارس آغاز کند که نسبت به‌پیش بینی‌های ماه گذشته تغییر کرده است. سیاست پولی در شورای همکاری خلیج‌فارس با ۶ کشور معمولاً تحت‌تأثیر تصمیمات رزرو فدرال است، زیرا بیشتر ارزش‌های منطقه به دلار مرتبط هستند. 


این در حالی است که رشد شاخص عربستان تحت‌تأثیر قیمت‌های ضعیف نفت بوده است 

قیمت نفت که مؤلفه اصلی تقویت و توسعه اقتصاد شور‌های حاشیه خلیج‌فارس هستند، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و یک رکورد دو‌ساله را به پایان رساندند، زیرا عواملی مانند نگرانی‌های ژئوپلیتیک، کاهش تولید و تدابیر بانک مرکزی برای مهار تورم نوسانات قیمت زیادی شده است. 
یک نظرسنجی از ۳۴ اقتصاددان و تحلیلگر نشان داد که برنت خام در سال ۲۰۲۴ به طور میانگین ۸۲.۵۶ دلار خواهد بود که از اجماع ۸۴.۴۳ دلاری نوامبر کم‌تر است و انتظار می‌رود رشد ضعیف جهانی تقاضا را مهار کند. با این حال، تنش‌های جغرافیایی مداوم ممکن است پشتیبانی از قیمت‌ها فراهم کند.
شاخص مرجع (QSI) در قطر، بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان، ۲.۳% افزایش یافت، این میزان به طور میانگین ۱.۴ درصد بوده است. 


معاملات گاز طبیعی آمریکا در سال ۲۰۲۳ با بزرگ‌ترین کاهش سالانه خود از سال ۲۰۰۶ همراه بوده است و این موضوع به دلیل تحت‌فشار تولید بی‌سابقه، موجودی کافی و آب‌وهوای نسبتاً ملایم بوده است که منجر به کاهش ۴۴ درصدی آن شده است. 
در جای دیگر، بورس بحرین (BAX) سود سالانه ۴ درصد را ثبت کرد درحالی‌که بازار عمان (MSX ۳۰) در این سال بیش از ۷ درصد کاهش داشت.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر