بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
سوژه هفته: وزیر همان وزیر است، فقط نامش عوض شده؛

نه به جانمان رحم می‌کنند و نه به جیبمان

نه به جانمان رحم می‌کنند و نه به جیبمان
کافیست یک نفر در این مملکت از وزیر صنعت جدید و کارمندان بانک مرکزی بپرسد که نتیجه اعتبارات اعطایی به این شرکت‌های ماده ۱۴۱ئی خودروساز چه شد؟ آیا بازار تنظیم شد؟ آیا قیمت خودرو کاهش یافت؟ آیا کیفیت تولید افزایش یافت؟ و یا مهم‌تر، آیا اعتبارات اخذ شده توسط این شرکت‌ها تسویه گردیده که مجدداً قرار است ۱۵.۰۰۰ میلیارد تومان بی‌زبان را به آن‌ها تخصیص دهید؟
کد خبر : ۲۷۸۴۱۴

به گزارش بورس‌نیوز، بی‌تردید یکی از خبر‌هایی که در هفته گذشته وادار به لبخندمان کرد، تصویر منتشر شده از نامه وزیر صنعت به رئیس بانک مرکزی بابت افزایش اعتبار بانکی خودروسازان بود.

بر اساس‌نامه منتشر شده در فضای مجازی، عباس علی‌آبادی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - در نامه‌ای به محمدرضا فرزین - رئیس‌کل بانک مرکزی - در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۲، گفت: همان‌گونه که مستحضر هستید به علت عدم تغییر قیمت محصولات دو شرکت صنایع خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو به‌منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر تأمین نقدینگی با مشکل مواجه شده‌اند؛ لذا با عنایت به موافقت معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش تولید در ماه‌های پایانی سال به‌منظور تنظیم بازار خواهشمند است دستور فرمایید سقف اعتبارات شرکت ایران‌خودرو به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و سقف اعتبارات شرکت سایپا به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال به‌فوریت افزایش یابد.

علی‌رغم آنکه برخی از سهام‌داران ایران‌خودرو، سایپا و البته عده‌ای از فعالان بازار سرمایه از این خبر و نامه منتشره مشعوف بودند، اما در این نامه چند نکته جالب نهفته است که سعی می‌کنیم به چند مورد از آن بپردازیم:

 

۱- ما نقش و تخصص معاون اول رئیس‌جمهور را پس از ۲ سال نفهمیدیم:

تقریباً در دو سال سپری شده از دولت جناب آقای رئیسی، هر جا سخن از تخصیص بودجه، اعتبار، نرخ خوراک، واکسن و... بوده است، به نام معاون اول رئیس‌جمهور برخورده‌ایم. در نامه فوق‌الذکر نیز از موافقت معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش تولید یاد شده که در نوع خود جالب‌توجه است.

سؤال اینجاست که اگر معاون اول رئیس‌جمهور، هم نظر نهایی را راجع به راهکار‌های افزایش تولید خودرو می‌دهد و هم می‌توان با نام ایشان بانک مرکزی را وادار به تخصیص اعتبار از بانک‌ها به خودروسازان کرد، چرا وزارت صنعت، وزارت بهداشت، بانک مرکزی و... را تعطیل نمی‌کنند تا ایشان باتوجه‌به تخصص‌های چندگانه و بهره‌مندی از علوم متفاوت، راسا زمام امور را در اختیار بگیرند؟

ماجرا‌های جناب مخبر و تولید میلیون‌ها واکسن کرونای شرکت‌های برکت را به یاد دارید؟ حالا کار به ساماندهی نظام بانکی، خودروسازان، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها رسیده است. خدا به صنایع رحم کند.

 

۲- آیا بانک مرکزی استقلال دارد؟

آیا اگر بانک مرکزی مستقل باشد، رئیس بانک مرکزی ریسک پرداخت تسهیلات بیشتر به دو ابر بدهکار بانکی و دو شرکت ماده ۱۴۱ئی را می‌پذیرد؟ به عبارتی اگر بانک مرکزی نهادی مستقل بود، درخواست وزیر صنعت و موافقت معاون اول که سهل است، حتی التماس شخص رئیس‌جمهور هم نباید دلیلی برای نابودی صنعت بانکداری و تحمیل هزینه‌های بیشتر به ۸۵ میلیون نفر جمعیت، توسط رئیس بانک مرکزی باشد. 

کافی است یک نفر در این مملکت از وزیر صنعت جدید و کارمندان بانک مرکزی بپرسد که نتیجه اعتبارات اعطایی به این شرکت‌های ورشکسته چه شد؟ آیا بازار تنظیم شد؟ آیا قیمت خودرو کاهش یافت؟ آیا کیفیت تولید افزایش یافت؟ و یا مهم‌تر، آیا اعتبارات اخذ شده توسط این شرکت‌ها تسویه گردیده که مجدداً قرار است ۱۵.۰۰۰ میلیارد تومان بی زبان را به آن‌ها تخصیص دهید؟

ورشکسته‌هایی که نه به جانمان رحم می‌کنند و نه به جیبمان

یا ما کم می‌دانیم، یا این دوستان در جریان سوابق این شرکت‌ها نیستند.

۳- پول‌هایی که پس داده نمی‌شود، سود‌های کاغذی بانک‌ها و مردمی که روزبه‌روز بدبخت‌تر می‌شوند

سؤالی که از استاد بزرگ، جناب آقای علی‌آبادی وزیر صنعت می‌توان پرسید این است که ایشان می‌دانند، بدهی ایران‌خودرو و سایپا به‌نظام بانکی چند هزار میلیارد تومان است که مجدداً درخواست تسهیلات جدید دارند؟

آیا خبر دارید که این شرکت‌ها توان پرداخت این اعتبارات را دارند یا خیر؟ می‌دانید که بابت حدود ۶۰.۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافتی این شرکت ها، سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه‌های مالی برای خود و سود برای بانک‌ها شناسایی می‌شود؟

سود‌های کاغذی که بانک‌هایی همچون بانک ملت، سپه، تجارت، مهر ایران و... از محل جریمه و استمهال حساب‌های این شرکت‌ها شناسایی و با اقدامی مضحک آن‌ها را به سرمایه خود اضافه می‌کنند.

صورت‌های مالی ۶ماهه شرکت ایران‌خودرو را ملاحظه کنید تا ببینید سود‌های شناسایی شده بانک‌ها چقدر بی‌پایه و کاغذی است.

ورشکسته‌هایی که نه به جانمان رحم می‌کنند و نه به جیبمان

تحویل چک و سفته مجموعه شرکت‌های ایران‌خودرو در قبال دریافت بیش از ۲۲.۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات!

خنده‌دار نیست؟ حالا متوجه می‌شوید بانک‌های به‌اصطلاح سودده و بانک‌های دولتی، باآن‌همه سود سالانه چرا سودی در مجامع تقسیم نمی‌کنند؟ چون سودی وجود ندارد که پرداخت کنند.

حال شما می‌گویید، ۶۰ تا ۶۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات سوخت شده این بانک‌ها کم است و بانک مرکزی می‌بایست ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر به این شرکت‌ها اهدا نماید؟

باتوجه‌به عقبه علمی درخشان شما و همراهانتان، اثرات عدم پرداخت این تسهیلات و چاپ پول بانک مرکزی را در زندگی مردم می‌دانید یا خیلی برایتان مهم نیست. اصولاً وزیر صنعت یا اطلاع دقیقی از نقش و علم اعتبارسنجی بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مشتریان خود ندارد و یا همچنان به استفاده به دنبال استفاده از قدرت بی‌علم و منطق در مسائل حساس اقتصادی هستند.

 

۴- تکلیف بازدید سرزده و ۸ فرمان جادویی جناب آقای رئیسی برای رونق خودرو سازان چه شد؟‌

نمی‌دانم حافظه شما خوانندگان، وزیر صنعت، معاون اول رئیس‌جمهور یاری می‌کند یا خیر؟ ولی بازدید سرزده رئیس‌جمهور از شرکت ایران‌خودرو و ۸ فرمان جادویی ایشان را فراموش نکرده‌ایم.


ورشکسته‌هایی که نه به جانمان رحم می‌کنند و نه به جیبمان 

۱۱ اسفند سال ۱۴۰۰

ورشکسته‌هایی که نه به جانمان رحم می‌کنند و نه به جیبمان

 

سؤال اینجاست که نتایج بازدید سرزده و ۸ فرمان جادویی جناب رئیسی به کجا رسید؟ پس از گذشت ۲ سال، همچنان دست خودرو سازان در جیب مردم است.

یعنی این ۸ فرمان هم در کنار شعار‌های حمایت از بازار سرمایه و ساخت ۴ میلیون مسکن به یاد و خاطره‌ها پیوست؟

 

۵ - پرداخت حقوق، عیدی و پاداش مدیران و کارکنان شرکت‌ها یا تنظیم بازار شب عید؟

 

به نظر شما چه کسی در این مملکت داستان کمبود نقدینگی و مشکلات مالی هر ساله ایران‌خودرو و سایپا را نمی‌داند؛ بنابراین این موضوع، رخداد یکباره‌ای نیست که نیاز به استفاده از قید فوریت باشد. آنچه قید فوریت به کار برده شده در نامه وزیر را قابل‌تأمل می‌کند، نزدیکی به انتهای سال و پرداخت حقوق، عیدی و پاداش‌های دلچسب مدیران این شرکت‌ها است.

چگونه ممکن است ۱۰ ماه از سال شاهد عدم تعادل در بازار خودروی کشور باشیم، اما تنظیم بازار در ماه‌های انتهایی سال از دغدغه‌های وزیر کشور باشد؟ یعنی عیدی و پاداش انتهای سال صنعتگران خلاق شرکت‌های ایرانخودرو و سایپا با تولید محصولاتی هم رده پورش و مرسدس بنز می‌بایست با اضافه برداشت از بانک‌ها و از جیب مردم برداشته شود؟

سؤالات زیاد بیشتری هم وجود دارد که بسط آن‌ها از حوصله خوانندگان خارج است. حالا دیگر کار به جایی رسیده است که این شرکت‌ها ماده ۱۴۱ئی ، نه‌تن‌ها جانمان را می‌گیرند؛ بلکه به جیب‌هایمان هم رحم نمی‌کنند.

 

 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
این شما و این جدیدترین هنرنمایی تیم اقتصادی دولت 
سوژه هفته:اقتصاد ایران اقتباسی بزرگ از داستان‌های "پت و مت "

این شما و این جدیدترین هنرنمایی تیم اقتصادی دولت 

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند
سوژه هفته: در دفاع از مطالب منتشر شده در خصوص "ثفارس"؛

ادعا‌های عجیبی که دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فعال اقصادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
این یارو فکر میکنه واقعا رئیس جمهوره هی فرمان صادر میکنه.طبق 8 فرمانش خودروسازا تا شهریور ماه امسال میبایست اول سهام تودلی و بعد خودشون واگزار میشدن ولی همش دقلبازی و دروغ بود.اخه ادم 6 کلاسه اصلا از این چیزا سر در نمیاره یه چیزی براش مینویسن اونم امضا میکنه نه معنیشو میفهمه نه از انجام یا عدم انجامش خبر داره فقط سرخوش سوار قطار پیشرفت در حال سقوط به دره است.
مهراد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۵
دمتون گرم بابت گزارش هایی که می‌نویسید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
این بی مبالاتی و فساد بورس بماند برای روز انتخابات # رای بی رای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
یعنی یک نفر تو این مملکت پیدا نمیشه ، بعد از 4 سال به داد ما بدبختها برسد ، بسه دیگه ، همه رو بدبخت کردید رفت ... دیگه تا کی ؟! خدا زندگیتون رو خراب کند که زندگی همه رو ویران کردید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
الان یک سازمان بورس اوراق بهادار داریم که معلوم هست واما آنجه که بورس اوراق بهادار را آشفته. ومنحرف کرده است وجود صندوقهای سرمایه گذاری وتامین سرمایه هستند که با اصالت بورس فرق دارند وباید این صندوقهای سرمایه گذاری از تابلوی بورس وشرکتهای حذف شوند وبازار ی به نام بورس صندوقهای سرمایه گذاری وتابلو جداگانه ایجاد شود وشبکه کدال جداگانه تا بورس اوراق بهادار با بورس صندوقهای سرمایه گذاری مشخص شوند ودربازار بورس صندوقهای سرمایه گذاری شفافیتهای بیشتر واطلاعات کاملتر اریز آنها وشاخصهای. تخصصی خودشان ایجاد شود تا معلوم شود فعالیت این صندوقها الان تعداد صندوقها خیلی بیشتر از شرکت‌های بورس اوراق بهادار هست وباعث سردرگمی فعالین می‌شود
جمال
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
با سلام
گو اینکه پیام کلی گزارش صحیح است اما در چند مورد داده های عنوان شده، صحت ندارد:
اولا: رقم هزینه مالی "شرکت های اصلی" در سال 1401 (حسابرسی شده) برای شرکت سایپا 4400 میلیارد و شرکت ایران خودرو نیز 4500 هزار میلیارد تومان است. (به کدال مراجعه فرمایید).
دوما: بدهی شرکت ها هر سال تسویه می شود و نمی توان آن را بدهی سوخت شده دانست.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
به این حد از در حاکمیت و در راس آن دولت و مجلس باید خون گریه کرد. که برای انتفاع عده معدودی ویژه خوار منابع و اعتماد ملیش رو قربانی می کنه، به اندازه یک ، دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۳
عجب بورسی داریم.از عجایب هست.همه از منافع شرکت های بورسی سهمی دارند غیر از خود سهامدار اینها. همین بانک هایی که می‌فرمائید هزاران میلیارد وام بدون بهره بین کارمندان خودشون تقسیم می کنند بعد در مجامع به بهانه عدم کفایت سرمایه تف کف دست سهامدار نمی گذارند.به خدا مضحکه همه دنیا شدیم با این سیستم اقتصادی.چه لزومی داشت از روز اول امثال بانک تجارت و ایران خودرو بیان تو بورس.شرکتی که مدیرانش دولتی و بله قربانگوی دولت و نظام هستند و دستورات دولت رو اجرا می کنند اصلا تو بورس دنبال چی هستند؟
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
اوضاع نا به سامان خودروسازان که نتیجه سالها بی مبالاتی و رانت است بر کسی پوشیده نیست و نهایتش 2تا شرکت ورشکسته ن دیگه ولی این فاجعه س که باصطلاح کارشناسان بورسی اومدن روند کل بازار رو به این 2خودروساز گره زدن و باعث سرکوب قیمت سهام بیش از 700 شرکت دیگه و ضرر سهامدار خرد شدن با سواستفاده حقوقی، کارگزاری و سرمایه دارن از این قائده بی ربط
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
تبریک به دولت 13 بابت فتح قله بی ارزشترین پول جهان. رتبه اول بی ارزشترین پول بین تمام کشورهای دنیا نشون میده که قطار پیشرفت سرعتش چنان زیاد بوده که ترمز بریده و مستقیم به ته دره سقوط کرده حال هی بیا بگو قطار در حال پیشرفته .توهم بسه بیدار شید .دلالی رو جمع کنید تولید و بورسو رونق بدید شاید فرجی بشه.
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
دولت .
دولت .
دولت کلاه بردار.
دولت دشمن تولید .
دولت دشمن بورس.
دولت دشمن سهامدار خرد.
دولت دشمن .
دولت دشمن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
دولت دست کثیفتو از جیب سهامداران خرد در بیار
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
دولت عوضی گورتو از خودروسازا گم کن.