پایان کاغذبازیهای مالیاتی
به گزارش بورس نیوز، سازمان امور مالیاتی کشور از برنامهریزی برای جایگزینی ارائه فیزیکی دفاتر با سیستم دفاتر تجاری الکترونیکی در آینده نزدیک خبر داد، که این اقدام منجر به صرفهجویی در مصرف بیش از ۱۲۷ میلیون برگ کاغذ در سال خواهد شد.
این اقدام در راستای اجرای بند «ج» ماده ۴ قانون برنامه هفتم توسعه و بند «ج» ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه و با هدف توسعه دولت الکترونیک انجام میشود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) موظف است که سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی را راهاندازی نماید. این طرح به کاهش هزینهها و افزایش شفافیت مالیاتی کمک خواهد کرد.
طبق قانون مالیاتهای مستقیم، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی ملزم به تنظیم و نگهداری دفاتر تجاری خود در راستای تشخیص درآمد مشمول مالیات هستند. تا کنون این فرایند به صورت سنتی و فیزیکی انجام میشد که نه تنها هزینههای اجرایی را به همراه داشت، بلکه زمانبر نیز بود و نیازمند مصرف بیش از ۱۲۷ میلیون برگ کاغذ در سال بود.
با اجرای سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی، علاوه بر صرفهجویی ۲۵۰ میلیارد تومانی در منابع مالی، دسترسی آسان و تسریع در روند حسابرسی مالیاتی نیز امکانپذیر خواهد شد.
سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به پلمب دفاتر قانونی خود میکنند، به عنوان کاربران سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی شناخته خواهند شد. تمام فعالان اقتصادی که دفاتر خود را پس از ۲۳ تیر سال ۱۴۰۳ نزد سازمان ثبت اسناد و املاک پلمب کردهاند، موظف به ارائه دفاتر الکترونیکی خود در این سامانه خواهند بود.
مزایای حذف دفاتر فیزیکی پلمبشده شامل کاهش هزینهها، افزایش دقت در ثبت اطلاعات مالی، کاهش امکان دخل و تصرف در دفاتر و حمایت از محیط زیست عنوان شده است. مراحل استقرار و بهرهبرداری از سامانه در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی در حال پیشرفت است و اطلاعرسانیهای لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
انتهای پیام/