بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱
کد خبر : ۱۲۱۰۹۹

هديه لطفي: روند نزولي حاكم بر بورس اوراق بهادار تهران هرچند در جريان معاملات روز گذشته با شدت كمتري دنبال شد اما در نهايت موجب سقوط شاخص به كمتر از محدوده 77 هزار و 500 واحدي و ثبت بازدهي منفي 2 درصدي بورس در سال جديد شد.
براساس اين گزارش در جريان معاملات روز گذشته هرچند نمادهاي مخابرات و كشتيراني از افت شديد شاخص بورس جلوگيري كردند اما در نهايت دماسنج بازار سرمايه با 216 واحد معادل 28/0 درصد افت به 77هزار و 418واحد كاهش يافت كه با احتساب افت روز گذشته بازدهي بازار سرمايه در سال جاري به منفي 2درصد رسيد. اين در حالي است كه بازار سرمايه در مدت مشابه سال قبل رفتاري كاملا معكوس را تجربه كرده به طوري كه بازدهي آن در اين مدت معادل حدود پنج درصد بوده كه به اين ترتيب شاخص 7 درصد اختلاف را در دو دوره مشابه شاهد بوده است؛ بازدهي يك ماه اخير شاخص بورس نيز معادل منفي 07/1 درصد بوده است.
بنا به عقيده فعالان بازار سرمايه انتظار براي آغاز دور دوم هدفمندي يارانه‌ها و در اين راستا شمارش معكوس براي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي كه بنا به اعلام رئيس‌جمهور قرار است از ارديبهشت‌ماه آغاز شود، صنايع بورسي را در ابهام گذاشته اما از سوي ديگر برخي مديران نظري متفاوت دارند و معتقدند كه با توجه به مشخص شدن بحث‌هاي مربوط به بودجه و تعيين تكليف نرخ گاز پتروشيمي‌ها و همچنين عدم تاثير افزايش قيمت بنزين بر صنايع، ابهامي در بازار وجود ندارد و اين روزها بهترين فرصت براي خريد سهام است.
اين در حالي است كه انتظار مي‌رود پس از ضيافت شام مشترك ظريف و اشتون از شب گذشته و همچنين آغاز سومين دور مذاكرات ايران و كشورهاي 1+5 از امروز آرامش بيشتري در فضاي سياسي- اقتصادي و به‌تبع آن، بازار سرمايه حاكم شود.
مسوولان رسيدگي كنند؛ فساد مالي زياد است
در اين راستا حسين خزلي‌خرازي از كارشناسان بازار سرمايه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، افت‌هاي اخير بورس را خوش‌بينانه و براساس واقعيت‌هاي كنوني بازار دانست و گفت: در حال حاضر اكثر اطلاعيه‌هاي پيش‌بيني سود سال 93 شركت‌ها بسيار محافظه‌‌كارانه اعلام شده و در واقع نسبت به عملكرد 12ماهه سال قبل پايين‌تر در نظر گرفته شده كه در مقطع فعلي اين مساله باعث واكنش منفي بازار شده است.
وي علت عمده اين محافظه‌كاري در ارائه اطلاعات را شروع مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها، افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و همچنين ابهامات موجود در فضاي كسب و كار كشور دانست و گفت: شركت‌ها براي رفع فضاي منفي حاكم بر بازار سرمايه بايد سود مناسبي بسازند كه اين مساله بعيد است، زيرا عمده دليل رشد صنايع بورسي در سال 92 مربوط به تسعير نرخ ارز بوده كه اين مساله در سال جديد تكرار نخواهد شد و از طرف ديگر هزينه انرژي شركت‌ها به شدت افزايش يافته است.
به گفته خرازي اين مساله از نيمه دي ماه سال گذشته آغاز شده كه در حال حاضر با گذشت 3ماه و افت 12 درصدي شاخص به مرحله فرود و آرامش رسيده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين نزول و تاثيرگذاري صورت گرفته در بازار چرا همچنان فضاي منفي حاكم است گفت: در اين شرايط به نظر مي‌رسد پديده فساد مالي وجود دارد كه مسوولان بايد با كنترل‌هاي دقيق به اين مساله رسيدگي كنند.
وي ادامه داد: در واقع طبق قوانين مربوطه مدير يك نهاد مالي كه سرمايه و پول‌هاي مردم و مشتريان را در دست دارد، حق استفاده به نفع خود يا افراد خاص ندارد؛ مدير پرتفوي يك شركت سرمايه‌گذاري، مدير يك صندوق سرمايه‌گذاري يا مدير يك كارگزاري نبايد در منفعت به مشتريان «پيش‌دستي» انجام دهد كه متاسفانه در كشور ما اين مساله بسيار رايج بوده و پرتفوي شخصي مديران نسبت به پرتفوي عمومي از پيش‌دستي برخوردار است.
به گفته خرازي در سال‌هاي اخير اين پرتفوي‌هاي شخصي فروخته شده و مديراني كه سبدهاي سهام عمومي را در اختيار داشتند با فروش آنها به افت هرچه بيشتر بازار دامن زدند تا با قيمت‌هاي پايين‌تر در آينده اقدام به خريد سهام مزبور كنند. وي ادامه داد: اما چرا در حال حاضر كه سهام اكثر شركت‌ها به كف قيمتي خود رسيده است و خطوط مقاومتي شكسته شده بازار همچنان منفي است؟ چون 80 درصد از كل سهام در دست حقوقي‌ها است و احساسات، مشاهدات و شنيده‌ها حاكي از آن است كه رانت‌خواري و نقد بودن دارايي برخي مديران شركت‌ها و صندوق‌ها اجازه رشد مجدد بازار را نمي‌دهد. اين كارشناس در ادامه اظهاراتش از فعالان بازار به خصوص كانون كارگزاران و كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري درخواست كرد تا با تدوين قوانين و دستورالعمل‌هاي لازم‌الاجرا و ارسال به سازمان بورس براي تصويب از رانت‌خواري بيشتر جلوگيري كنند.
در بازار چه گذشت؟
اما ديروز از ابتداي ساعات معاملاتي، نماد كشتيراني با اخبار حول و حوش عرضه اوليه زيرمجموعه خود، يعني كشتيراني درياي خزر، با صف خريد سنگين روبه‌رو شد كه هرچند در جريان معاملات كمي متعادل و صف خريد آن به چهار ميليون سهم رسيد، اما در ساعات پاياني معاملات دوباره به روند مثبت خود بازگشت و در نهايت توانست نوسان مثبت 4 درصدي را تجربه كند و همچنين 5/31 واحد تاثير مثبت بر شاخص بورس داشته باشد. در كنار آن نماد مخابرات نيز حدود 96 واحد تاثير مثبت بر دماسنج بازار ايجاد كرد كه در مقابل تاثير منفي نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، مپنا، چادرملو، توسعه معادن و فلزات و گسترش نفت و گاز پارسيان چندان كارساز نبود.
همچنين در اين روز مخابرات صف خريد قابل توجه و سنگين 22 ميليون سهمي را تجربه كرد كه علت عمده آن افزايش تعرفه تلفن همراه است؛ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات به رياست وزير ارتباطات در آخرين روزهاي سال 92 تعرفه پايه مكالمه شبكه سيم‌كارت دائمي تلفن همراه اول را به هر دقيقه 599 ريال افزايش داده‌ه است، اين در حالي است كه همراه اول طبق يك مصوبه روزهاي آخر دولت دهم نيز اين افزايش نرخ را خواستار بود كه با مخالفت جدي وزير جديد متوقف شد، اما اكنون پس از يك سال اين تعرفه بار ديگر در دولت يازدهم به تصويب رسيده است. همچنين مخابرات قرار است طرح هم‌كدسازي استاني را نيز از 25 فروردين‌ماه سال جاري به اجرا درآورد كه اين مسائل باعث اقبال و توجه سرمايه‌گذاران به اين نماد شده است. روز گذشته گروه حمل‌ونقلي‌ها نيز با ورود «حخزر» با اقبال روبه‌رو بودند و با رشد قيمت «حكشتي» كل گروه نيز با روند صعودي و صف خريد مواجه شد، به طوري كه «حتوكا» و «حفارس» نيز با نوسان 4 درصدي در صف خريد به كار خود پايان دادند.
اين در حالي است كه نماد معاملاتي تكنوتار پس از اعلام پيش‌بيني سود هر سهم سال 93 با 6/11 درصد نوسان منفي بيشترين افت قيمت را تجربه كرد؛ «تكنو» پيش‌بيني درآمد هر سهم خود براي سال مالي 93 را 150 ريال اعلام كرده است. اين در حالي است كه سود هر سهم سال 92 اين شركت مبلغ 555 ريال پيش‌بيني شده است.
همچنين نمادهاي معاملاتي سيمان داراب، داروسازي امين، نصيرماشين، پلاسكوكار، سيمان سپاهان و سرمايه‌گذاري آذربايجان نوسان منفي در محدوده 4 درصد را تجربه كردند. در بازار ديروز بيش از 360 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 156 ميليارد تومان دادوستد شد و ارزش بازار سرمايه به سطح 377هزار ميليارد تومان رسيد كه بيشترين ارزش و حجم معاملات در اختيار مبادلات 40 ميليارد توماني تجارت الكترونيك پارسيان بود. نمادهاي مپنا، شبندر، تيپيكو و سپهند نيز در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.
افزون بر اين در پايان معاملات روز گذشته نماد معاملاتي شركت سرمايه‌گذاري آتيه دماوند جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه به منظور تصويب صورت‌هاي مالي و همچنين نماد معاملاتي ايران‌تاير با توجه به تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم متوقف شدند.
پيش‌بيني کف 65 هزار واحدی
در این میان احسان حاجی از تحلیلگران بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو‌ با دنیاي اقتصاد اظهار كرد: شاخص در دو هفته (کاری) گذشته توانست روند مقطعی نزولی خود را درهم شکسته و امیدی در دل سرمایه‌گذاران برای شروع دوباره روند اصلی و افزایشی بازار ایجاد کند، هر چند که شکست این خط روند می‌تواند موقتا بازار را به تعادل برساند اما واقعیت این است که هنوز کمی زود است که به شروع افزایش‌ها و روند صعودی در بازار دل خوش باشیم.وی ادامه داد: اکنون به نظر می‌رسد پس حدود 13 هزار واحد کاهش از بالاترین محدوده، درمرحله ای هستیم که پتانسیل تعادل و حرکت رو به جلو بیشتر از حرکت‌های هیجانی رو‌به بالا یا رو به پایین در بازار احساس می‌شود به طوری که طی چند روز گذشته سقف کوتاه مدت 79 هزار واحدی را شاهد بودیم و همچنین در پایین‌ترین محدوده 76 هزار واحدی را به عنوان حداقل برای شاخص داریم.
این تحلیلگر در ادامه افزود: از طرفی این سناریو می‌تواند مطرح باشد که با نزدیک شدن مجدد بازار به کف 76 هزار واحدی از فشار فروش کاسته شده و برگشت جو بازار و همچنین واگرايی‌های نموداری ایجاد شده باعث ایجاد تمایلات خرید جدید گشته و شاهد تغییر جهت مثبت در بازار باشیم. در این حالت اولین سیگنال مثبت در شاخص را هنگام عبور از محدوده 80 هزار واحدی می‌توانیم داشته باشیم. در آن زمان کم کم هشدار‌های ورود برای خریداران صادر خواهد شد.حاجی ادامه داد: در این سناریو مرحله بعدی مرحله تعادل و سپس عبور از مقاومت 84 هزار واحدی خواهد بود. بنابر این در صورت تغییر فاز بازار به بالای 80 هزار واحدی می‌توان در کوتاه‌مدت شاهد یک روند کم زاویه و مثبت باشیم که سقف و کف نگهدارنده در این سناریو 90 هزار و 76 هزار واحد خواهد بود.
این تکنیکالیست در ادامه خاطر نشان کرد: اما ادامه حرکت ریزشی دو روز گذشته و افت پایین‌تر از محدوده 76 هزار واحدی شاخص را مجددا مستعد کاهش بیشتر خواهد کرد. در این بین محدوده 74 هزار واحدی، 71800 واحدی و نهایتا کف بسیار قدرتمند 65 هزار واحدی (محدوده 64 هزار و 400 واحد الی 65 هزار و 800 واحد به عنوان حمایت‌های داینامیک فیبو) وجود دارد که البته بدیهی است، رسیدن به این نواحی برای سرمایه‌گذاران و مدیران بازار بسیار آزار‌دهنده بوده و حداکثر مقاومت برای جلوگیری از این اتفاق را از خود بروز خواهند داد.

 



 


 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر