بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
مستطيل شيشه اي تالار

علامت سوال در تالار حافظ

تغییر نگاه فعالان بازار از روند معاملات در حالی از صبح روز جاری رخ داد که شاخص توانست سنگر خود را در محدوده 72 هزار واحد حفظ کند.
کد خبر : ۱۲۵۷۴۰
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.3.26 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 94 واحد رشد به رقم 54252 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 179 واحد افزایش عدد 138979 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 117 واحد رشد به رقم 72748 واحد رسيد.

همچنین در این روز گروه مپنا با 45 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 12 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 10 واحد افزایش به رقم 742 واحد رسید.

در این شرایط امروز سهامی ذوب آهن اصفهان با یک واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 39 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، تغییر نگاه فعالان بازار از روند معاملات در حالی از صبح روز جاری رخ داد که شاخص توانست سنگر خود را در محدوده 72 هزار واحد حفظ کند. اما این واکنش حمایتی بازار از این سطح قیمت ها در شرایطی مشاهده شد که باز هم حقوقی ها در تالار غیبت داشتند و در اکثر نمادها، این سرمایه گذاران حقیقی بودند که سکان معاملات را با خرید سهام به دست داشتند. بطوریکه با نگاهی به کارنامه روزانه سهام در تابلوی بورس و فرابورس آنچه دیده می شد، حجم پایین خرید سهام توسط حقوقی ها بود و غالب خریداران را معامله گران حقیقی تشکیل دادند.

به نظر می رسد جذاب شدن قیمت سهام بسیاری از شرکت ها و کاهش نسبت پی بر ای کل بازار طی هفته های اخیر و در نهایت رسیدن به سطوح حمایتی، عاملی برای ترغیب برخی حقیقی ها جهت خرید سهام بود.

اما همزمان نشست پیش روی ظریف و اشتون و خوش بینی پیرامون نگارش پیش نویس توافقنامه هسته ای، به روند معاملات پالس مثبت داد و هر سیگنال مثبتی در خصوص این جلسات می تواند محدوده فعلی را به عنوان کف قیمت سهام تثبیت کند.

هرچند با وجود تغییر جهت معاملات به سمت صعود، به دلیل آنکه بازار پشتوانه مطلوبی از سمت نقدینگی سرمایه گذاران نداشت، دوام این روند چندان محتمل نیست.

زیرا این روزها بازار سهام در روند نزولی حجم بالاتری را نسبت به روزهای مثبت به خود می بیند و این موضوع زیاد به نفع کلیت معاملات به نظر نمی رسد.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

خودرویی ها: دعوای بیهوده این گروه با شورای رقابت این روزها از مسائلی است که مطرح بوده و مبهم بودن بحث افزایش نرخ خودروهای داخلی موجب شده معاملات سهام خودرویی ها نیز نسبت به هفته های گذشته از تب و تاب بیفتد و سرمایه گذاران تصمیم گیری خود را به بعد از تعیین تکلیف موضوع مذکور موکول کنند. موضوعی که گاهی به نظر می رسد تنها دوری باطل را میان مجموعه های خودروساز کشور و شورای رقابت رقم زده است.

وزیر صنعت نیز در این رابطه گویا سیاست چماق و هویج را در پیش گرفته، بطوریکه از یک طرف اعتراض نسبت به مصوبه افزایش نرخ های شورای رقابت را حق خودروسازان می داند، اما در سوی دیگر میدان، عمل به این مصوبه را مطرح می کند.

سیمانی ها: صنعت خاکستری بورس نیز در حالی خبر اعمال افزایش نرخ های فروش از اول تیر ماه را به نقل از دبیر انجمن خود شنید که هم اکنون بحث اصلی نرخ فروش خارجی آنهاست. چراکه حجم عمده صادرات محصولات این گروه به کشور عراق بوده و بروز ناآرامی و تنش های مربوط به حملات تروریستی گروه داعش، روند فروش خارجی شرکت های سیمانی ها را به این مناطق دستخوش اثرات منفی کرده است.

از روند مثبت بازار و حجم اندک بازار که بگذریم، امروز خبر اثرگذاری بر روند معاملات در تالار شیشه ای به گوش نمی رسید و بیشتر نگاه ها به سمت نتایج مذاکرات، عملکرد حقوقی ها و نیز نحوه مدیریت اوضاع توسط مدیران بازار بود. گرچه پیرامون مدیریت شرایط کنونی توسط مدیران بایستی تأکید کرد که در شرایط مشابه و بروز بی ثباتی وعده های زیادی از سوی مسئولان برای حمایت از بازار مطرح شده، اما گویا تاکنون تمامی این وعده ها، تنها وعده سر خرمن بوده است.

اما آنچه که به روشنی می توان دید این است که در رابطه با هر صنعتی یک علامت سوال اساسی بالای سر سهامداران و سرمایه گذاران وجود دارد. ابهاماتی همچون نرخ های جدید فروش خودروهای داخلی، فروش صادراتی سیمانی ها، دعواهای همیشگی پالایشی ها با شرکت ملی پخش و پالایش و مواردی از این قبیل که علامت سوال های فراوانی را در تالار شیشه ای از خود برجای گذاشته است. اما دولت بایستی به این نکته توجه کند که خروج بازار سرمایه از رکود نیازمند رفع ابهامات از صنایع است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
GERMANY
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
مشکل اینه که همه فقط حرف میزنن ولی در عمل هیچ اقدامی دیده نمیشه. مثلا در نمایشگاه مدبر مالی هلدینگ خلیج فارس گفت ما قول میدیم که اگه کسی خواست سهمشو تو منفی بفروشه ازش بخریم. یعنی کسی تو صف فروش گیر نمیکنه. الان 4 روزه که سهم تو 1430 تومن صف فروشه. حتی یه سهمم نمی خرن. هنوز یه هفته از اون حرف نگذشته.
سینا
UNITED STATES
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸
بورس نیوز تکلیفتو با خودت مشخص کن بورس نیوز جان هر روندی یه روز تموم میشه باید قبول کنی که دیگه روند نزولی تموم شده حالا اگه نقدی خرید کن که اگه قطار راه بی افته جا می مونی تجربشو داشتم