بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
شخصیت‌های امنیتی و نظامی کشور

علی شمخانی کیست؟

اگر بخواهیم یکی از توانمندترین شخصیت‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران را نام ببریم به نام علی شمخانی برمی‌خوریم. وی تاکنون منشاً خدمات و پیشرفت‌های بسیاری در بخش دیپلماتیک و نظامی شده و برگ زرینی در کارنامه افتخارات خود دارد.
کد خبر : ۱۳۵۴۰۰
به گزارش  خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، اگر بخواهیم یکی از توانمندترین شخصیت‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران را نام ببریم به نام "علی شمخانی" برمی‌خوریم. 

وی تاکنون منشاً خدمات و پیشرفت‌های بسیاری در بخش دیپلماتیک و نظامی شده و برگ زرینی در کارنامه افتخارات خود دارد.

هرگاه به نام موشک "سان‌برن" بر‌می‌خوریم ناخودآگاه خدمات و دیپلماسی امیر دریابان "علی شمخانی" در دوران وزارت دفاع را به‌ یاد می‌آوریم.




امیر دریابان شمخانی متولد 1334 شهر اهواز  است.

در دوران رژیم طاغوت نقش مهمی در تشکیل گروه‌های مبارزاتی داشته و در جنبش‌های مردمی نقش‌آفرینی کرده است. امیر شمخانی یک نیروی ارزشمند برای انقلاب اسلامی است. 

وی در اوایل سال جاری به دلیل بروز ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شد اما با انجام عمل جراحی باز قلب این فرمانده پرافتخار دفاع مقدس سلامتی خود را بازیافت.


تحصیلات آکادمیک

امیر دریابان علی شمخانی علاوه بر دوره‌ دانشگاه‌های عالی و استراتژیک نظامی، دارای دانشنامه مهندسی از دانشگاه‌ شهید چمران اهواز و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است. 

علی شمخانی مؤلف نخستین دکترین استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکترین تطبیق استراتژی آمریکا و شوروی بوده است. 

وی همچنین در آکادمی‌های علوم نظامی مشغول تدریس است.


سوابق اجرایی  و نظامی
  
امیر دریابان شمخانی از زمان پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی تاکنون سمت‌هایی همچون فرمانده نیروی زمینی سپاه،‌ قائم مقام وزیر سپاه،‌ فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ریاست کمیته دفاعی- امنیتی شورای‌ عالی امنیت ملی را بر عهده داشته و هم‌اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی است.






وی در سال 1378 به درجه "دریابانی" (معادل سرلشکری) نائل شد و تاکنون 3 مدال فتح از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل شایستگی‌های خود در عرصه‌های مختلف دریافت کرده است.







رایزنی‌‌های راهبردی دریابان شمخانی جهت واردات موشک های "سان‌برن" به ایران

امیر دریابان شمخانی، 8 سال وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود. 

در سال 2001 میلادی(1380 هجری شمسی) امیر شمخانی از موشک راهبردی "سان‌برن" که 100 مایل برد دارد، هنگام سفر به مسکو در نمایشگاهی بازدید کرد و وقتی کارآیی این موشک را دید، آن را به روس‌ها سفارش داد که امروزه موشک "سان‌برن"، اهرم قدرتمند نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در جنگ‌های دریایی است.






می‌توان از مهم‌ترین اقدامات امیر دریابان شمخانی از ابتدای انقلاب تاکنون، دفاع از میهن در 8 سال دفاع مقدس به عنوان رزمنده و فرمانده، دیپلماسی تنش‌زدایی در زمان تصدی پست‌های دیپماتیک و نظامی، ارتقاء توان بازدارندگی ارتش و سپاه، خرید و بررسی ساخت موشک‌های راهبردی پرقدرت مانند "سان‌برن" و استفاده دیپلماسی در راستای افزایش هر چه بیشتر امنیت ملی در یک‌سال اخیر (که از طرف دکتر روحانی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منصوب شده است) را نام برد.

دریابان ایران، جمله ارزشمندی با عنوان "من مرد اقدام هستم و مرد حرف نیستم" دارد که نشان از عزم راسخ وی برای خدمت به کشور به صورت عملی و نه صرفاً نظری دارد که این مهم در زمان‌هایی که امیر دریابان شمخانی پست‌های مختلف را داشته، تحقق یافته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
حالا چی شده انقدر لی لی به لالای شمخانی گذاشتید