بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
سهام شرکت های معدنی، فلزی و پالایش با توجه به اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی برخی از مجموعه ها و تداوم روند رو به رشد قیمت جهانی فلزات اساسی و سنگ آهنی با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمت سهام مواجه شدند و موجبات رضایت سهامداران خود را فراهم ساختند.
کد خبر : ۱۶۷۰۲۱
نویسنده :
جمشیدی
معاملات هفته گذشته بازار سرمایه با افزایش اقبال به گروه های معدنی، فلزات اساسی و پالایشی سپری شد تا گروه خودرو که طی دوره های عنوان لیدری بورس را یدک می کشید، همچنان در انزوا و عدم توجه سهامداران به آن به سر ببرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، سهام شرکت های معدنی، فلزی و پالایش با توجه به اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی برخی از مجموعه ها و تداوم روند رو به رشد قیمت جهانی فلزات اساسی و سنگ آهنی با افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد قیمت سهام مواجه شدند و موجبات رضایت سهامداران خود را فراهم ساختند.

علاوه بر این، طی روزهای پایانی معاملات هفته گذشته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب پرداخت 45 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک ها خبر داد که در پی انتشار آن سهام برخی از بانک ها همچون بانک حکمت ایرانیان و گردشگری با افزایش تقاضا برای خرید سهام و تشکیل صف خرید سهام مواجه شدند.

در این شرایط شانزدهمین نمایشگاه خودرو در حالی در شهر مشهد برگزار شد که مدیران عامل شرکت های خودروساز خبرهای خوشی را برای سهامداران خود اعلام نمودند که در مقابل با بی توجهی و بی اعتنایی سهامداران گروه خودرو و عدم تحرک معاملات آنها در مدار صعودی روبرو شدند.

بر این اساس، شاخص کل بورس طی معاملات هفته گذشته با صعود حدود 300 واحدی در ابتدای محدوده 78 هزار واحدی ایستاد و در این مدت بورس بازدهی مثبت یک درصدی را برای سهامداران به ارمغان آورد.

بر اساس اطلاعات موجود، طی معاملات هفته گذشته کسب بازدهی مثبت رهاورد اغلب صنایع برای سهامدارانشان بود و در این مدت تنها برخی از گروه ها از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند. به گونه ای که گروه سایر حمل و نقل با کسب بازدهی مثبت 16 درصدی عنوان پر بازده ترین صنعت را از آن خود کرد و در کنار آن صنعت مخابرات با ثبت بازدهی مثبت 13 درصدی و گروه زراعت و خدمات وابسته با تحقق بازدهی مثبت 10.5 درصدی رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

در مقابل اما، گروه فنی و مهندسی بازدهی منفی 2.7 درصدی را به دست آورد و به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح شد. بعد از آن صنایع حمل و نقل و نیز محصولات کاغذی هر یک با تحقق بازدهی منفی بیش از دو درصدی در ردیف های دوم و سوم کم بازده ترین صنایع قرار گرفتند.

در خصوص سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه نیز شرکت فولاد امیر کبیر کاشان و آتیه داده پرداز که به تازگی پا به فرابورس گذاشته با ثبت رشد قیمتی بیش از 27 درصدی در صدر جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر کسب بازدهی مثبت نشستند و در کنار آنها شرکت های عمران و توسعه شاهد، تکنو تار و مگسال در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

خودنمایی سهام تازه وارد فرابورسی

این در حالی است که سهام برخی از شرکت ها همچون شیشه قزوین، آلومتک، عمران و سازندگی استان قزوین، آرین توسکا، بیمه سامان، اشتاد ایران، کشتیرانی آریا و سیمان باقران از جمله مجموعه هایی هستند که بازدهی منفی را محقق ساختند که البته نماد معاملاتی شرکت های مذکور به جز بیمه سامان و آلومتک در بازار توافقی فرابورس معامله می شود. از این رو می توان گفت شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا پس از اعلام تعدیل منفی حدود 50 درصدی سود برآوردی و بازگشایی نماد معاملاتی آن با افت حدود 10 درصدی در جرگه کم بازده ترین سهام طی معاملات هفته گذشته قرار گرفت و بعد از آن شرکت مواد ویژه لیا با ثبت افت حدود 10 درصدی ارزش سهام در جایگاه بعدی قرارمی گیرد.

خودنمایی سهام تازه وارد فرابورسی

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات هفته گذشته بورس در حالی خاتمه یافت که داد و ستد بیش از هفت میلیارد و 325میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 17 هزار و 123 میلیارد ریال را در بازار سرمایه رقم زده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
سلام
آقای ریس گفتید قانون بورس را صلاح میکنیم و محدویتها بر داشته میشود ؟ شاید هم شما را از اصلاح این قانون قشری ترسانده باشند ؟ نمونه آزاد بودن قانون بورس پایه است که نه حجم مبنا دارد و نه 5% و غیره و مشکل بزرگ صف خرید و فروش و هیجان را ندارد و در کسری از ثانیه اصلاح میکند بلکه بورس آزد همین است سهامداران در خواست آزد شدن بورس را دارند تا سرمایه گذار خارجی جرعت ورود به بورس ما را داشته باشد ... به هر صورت گول مشکل سازی جلو اصلاح قانون بورس که بد خواهان جلوه میدهند نخورید و با شهامت بورس را آزد کنید چون قانون فعلی اهرم دست سواستفاه کنندگان است .