بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه بررسی کرد:

رانتی در شرکت های پتروشیمی نداریم

اگر جزئیات و وضعیت عملکرد این قبیل شرکت ها و صنایع را دقیق تر بررسی کنیم و در مقام مقایسه با سایر شرکت ها در کشورهای همسایه و حتی در دنیا نظری بیندازیم، بیشتر متوجه خواهیم شد که تعیین نرخ خوراک با فرمولهای پیچیده، متعدد و بعضا درحال تغییر، همزمان با ایجاد محدودیت هایی از قبیل انحصار خرید مواد اولیه از شرکتی خاص ویا وضع مقرراتی مبنی بر تعیین نرخ فروش ارز حاصل از صادرات و یا وضع عوارض گمرکی صورت می پذیرد.
کد خبر : ۱۷۲۴۶۱

برخی گزارشات و تحلیل ها در خصوص چند گروه از صنایع و شرکت ها در بورس، بیانگر این موضوع است که بدلیل استفاده خاص از نرخ خوراک مواد اولیه که توسط مراجع ذیصلاح دولتی تعیین می شود موجب می گردد که حاشیه سود این شرکت ها بیش از میزان متعارف تلقی گردد و چند تن از مسولین نیز بعنوان رانت از آن یاد نموده اند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، اگر جزئیات و وضعیت عملکرد این قبیل شرکت ها و صنایع را دقیق تر بررسی کنیم و در مقام مقایسه با سایر شرکت ها در کشورهای همسایه و حتی در دنیا نظری بیندازیم، بیشتر متوجه خواهیم شد که تعیین نرخ خوراک با فرمولهای پیچیده، متعدد و بعضا درحال تغییر، همزمان با ایجاد محدودیت هایی از قبیل انحصار خرید مواد اولیه از شرکتی خاص ویا وضع مقرراتی مبنی بر تعیین نرخ فروش ارز حاصل از صادرات و یا وضع عوارض گمرکی صورت می پذیرد.

 چنانچه به معنای واقعی بخواهیم از منظر بخش خصوصی به این وضعیت نگاه کنیم مسلما به این نتیجه خواهیم رسید که اگر قرار است نرخ خوراک را از قبل تعیین شده و بعضا مغایر با شرایط رقابتی مشابه در دنیا وضع کنند ترجیح این خواهد بود که کارخانجات مستقلا نرخ فروش خود را تعیین و زیر بار این فرمولهای پیچیده نروند که اگر حاشیه سودی در عملکرد خود داشتند، به استفاده از رانت متهم نشوند.

برخی از شرکت های فعال در این حوزه ها اگر خوراک و موارد اولیه مورد نیاز را حتی با صرف هزینه های حمل و تامین مالی، تامین نمایند مشروط بر اینکه نرخ فروش برایشان تعیین نشود و بتوانند از مجاری خود منطبق با صرفه و صلاح و مقرون بصرفه اقتصادی بفروشند، مطمئنا حاشیه سودی بیش از آنچه هم اکنون بعنوان رانت از آن یاد می شود خواهند داشت.

دربرخی صنایع و شرکت ها نرخ فروش محصولات به مراتب کمتر از نرخ های بین المللی است و صرفا با اتکا به تعیین نرخ خوراک آن هم براساس نرخ شناور بین المللی نباید انتظار داشت صرفه و صلاح اقتصادی در فرایند تولید و فروش آن شرکت ها رعایت شده باشد. حتی در برخی موارد شاهد هستیم بدلایل عدیده و تکالیف تعیین شده، ترتیب تولید و فروش در برخی شرکت ها دستخوش تحمیل دستوراتی میشود که خود کاهش دهنده حاشیه سود آن هاست.

اطلاق رانت و یا دخالت در تعیین نرخ خوراک زمانی معنا پیدا میکند که نرخ گذاری محصولات نیز بطور شناور و براساس فضای رقابتی در عرصه صادرات و واردات باشد.

فردین آقابزرگی

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه!!
مگه قراره بیاد بگه رانت داریم؟!
ناشتاس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۵
مقاله جالبی بودولی این مقاله بزای خواننده زمانی مفهوم بیشتری پیدا میکند که باعدد ورقم قیمت خوراک مصرفی کشور های همجوارمقایسه شود.متولیان صنعت گاز زمانی ازفروش گاز ارزان یه امارات دفاع میکردند وعنوان مینمودند که این امر باعث سرمایه گداری اولیه وایجاد موتورمحرکه این صنعت مبشود.متاسفانه علیرغم اهمیت موضوع هیچ صاحب نطری از دست اندرکا ران ، مانند شرکت گسترش نفت وگاز پارسیان ،پترول،پتروشیمی ها ........نطرات خودرامتعکس ننموده اند شاید این نکته تیز قابل ذکر باشد .علیرغم رانت ارزان از جمله متخصصان وکارشناسان ونیروی کارگر ی متبحر در امور نفت وگاز در کشورمان مدیران این صنعت از افراد شاخص ،کلیدی ،مبتکر ،وخلاق استفاده نشده است.تا حداقل بدین وسیله ایجاد مزیت نسبی گردد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
اگر نگارنده مقاله مقایسه قیمت گاز مصرفی در ایران باکشورهای حوزه خلیج فارس را انجام داده باشند کاملا محق هستند.متاسفانه وزارت نفت باتنگ نطری این امکان رابرای جذب سرمایه خارجی وایجاد اشتغال ازبین برده است.ولی اگر این مقایسه باکشورکره ویاترکیه انجام شود .مدیران وتصمیم سازان ناکارامد باعث وبانی این عقب ماندگی وافول این صنعت شده اند.تنها برای مثال ....وسایردست اندرکاران درپتروشیمی که بایک نگاه اجمالی به کارنامه انها وعملکردشان دربورس وامکان ایجاد سرمایه وثروت جای دفاع و توجیه از عملکرد انها وجود ندارد.وبهتر است. وزارت نفت (گازونفت) خام فروشی کند که مقرون به صرفه تر است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
من بانطر فوق موافقم هستم .گسترش نفت وگاز پارسیان:پترول...............ویترین ونتیجه سرمایه گداری دراین صنعت است و .عاقبت سهامداران خرداینه عبرت برای دیگران!!