بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
دبیر کانون کارگزاران با اشاره به عدم صدور مجوز جدید کارگزاری؛

متقاضیان مجوز کارگزاری، سهام مدیریتی بخرند

دبیر کل کانون کارگزاران بورسی گفت: تعداد کارگزاران به نسبت حجم معاملات بسیار زیاد بوده و بر این اساس نباید مجوز کارگزاری جدید صادر شود ولی متقاضیان می‌توانند سهام مدیریتی کارگزاری‌ها فعلی را بخرند.
کد خبر : ۱۷۸۳۰۵
به گزارش بورس نیوز، وجود انحصار در مجوز کارگزاری‌ها دریکی دوساله اخیر موضوع موردتوجه فعالان بازار سرمایه قرارگرفته و در مواردی نیز منجر به ورود و اظهارنظرهای رسمی از سوی اعضای شورای عالی بورس شده است.

دقیقاً یک سال پیش عضو برجسته شورای عالی بورس در گفت‌وگویی صدور مجوز کارگزاری‌ها برای جلوگیری از انحصار را نادرست خواند و با اشاره به تجربه دفترخانه‌های رسمی، صدور مجوز و از بین رفتن سرقفلی را موجب آلوده شدن آن‌ها به فساد عنوان کرد.

رضا شیوا رئیس شورا و مرکز ملی رقابت اما نظر دیگری را داشت و در همان برهه زمانی تصریح کرد: چنانچه عدم صدور مجوز فعالیت شرکت‌های کارگزاری بورس و اوراق بهادار صرفاً به دلیل اشباع بازار باشد، قانون اساسی به‌صراحت این موضوع را دلیل قانع‌کننده‌ای در فضای کسب‌وکار کشور نمی‌داند.

در همین زمینه سید روح‌الله میر صانعی دبیر کل کانون کارگزاران کشور در گفت‌وگویی با بورس نیوز ضمن اشاره به حجم پایین معاملات گفت: تعداد فعلی کارگزاران برای حجم معاملات فعلی، زیاد است، بنابراین نباید مجوز کارگزاری جدیدی صادر شود.

وی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه احتمال ایجاد شائبه انحصار شکل نمی‌گیرد، گفت: عدم صدور مجوز کارگزاری جدید شائبه انحصاری بودن کارگزاری‌ها را ایجاد نمی‌کند زیرا فعالان بازار از حجم معاملات باخبر هستند.

میر صانعی بابیان این مطلب که راه ورود بازیگران جدید به بازار سرمایه بسته نیست، تأکید کرد: افرادی که خواستار ورود به صنعت کارگزاری هستند و ایده‌های جدیدی برای رشد و توسعه این صنعت دارند، می‌توانند سهام یکی از کارگزاری‌های فعلی را خریداری کنند‌؛ خریدوفروش سهام کارگزاری‌ها موضوعی بوده که بورس طی چند سال گذشته آن را تجربه کرده است.

دبیر کانون کارگزاران ادامه داد: چنین امکانی برای افرادی که تمایل به حضور و سرمایه‌گذاری در این صنعت دارند وجود داشته و صلاحیت سهامدار جدید باید از سازمان بورس اخذ شود.

وی تأکید کرد: بر این اساس شخص حقیقی یا حقوقی که می‌خواهد سهام یک کارگزاری را خریداری کند، باید ازنظر تخلفاتی مشکلی نداشته باشد و به‌قصد اخلال یا دست‌کاری در بازار نیز وارد این صنعت نشود و همچنین سابقه روشن و واضحی داشته باشد و در صورت داشتن چنین صلاحیت‌های سازمان بورس هم مانعی برای حضور این افراد نخواهد داشت.

میرصانعی همچنین گفت: همان‌گونه که فردی که بخواهد فعالیت بانکی داشته باشد لزوماً نباید از بانک مرکزی مجوز تأسیس بانک جدید را اخذ کند و این امکان را دارد که سهام یک بانک موجود را خریداری کند، در صنعت کارگزاری نیز افرادی که تمایل به حضور در این صنعت دارند، می‌توانند سهام کارگزاری‌های فعلی را بخرند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر