بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
باید منتظر ماند و دید که در مجمع عادی سالیانه سهامداران شرکت داده گستر عصر نوین که فردا سه شنبه ساعت 11 صبح در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود ابهام های سازمان بورس و انتظار سهامداران برای شفافیت صورت های مالی از سوی هیات مدیره و حسابرس چگونه پاسخ داده می‌شوند.
کد خبر : ۱۷۸۷۷۳
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، پس از ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396 ناشر "های وب" ، شاهد شفاف‌سازی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص آخرین وضعیت این شرکت و ابهامات مالی اطلاعات و صورت‌های مالی آن بودیم.

این شفاف سازی که شامل مکاتبات سازمان بورس و اوراق بهادار با شرکت، حسابرس و جامعه حسابداران رسمی بود، شامل نکات مهمی است در خصوص شناسایی درآمدها و هزینه‌ها، دارایی‌ها و معاملات با اشخاص وابسته و غیره است که عمدتاً و تا زمان تهیه این گزارش منجر به اعمال اصلاحات در صورت‌های مالی از سوی شرکت و مدیران آن نشده است.

در حال حاضر و بر اساس شفاف‌سازی سازمان بورس، پرونده شرکت به کمیته ویژه حسابرسی در سازمان حسابرسی واگذارشده و بازگشایی نماد معاملاتی شرکت پس از اعلام نظر نهایی این کمیته و اعمال تعدیلات و اصلاحات صورت‌های مالی، امکان‌پذیر خواهد بود.

ازجمله نکات بااهمیت و قابل‌توجه در گزارش شفاف‌سازی سازمان بورس و همچنین نامه‌ها و مکاتبات پیوست این شفاف‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بر اساس اعلام سازمان و در زمان پذیرش سهام شرکت در سال 1396 ، " درحالی‌که با توجه به پذيرش شرکت در تاريخ 28 مردادماه 1396 در بورس اوراق بهادار، آن سازمان شناسايي درآمد و هزینه‌های مرتبط با قراردادهاي مذکور را در انطباق با بند 25 استاندارد حسابداري شماره 3 اعلام نموده است که در صورت اجراي آن، شرکت متحمل زيان قابل‌توجهی خواهد شد. بنابراين در تنظيم حساب عملکرد و حساب سود و زيان و ترازنامه شرکت بايد همان شکل و روش‌های ارزيابي سال مالي قبل از آن‌که به‌کاررفته است، رعايت شود. باوجوداین درصورتی‌که تغييري در شکل و روش‌های ارزيابي سال قبل از آن موردنظر باشد بايد اسناد مذکور به هردو شکل و هر دو روش ارزيابي تنظيم گردد تا مجمع عمومي صاحبان سهام باملاحظه آن‌ها و با توجه به گزارش هيات مديره و بازرسان نسبت به تغييرات پيشنهادي تصميم بگيرد."

به گزارش بورس نیوز ، موضوع فوق به این معنی است که در صورت اتخاذ رویه‌های قبلی که در زمان پذیرش سهام شرکت موردتوافق با سازمان بورس قرارگرفته بود، درآمدهای مربوط به خدمات USO، می‌بایست به‌صورت خطی ساده محاسبه می‌شد .

این درحالی است که در سال‌های 1394 تا 1396 و همچنین در پیش‌بینی ارائه‌شده برای سال جاری در گزارش تفسیری مدیریت، رویه‌های مورداستفاده در این درآمدها به‌صورت غیرخطی بوده است .

به‌طور مثال ، در سال 1394 و تنها برای قرارداد USO1 که ارزش کل قرارداد در آن زمان، 2.990 میلیارد ریال بوده معادل با 1.048  میلیارد ریال درآمد شناسایی‌شده و برای قرارداد USO2 نیز که ارزش آن در زمان انعقاد قرارداد یعنی پایان بهمن‌ماه 1394، مبلغ  1.712 میلیارد ریال بوده معادل با مبلغ 342 میلیارد ریال درآمد شناسایی‌شده است.

با توجه به این موضوع و در صورت اصلاح حساب‌ها و محاسبه درآمدهای قراردادهای USO بر اساس رویه‌های موردتوافق با سازمان در زمان پذیرش، جمع درآمدهای شناسایی‌شده شرکت تا پایان سال 1396، حداقل 1.000 میلیارد ریال کاهش خواهد یافت.

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ؛ بر اساس‌نامه مورخه 26 اسفند 1396 جامعه حسابداران رسمی و در خصوص شناسایی بهای خرید لایسنس HBB شرکت ذکرشده است که جامعه حسابداران نتوانسته است به مستنداتی مبنی بر ارزش واقعی خرید این لایسنس به مبلغ 1.400 میلیارد ریال دست یابد که به‌این‌ترتیب سرفصل دارایی‌های ثابت شرکت نیز با ابهامات جدی‌ای روبرو است .

شرکت 50 درصد از بهای خرید این لایسنس را در سال 1394 به‌عنوان هزینه استهلاک شناسایی نموده است و مابقی آن را در سال 1395 و در اقدامی عجیب به سرفصل پیش‌پرداخت‌های سرمایه‌ای منتقل نموده است که این موضوع در بند دیگری از نامه جامعه حسابداران رسمی مورداشاره قرارگرفته و جامعه نسبت به صحت محاسبات هزینه استهلاک سال‌های 1394 و 1395، ابهاماتی را مطرح ساخته است.

در بند 3 نامه جامعه حسابداران رسمی و با توجه به مبالغ دریافتی شرکت از دولت بابت قراردادهای USO، جامعه حسابداران رسمی با مقایسه مبالغ دریافتی بابت این قراردادها و شناسایی درآمدهای مربوط به این طرح‌ها، از مغایرت‌های جدی درآمدهای شناسایی‌شده با مبالغ دریافتی بر اساس استانداردهای حسابداری، سخن گفته است.




 
به گزارش بورس نیوز، در خصوص ارزش‌گذاری و واگذاری دو فقره زمین از سهامدار عمده به شرکت ‌های وب در سال 1395 نیز ابهامات جدی از سوی جامعه حسابداران در خصوص ارزش این زمین‌ها و همچنین، عدم تاریخ و مهر گزارش کارشناس دادگستری و همچنین ابهام در خصوص توانایی انتقال زمینی که تحت وثیقه بانک بوده است، صحبت به میان آمده است که این موضوع پیچیدگی و ابهامات صورت‌های مالی "های وب" را بیشتر از قبل می‌نماید.


 

همچنین، در بخش دیگری از این نامه، در خصوص شرکت‌های فراوان به وجود آمده توسط سهامدار عمده "های وب" و هدف از تشکیل این شرکت‌ها و ابهامات معاملات "های وب" با این شرکت‌ها، مورد سؤال جامعه حسابداران رسمی قرارگرفته است و همچنین به این موضوع مهم اشاره‌شده که سهام این شرکت تا 23 بهمن‌ماه 1395 به‌صورت بی‌نام بوده است که این موضوع خود مستعد ابهامات جدی دیگری در خصوص سوابق این شرکت خواهد بود.
 


بر اساس این گزارش ، در نامه مورخ 18 فروردین‌ماه 1397 که سازمان بورس خطاب به مدیرنظارت جامعه حسابداران رسمی نوشته‌شده است، به استناد نامه 26 اسفند سال گذشته این جامعه، سازمان بورس خواستار پاسخ صریح این جامعه در خصوص چگونگی تعدیل  و شناسایی سود ناخالص 597، 415 و 472 میلیارد ریالی  از محل قراردادهای USO در صورت‌های مالی سال 1394، سال 1395 و شش‌ماهه دوم سال  1396 شده است.

در نامه‌ای دیگر از سازمان بورس به این جامعه، با اشاره به نظرات و تصمیمات کارگروه کنترل کیفیت، کارگروه فنی و  استانداردهای جامعه حسابداران رسمی که منجر به تائید نیاز به اصلاح درآمدها و با توجه به استانداردهای حسابداری شده است، سازمان بورس از جامعه درخواست کرده که موضوع اصلاح حساب‌های شرکت را به حسابرس شرکت جهت اجرا ابلاغ نماید.
 


بااین‌حال، در گزارش حسابرسی شده شرکت شامل هیچ‌گونه تغییری و یا اصلاح صورت‌های مالی سال‌های قبل نیستیم و به نظر می رسد که حسابرس حتی نظر مرجع بالاتر خود را نیز قبول نداشته است.

یکی از نکات قابل‌توجه در پرونده "های وب"، اخراج حسابرس آن از لیست معتمدین سازمان بورس و اوراق بهادار است که پس از حواشی ماه‌های اخیر صورت گرفت، اما پس از انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به 29 اسفند 1396، مجدداً مشاهده می‌شود که همان حسابرس، صورت‌های مالی سال 1396 را حسابرسی نموده و صورت‌های مالی شرکت را علی‌رغم عدم انجام اصلاحات مورد درخواست جامعه و سازمان حسابرسی را نیز که در هیچ‌یک از صورت‌های مالی "های وب" صورت نگرفته ، تائید نموده است .
به گزارش بورس نیوز در نامه اسفندماه مدیرعامل "های وب" به معاونت حقوقی سازمان بورس، سهامدار عمده و مدیرعامل این شرکت عنوان نموده است که با وثیقه نمودن سهام خود، حاضر است که هرگونه زیان احتمالی سهامداران ناشی از رویدادهای چند ماه اخیر شرکت را پرداخت نماید.
 

و درنهایت اینکه در گزارش شفاف‌سازی سازمان بورس اعلام‌شده که شرکت "های وب" در خصوص خرید و تملک سهام شرکت‌های گروه پارس آنلاین هیچ‌گونه توضیحی ارائه نکرده و موضوع تملک سهام این شرکت‌ها که یکی از دلایل اصلی رشد قیمت سهام شرکت و توقف نماد آن بود، همانند بسیاری از موارد مالی شرکت مورد ابهام اساسی قرار دارد.
باید منتظر ماند و دید که در مجمع عادی سالیانه سهامداران شرکت داده گستر عصر نوین که فردا سه‌شنبه ساعت 11 صبح در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود ابهام‌های سازمان بورس و انتظار سهامداران برای شفافیت صورت‌های مالی از سوی هیات مدیره و حسابرس چگونه پاسخ داده می‌شوند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
سرمایه های مردم بلوکه شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
سازمان بورس در مورد توقف طولانی مدت نماد های وب باید پاسخگو باشد .