بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد؛

داد آهن از نبود مرجع قیمت‌گذاری/ عدم عرضه آهنی‌ها در بورس‌ کالا

بر اساس آمارها افزایش قیمت تیرآهن و میلگرد بالاترین رشد قیمت‌ها در تیرماه را به خود اختصاص داد، به‌نحوی‌که تیرآهن نمره 14، 64.5 درصد، تیرآهن نمره 18، 64.7 درصد و میلگرد آجدار نمره 12، 82.3 درصد، میلگرد ساده 77.6 درصد، نبشی نمره 12، 68.2 درصد رشد قیمت را تا پایان خردادماه به خود اختصاص داده است.
کد خبر : ۱۷۹۰۹۷
محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن‌فروشان درباره علل گرانی آهن در بازار به بورس‌نیوز گفت: دو رقم قیمت‌گذاری در بازار آهن وجود دارد که بر این اساس ابتدا نرخی که از بورس کالا متاثر شده و دیگری نرخ ازاد در بازار است.

نتیجه تصویری برای آهن

وی ادامه داد: قیمت‌های ارائه شده در بورس کالا کاملا شفاف بوده اما قیمت‌های بازار در هر کیلو 3500 تا 3600 تومان است ولی در قبال مواردی که خارج از بورس به فروش می‌رسند مسئولیتی در این زمینه دیده نمی‌شود و قیمت‌ها بین 4 تا 5/5 درصد دارای نوسان است.

آزاد در خصوص علت تفاوت قیمت‌ها گفت: کالاها باید ضرورتاً به‌عنوان مرجع نهایی در بورس عرضه شده و در این نهاد نیز قیمت‌گذاری شود ولی تولیدکنندگان در مواردی حاضر به همکاری نیستند و در این زمینه کم‌کاری از طرف تعزیرات نیست و از طرف تولیدکنندگان است که کالاهای خودشان را در بورس عرضه نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان افزود: وزارت صمت باید تمام تولیدکنندگان را موظف کند که کالای خود را در بورس عرضه کنند زیرا در اینصورت تنها یک مرجع پاسخگو به بازار خواهد بود اما اگر کالاهای از کانال بورس کالا به بازار عرضه نشود، طبیعتا نمی‌توان فردی را به‌عنوان پاسخگو در نظر گرفت.
وی افزود: تولیدکنندگان چندان رضایتی به نرخ‌های فروش فعلی ندارند زیرا نرخ ارز روند افزایشی به خود گرفته اما تولیدکنندگان مجبورند کالای خود را با نرخ سابق بفروش رسانند و درصورتی‌که کالا را صادر کنند در مقابل آن  ارزی می‌گیرند که آن ارزها در بازار ثانویه فروخته می‌شود که هر دلار برایشان به قیمت 8500 تومان است اما کالایی را که می‌خواهند در داخل بفروشند بر اساس دلار 4200 تومانی باید بفروشند، لذا تولیدکنندگان ناراضی هستند.

آزاد در مورد راهکار دولت در این زمینه نیز گفت: وزارت صمت، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ را باقیمت پایین‌تر می‌دهد ولی در مقابل از تولیدکنندگان خواهان عرضه باقیمت پایین است تا مصرف‌کننده داخلی متضرر نشود؛ در حال حاضر مشکل این وزارتخانه با تولیدکنندگان بر سر قیمت‌گذاری بوده که نیاز است به جمع‌بندی برسند و اتحادیه هم حاضر به نظارت و هرگونه کمک در این زمینه است.

وی درباره عرضه ارز به‌صورت توافقی گفت: عرضه ارز در بازار ثانویه به نرخ توافقی به نفع تولیدکنندگان بوده زیرا درآمد بیشتری حاصل می‌کنند ولی ازآنجایی‌که آهن کالای وارداتی نیست نیاز است در این زمینه وزارت صنعت و معدن و تجارت مراحل  قیمت‌گذاری و نظارت را بر عهده گیرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر