بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
چشم انداز شستا؛ پیشران، چابک، هوشمند در اقتصاد دانش بنیان/افزایش سرمایه
مجمع عمومی عادی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ برگزار شد.
کد خبر : ۲۷۴۹۷۰

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ برگزار شد.

براساس این گزارش، ابراهیم بازیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در این مجمع اظهار کرد: چشم انداز شستا پیشران، چابک، هوشمند در اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری به بالاترین نرخ بازده و تامین ۱۸ درصدی تعهدات سازمان تامین اجتماعی و شریک برتر سرمایه گذاران خارجی برای ۱۴۰۴ ترسیم شد.

وی افزود: همان طور که می‌دانید ما در بخش‌های مختلف در ۱۷ رشته صنعت و ۹ هلدینگ اصلی مشغول فعالیت هستیم. 

وی درباره ترکیب سهامداران شستا ادامه داد: بیش از ۸۹ درصد متعلق به تامین اجتماعی و سهامداران حقوقی، ۱۱ درصد سهامداران خرد و حقیقی را داریم. ترکیب سهامداران ۹ درصد حقیقی و ۹۱ درصد حقوقی است. 

مدیرعامل شستا توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ شستا به بورس عرضه اولیه شد و در سال ۱۳۸۵ سرمایه شرکت ۲۰ میلیارد ریال بود که آخرین رقم افزایش سرمایه ۱۶۳ همت در سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

بازیان بیان کرد: ذینفعان شستا، کارگران و بیمه شدگان تامین اجتماعی هستند و افتخار خدمت به ۴۶.۵ میلیون نفر از جمعیت را به عنوان سهامداران اصلی داریم. سرمایه اولیه شرکت ۲۰ میلیارد ریال در سال ۸۵ بود که آخرین رقم افزایش سرمایه در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۶۳ همت بوده است. 

وی درباره نیروی کار شستا خاطرنشان کرد: میانگین سابقه کار در شستا ۱۱ سال، و سن پرسنل ۳۹ سال است. شستا نزدیک به ۵۰ هزار نفر شاغل مستقیم با شستا همکاری می کنند که دو تا سه برابر به طور غیرمستقیم در تولید و اقتصاد شستا همکاری می‌کنند. اصول شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی؛ اصل بازده مناسب، شایسته یابی، شایسته گزینی، اصل نرخ نقدشوندگی ها، اصل پیرو مستمر و حرفه‌ای شدن را همواره دنبال می کنیم.

وی درباره برنامه های راهبردی شستا گفت: در دوره جدید هیات مدیره شستا افتخار دارد برنامه راهبردی برای افق ۱۴۰۶ را تصویب کنند و امروز کلیات آن در مجمع تصویب خواهد شد. در ادامه مبانی حاکم بر شستا در شرع مقدس اسلام و رهنمود‌های رهبری اساسنامه ماموریت، اهداف چشم انداز، مصوبات مجامع و اسناد بالادستی که ابلاغ شده، ما موظف هستیم که در تنظیم راهبرد‌ها به این مبانی تاکید داشته باشیم.

مدیرعامل شستا درباره ماموریت این شرکت گفت: مفتخریم که ارزش دارایی صاحبان سهام را حفظ کنیم و با سرمایه گذاری هوشمندانه بدون مرز ثروت صاحبان سهام را با رعایت اصول و ارزش ها حداکثر سازیم و محل اتکای سازمان برای ایفای تعهدات باشیم. چشم انداز شستا در افق ۱۴۱۴ مبتنی بر اسناد بالادستی و اصول بنیادین خود با اتکا به قدرت لایزال الهی و در پرتو تلاش و کوشش مبتنی بر اندیشه همگی و برنامه ریزی شده توام با خرد جمعی در افق ۱۴۱۴ شستا، پیشران، هوشمند، چابک در اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری با بالاترین نرخ بازده و تامین ۱۸ درصدی سازمان تامین اجتماعی و شریک برتر سرمایه گذار خارجی خواهد بود.

وی درباره گزارش حسابرسی شده منتهی به پایان سال مالی گذشته گفت: درآمد‌های عملیاتی در شرکت اصلی ۳۴ همت و سود خالص پس از کسر مالیات ۳۲.۸ همت، نرخ بازدهی از ۱۰ به ۱۵ و نرخ بازده سهام از ۱۱ به ۱۶ درصد رسیده است.

مدیرعامل شستا ادامه داد: اطلاعات مالی تلفیقی شامل درآمد‌های عملیاتی ۱۵۲ همت و سود خالص ۶۹ همت است. درآمد عملیاتی با ۵۵ درصد در مقایسه با سال گذشته ۳۴.۶ همت است. روند سود خالص در شرکت اصلی ۵۴ درصد از ۲۱ همت به ۳۲.۸ همت است. با درآمد عملیاتی تلفیقی شستا در گزارش حسابرسی شده با ۵۴ درصد افزایش به ۱۵۲ همت از رقم ۱۰۷ همت رسیده است. سود خالص تلفیقی با افزایش ۴۸ درصد از ۴۱ همت به ۶۹ همت رسیده است. 

براساس این گزارش، سود خالص مقایسه‌ای شرکت خالص بیشترین سود را "تاپیکو" و کشتیرانی است.

بازیان درباره ارزش‌های بنیادین شستا ادامه داد: در تاکید بر رعایت منافع صاحبان سهام، پایبند به قوانین کشور، پایبند به منشور اخلاق حرفه‌ای شستا را دنبال کنیم.
همه سهامداران ما که بخشی از ثروت و سرمایه خود را در شستا سرمایه گذاری کردند ما را به تحول فرا می‌خوانند و ارزش آفرینی و ارتقای ذخایر. هیات مدیره شستا مفتخر است که برنامه تحول خواد را در ۱۲ بند ترسیم کند و به تصویب برساند و اجرا کند. اهداف شستا در افق ۱۴۰۶ مبتنی بر ۵ هدف افزایش سهم شستا در بازار سرمایه و GDP کشور، افزایش سطح جهانی شدن شستا، رشد نرخ بازده دارایی‌ها، افزایش ثروت صاحبان سهام و افزایش سهم شستا از ایفای تعهدات مستمری سازمان تامین اجتماعی است.

وی عنوان کرد: قیمت شستا به عنوان یک پهنه قابل توجه و سهم درخور در بازار سرمایه قیمت در ۱/۰۴/۱۴۰۱، ۹۴۸ تومان و در پایان سال مالی منتهی به ۳۱ رقم ۱۳۱۶ تومان شد. مقایسه بازدهی شستا با شاخص کل تا به امروز بورس ۲۳۷ درصد بازدهی، شستا ۳۳۰ درصد بازدهی داشته که این اختلاف قابل توجه است. مقایسه بازدهی سهام شستا با رقبا همچنان شستا رتبه دوم در مقایسه با رقیبان خود "وصندوق"، "وغدیر"، "وامید" و ... را دارد. پورتفوی سرمایه گذاری شستا سهم هلدینگ‌ها از نظر ارزش بازار ۴۶ درصد در "تاپیکو" و ۵۴ درصد در سایر هلدینگ هاست. پورتفوی سرمایه گذاری شستا از نظر بهای تمام شده ۴۶ درصد در "تاپیکو" و باقی در سایر هلدینگ‌های وابسته است. جزئیات فروش خالص تلفیقی را در رتبه اول دارو و تجهیزات، رتبه دوم را پتروشیمی، سیمان و کاشی و سرامیک را دارا هستند. شستا تاثیرات عمده‌ای در جریان تولید و رشد تولید را در کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی درباره دستاوردهای شستا خاطرنشان کرد: شستا دستاورد‌های مهمی را در سال کاهش تورم و رشد تولید داشته که می توان به تلاش کارگران و همکاران در صف تولید که خروجی آن ۴۵ شرکت با افزایش تولید نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۲ شرکت ثبت رکورد تاریخ فعالیت و ۳۶ شرکت تولید بیش از صد در صد ظرفیت عملی اشاره کرد. ۱۳۷ محصول جدید در مجموعه ۱۶۶ شرکت به رقم ۱۱۶۳ میلیارد تومان تولید شد که بیشترین محصولات جدید در شرکت دارویی تامین بوده است.

وی درخصوص طرح های شستا گفت: پروژه‌های شستا ۱۰۵ هزار همت در جریان سرمایه گذاری شستا در دستور کار است. یکی از توفیقات ما فعال کردن پروژه‌ها بود که ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده خواهد بود.

بازیان بیان کرد: ما به اقتصاد مردمی معتقد هستیم. یعنی مردمی‌ترین اقتصاد؛ حضور در بازار سرمایه است. شفاف، قابل مشاهده و از پول مردم و از جیب مردم برای سرمایه گذاری به نفع مردم می‌توان استفاده کرد. پورتفوی شستا ۹۴ درصد بورسی است.

مدیرعامل شستا درخصوص ورود شرکت های تابعه به بازار سرمایه گفت: امسال برنامه ورود به بازار سرمایه چند شرکت را داریم. یکی از آن‌ها پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است که ۴۹ درصد آن برای تامین اجتماعی است. بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین و فرآورده‌های نفتی که ۵۰ درصد بنزین کشور را این پالایشگاه تولید می‌کند. به شدت به دنبال بورسی کردن این پالایشگاه هستیم. امیدواریم بخش عمده‌ای از شرکت‌ها امسال بورسی شوند.

بازیان در پایان گفت: افزایش سرمایه شستا یکی از ضرورت هاست. باتوجه به پروژه‌هایی که داریم افزایش سرمایه از محل استفاده از حق تقدم و صرف سهام می‌تواند ارزش سهام شستا در بازار را افزایش دهد.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
در طول سال افشای الف وب بزننه سهم باز وبسته بشه تا ارزش بره بالا افزایش سرمایه بده بهتر
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
خدایا تو خودت شاهدی که اینها در ظاهر چیزی را می گویند که در باطن متعهد به آن نیستند هم اینان مورد نفرین تواند لعنت خدا و بنده گان و خلایق خدا بر چنین اسفل ها باد