بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
در ازای حمایت‌ها و امتیازاتی که به صنعت خودرو داده می‌شود باید اقدامات و جهش‌هایی روبه‌رشد را شاهد باشیم
هر گونه حمایت از صنعت خودرو باید در قالب تصمیم‌گیری چندگانه توسط وزارت‌خانه‌های مختلف و گام‌به‌گام صورت بگیرد. در ادامه حمایت‌هایی که از صنعت خودرو می‌شود، خودروسازان نیز باید متعهد به انجام برخی اقدامات همچون ارتقای کیفیت محصولات، تغییرات در تیراژ و منطقی‌تر کردن قیمت محصولات خود شوند. در ازای حمایت‌ها و امتیازاتی که به صنعت خودرو داده می‌شود باید اقدامات و جهش‌هایی روبه‌رشد را شاهد باشیم.
کد خبر : ۲۷۶۰۲۶

در ازای حمایت‌ها و امتیازاتی که به صنعت خودرو داده می‌شود باید اقدامات و جهش‌هایی روبه‌رشد را شاهد باشیم

در راستای پاسخ به سؤالات مطرح شده در سوژه این هفته بورس نیوز؛ یعنی اخطار به خریداران/ با طناب پوسیده مسئولین به چاه نروید! در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه، نیما میرزایی؛ به برخی جوانب این موضوع پرداخته و آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.


 این کارشناس بازار سرمایه موضوع لیدری دو نماد "خودرو" و "خساپا" را به دو لحاظ تقسیم‌بندی کرده و بیان می‌کند: دو نماد اصلی سهام خودرویی، بخش عمده‌ای از تمرکز بازار را به خود اختصاص داده که از دو جنبه قابل‌بررسی و نقد است.


 اول اینکه چرا این دو نماد و یا به‌نوعی گروه، بحث لیدری و جهت‌دهی به بازار در دوره‌های مختلف به دست گرفتند؟ و نکته دوم حمایت‌هایی است که در دوره‌های مختلف از این دو نماد صورت‌گرفته و یا نگرفته شده است.


 در پاسخ به نکته ابتدایی باید گفت طبیعتاً باتوجه‌به اینکه بخش قابل‌توجهی از سهامداران به نوعی با صنعت خودرو سروکار دارند در زندگی شخصی نیز؛ این موضوع ملموس‌تر بوده. درکنار ارزش مارکت قابل‌توجه و وسعت صنعت و اشتغال‌زایی که صنعت خودرو در کشور به ثمر رسانده است، موردتوجه بازار سرمایه نیز قرار گرفته و مسیر ذهنی سرمایه‌گذاران را نیز جهت‌دهی می‌کند.


 وی در ادامه افزود: این موضوع نکته‌ای است که بسیار حائز اهمیت بوده و باید در راستای به بیشینه رساندن آثار آن، بر روی تعدیل معاملات سهام حرکت کرد که بخشی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. به‌طوری‌که هم اکنون برخی از نماد‌های اهرمی بازار سرمایه، نقش جهت‌دهی را ایفا می‌کنند و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص می‌دهند.


 در خصوص موضوع دوم، یعنی حمایت از این نماد ها، باید توجه به حمایت‌های صندوق‌های بزرگ از این سهم‌ها داشت. هرچند به دلیل عدم اطلاعات کافی در خصوص خرید و فروش‌های که صورت می‌گیرد، حق اظهارنظر توسط جامعه سهامداری به‌صورت مستقیم دراین‌خصوص وجود ندارد.
 
 نیما میرزایی دررابطه‌با حمایت‌های صورت‌گرفته و حتی گرفته نشده از این دو نماد عنوان کرد: در دوره‌هایی همچون سال ۹۹ که بیش از حد از این دو نماد حمایت به عمل آمده بود، باعث شده که این موضوع در کانون توجه سهامداران قرار بگیرد. بااین‌حال در دوره‌هایی نیز دراین‌خصوص کم‌کاری صورت‌گرفته است. برای مثال در ماه‌های اخیر که بازار علی‌رغم ارزندگی با ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک روبرو بوده است، حمایت از این سهم‌ها به کمک بازار آمده است. در همین راستا با ایجاد ساختاری مناسب برای پاسخگویی و شفافیت حمایت‌های صورت‌گرفته؛ کارکردی اصولی‌تر و معقول این حمایت‌ها خواهند داشت.
 
 وی همچنین خاطرنشان کرد: صنعت خودرو متأسفانه به یک چالش بلندمدت و مزمن تبدیل شده است. اگر به یکباره بخواهیم حمایت از این صنعت را متوقف کنیم، طبیعتاً چالش‌های اجتماعی و اقتصادی جدی را در پی خواهد داشت. هرچند اگر این توجهات بدون چهارچوب و قید زمانی مشخص ادامه یابد، این غده سرطانی گسترده‌تر خواهد شد. هر گونه حمایت از صنعت خودرو باید در قالب تصمیم‌گیری چندگانه توسط وزارت‌خانه‌های مختلف و گام‌به‌گام صورت بگیرد. در ادامه حمایت‌هایی که از صنعت خودرو می‌شود، خودروسازان نیز باید متعهد به انجام برخی اقدامات همچون ارتقای کیفیت محصولات، تغییرات در تیراژ و منطقی‌تر کردن قیمت محصولات خود شوند.


وی در انتها افزود: مبحث آزادسازی قیمت خودرو نیز در صورت عملی‌شدن، رخدادی مثبت خواهد بود و خوشبختانه وزیر صمت نیز در تلاش برای به تحقق رساندن این امر می‌باشد. در ازای حمایت‌ها و امتیازاتی که به صنعت خودرو داده می‌شود باید اقدامات و جهش‌هایی روبه‌رشد را شاهد باشیم.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اخطار به خریداران/ با طناب پوسیده مسئولین به چاه نروید!
سوژه هفته: خریداران شرکت‌های زیان‌ده، نقره‌داغ می‌شوند؟

اخطار به خریداران/ با طناب پوسیده مسئولین به چاه نروید!

ارسال نظر