بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
فاصله بازار سرمایه با شرایط صعودی؛

رکود حاکم بر اقتصاد، بازار سرمایه را کساد کرد

رکود حاکم بر اقتصاد، بازار سرمایه را کساد کرد
بازار در حال حاضر شرایط صعودی را در خود نمی‌بیند.
کد خبر : ۲۷۶۴۶۱

رکود حاکم بر اقتصاد، بازار سرمایه را کساد کرد

بورس نیوز:

عادل ریوندی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص این موضوع که با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه چه تأثیراتی بر روند بازار سرمایه رسانده است، این چنین گفت: به نظر می‌رسد تاثیر گزارش‌های ۶ ماهه بر بازار کم رنگ بوده است. بازار روند خوبی در این چند وقت نداشته است. ریسک سیستماتیک جنگ به همراه ادامه سیاست‌های انقباضی بانکی و افزایش نرخ‌های بهره، فعلا اجازه صعود به بازار را نداده است. رکود حاکم بر اقتصاد ایران بازار‌های سرمایه گذاری را کساد کرده است.

وی در رابطه با اقداماتی که می‌تواند روند بازار را رو به بهبود سوق دهد این‌گونه گفت: بازار با جریان نقدینگی حرکت می‌کند. ارزش معاملات در اندازه‌ای نیست که باعث رشد بازار شود. بازار در حال حاضر شرایط صعودی را در خود نمی‌بیند. بازارساز و سازمان نیز به نظرم باید با صحبت با دولت و وزیر اقتصاد بودجه را به نفع بورس رقم بزنند. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که سازمان بورس نرخ بهره را پایین آورد. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که سازمان بورس نرخ دلار نیما را تغییر دهد. در حال حاضر باید بودجه را به نفع بورس تغییر داد. با گذشت زمان وضعیت بازار می‌تواند بهتر شود.

ریوندی در خصوص عواملی که در شرایط کنونی می‌تواند اعتماد از دست رفته را به سهامداران بازگرداند بیان کرد: اعتماد به مرور زمان بر می‌گردد. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در طول یک الی دو سال مردم به بازار اعتماد کنند. سازمان باید مسئول گرفتن حق شرکت‌های بازار سرمایه باشد. نرخ گذاری دستوری، نرخ دلار نیما، نرخ خوراک و. سازمان باید وضعیت شرکت‌ها را بهتر کند. 

وی ادامه داد: اعتماد زمانی برمی گردد که مردم به این باور برسند که سازمان بورس به عنوان نهاد اصلی و ناظر، پیگیر خواسته‌های شرکت‌ها باشد تا مردم هم به این باور برسند که سازمان بورس در کنار آنهاست.

ابن کارشناس در مورد تأثیری که ثبات نرخ ارز بر روند بازار می‌گذارد عنوان کرد: اول نکته‌ای که باید اشاره کنم این است که تثبیت نرخ دلار باید همراه با کنترل تورم باشد. متاسفانه چنین چیزی شاهد نیستیم این تثبیت نرخ ارز اگر صرفا با ارزپاشی همراه باشد بسیار خطرناک است و باعث هدر رفت منابع می‌شود. این تثبیت قطعا بر رشد بازار اثر گذار است و نمی‌توان انتظار رشد پرشتاب داشت. ولی نرخ بهره اثرگذار‌تر از نرخ دلار می‌باشد. نرخ‌های بهره بالای ۳۰ درصد قطعا جذابیت بازار را کم می‌کند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آینده بازار در گرو تغییرات در روند دلار
بازار سرمایه، ریسک بیشتری به بازارهای موازی دارد؛

آینده بازار در گرو تغییرات در روند دلار

قیمت‌گذاری دستوری دلیل اصلی زیان‌دهی
خودروسازان حداقل معیار‌های لازم جهت معامله در بازار را ندارند؛

قیمت‌گذاری دستوری دلیل اصلی زیان‌دهی

باتلاق زیان انباشته برای ۲ خودروساز کشور
ایران خودرو و سایپا در حال دست و پا زدن برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت؛

باتلاق زیان انباشته برای ۲ خودروساز کشور

ارسال نظر