بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
لزوم ورود نهادهای نظارتی به پرونده «اوره ساز» بزرگ!

ارزان فروشی به چه قیمت؟ / "شپدیس" به ضرر سهامداران به نفع...

ارزان فروشی به چه قیمت؟ /
نگاهی به درآمدهای پتروشیمی پردیس نشان می‌دهد این شرکت در یک اقدام عجیب، یکی از محصولات خود را با قیمتی نازل به فروش رسانده که همین موضوع، اعتراض شدید سهامداران این شرکت را در پی داشته است. اعتراض به ارزان فروشی به مبلغ 1200 میلیارد تومان!
کد خبر : ۲۷۷۴۲۱

ارزان فروشی به چه قیمت؟ /

 

به گزارش بورس‌نیوز و به نقل از میز نفت، هفته گذشته بود که گزارش مجمع عمومی و فوق‌العاده پتروشیمی پردیس منتشر شد و انتقاد‌های بسیاری را به همراه داست؛ موضوع ازاین‌قرار است که سهامداران نسبت به نرخ بسیار نازل فروش اوره صادراتی در ماه‌های گذشته و عدم پاسخگویی مدیرعامل و رئیس مجمع به این اتفاق عجیب اعتراض داشتند، ولی هیچ پاسخی دریافت نشد.

مقایسه ارقام فروش این ابر شرکت اوره ساز با سایر شرکت‌های اوره ساز هم‌گروه و با سهامدار یکسان، عدم النفع بزرگی را نشان می‌دهد که بیانگر عدم مدیریت درست در این شرکت است.

در جدول زیر که از سامانه کدال استخراج‌شده، اطلاعات فروش اوره به تفکیک ماه، شرکت، تناژ و قیمت فروش رفته آمده است:

ارزان فروشی به چه قیمت؟ /

در جدول زیر هم نرخ فروش پردیس با پایین‌ترین نرخ فروش رفته توسط اوره سازان دیگر هم در همان ماه مقایسه شده است؛ اعداد به‌دست‌آمده در تناژ فروش رفته پردیس ضرب شده تا حداقل عدم النفع ایجادشده بر اثر سوء مدیریت در این شرکت مشخص شود.

ارزان فروشی به چه قیمت؟ /

مجموع این اطلاعات نشان می‌دهد عدم النفع حدوداً ۲۴ میلیون دلاری (۱۲۰۰ میلیارد تومان) فقط در مورد یک قلم محصول اوره صادراتی کاملاً عیان است. این در حالی است که پردیس یکی از لیدر‌های اوره صادراتی ایران است و مدیران این شرکت بورسی، باید پاسخ دهند ارزان‌فروشی اوره در بازار‌های جهانی، به چه دلیل بوده است وقتی‌که سایر شرکت‌های رقیب، قیمت‌هایی به‌مراتب بالاتر را ثبت کرده و محصول خود را به فروش رساندند.

از سهامدار عمده این شرکت، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به‌عنوان هلدینگ تخصصی نفت و گازی و پاسدار سرمایه ده‌ها هزار نفر ازجمله بازنشستگان نیرو‌های مسلح که باوجود شنیدن صدا‌های اعتراض سهامداران جزء در مجمع عمومی، این موضوع و چندین چالش مشابه را به جلسه‌ای در آینده‌ای نامعلوم حواله داده است، انتظار می‌رفت با نظارت‌های خود با کشف این اتفاقات مانع از تضییع حقوق سهامداران شود.

ماجرا‌های پتروشیمی پردیس روزبه‌روز در حال روشن‌تر شدن است و امید است برای یک‌بار هم که شده، مسئولان هلدینگ نفت و گاز پارسیان تکلیف اتفاقات رخ‌داده در این شرکت را مشخص کنند.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کاهش ۶۴ درصدی فروش صارداتی
تاثیر قیمت جهانی اوره بر عملکرد پتروشیمی پردیس؛

کاهش ۶۴ درصدی فروش صارداتی "شپدیس"

تغییر مدیران با نگاه سیاسی پاشنه آشیل دولت‌ها و مجموعه های اقتصادی

به خطر افتادن امنیت غذایی و اقتصادی کشور به چه قیمتی؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
جلو چشم مردم ۳ میایارد دلار اختلاس شد تخمشون هم نیست از کشور فساد و اختلاس چ انتظار هایی دارید تازه پاداش هم بهش میدن این و شعر ها خودتون هم می دونید تو کشور ما جواب نمیده هر گوشه اش کندن دارن می بلعن کدوم شکایت مرد مومن اون رییس بورس رفته شکایت کنه از نرخ خوراک و نا مه شورا ..چی شد ؟و هزاران هزار پرونده دیگه یا بیسواد و احمقی یا بی تجربه هموشون دستشون تو ی کاسه اس ...
حسن
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
یکی ادعای پیامبری کرد . پرسیدن ایا شمک هم دارد ؟؟ گفتند دارد . گفت او هم برای خوردن امده . فریب ریش و تسبیح و چفیه . انگشتر عقیق و..نخورید . این نابکاران در فاکتور کم می زنند و الباقی را زیر میزی میگیرند . خانمهایشان اونور اب خرجشان بالاست .