بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
چشم انداز صعودی برای بورس با رشد نرخ دلار؛

در سال آینده بازار‌ها نیز رشد قابل توجهی خواهند داشت

در سال آینده بازار‌ها نیز رشد قابل توجهی خواهند داشت
بررسی عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها از روی گزارش عملکرد ماهانه آن‌ها نشان از رشد‌های جذاب و خیره‌کننده درآمدی ندارد.
کد خبر : ۲۷۷۹۶۳

در سال آینده بازار‌ها نیز رشد قابل توجهی خواهند داشت

بورس نیوز:

مرتضی زمانی امیرزکریا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، با توجه به این موضوع که عملکرد بازار‌ها در ۹ ماهه نخست سال تمام شده، رویکرد بازار سرمایه و بازار‌های موازی در ۲ ماه باقی مانده سال جاری چه عملکرد و رویکردی را از خود بر جای می‌گذارد بیان کرد: بررسی عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها از روی گزارش عملکرد ماهانه آن‌ها نشان از رشد‌های جذاب و خیره‌کننده درآمدی ندارد، لذا باید منتظر صورت‌های مالی ۹ ماهه باشیم تا مشاهده کنیم کدام شرکت‌ها در کنترل هزینه‌ها موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: در مورد ادامه سال و ۲ ماه باقی‌مانده با توجه به مسائل سیاسی مانند انتخابات مجلس، ناآرامی‌های منطقه‌ای، سیاست‌های مبهم دولت، تاثیرات مخرب بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، رشد تقاضای مصرفی و نیز تقاضای دلار و ارز شب عید، می‌توان انتظار التهاب در بازار‌ها را داشت. به نظر می‌آید این التهاب از بازار ارز و فلزات گران‌بها آغاز شود، چون با توجه به استمرار تورم بالای ۴۰ درصد، به مدت طولانی نمی‌توان بازار ارز و طلا را سرکوب کرد. انتظار جهش قیمتی در بازار مسکن و خودرو و دارایی‌های بزرگ را در روز‌های باقیمانده نداریم اما؛ در صورت رشد نرخ ارز و شدت گرفتن موج انتظارات تورمی در روز‌های باقیمانده سال، مسلماً در سال آینده این بازار‌ها نیز رشد قابل توجهی خواهند داشت.

درنهایت باتوجه به پایان سال مالی شرکت‌ها و انتظار رشد نرخ دلار، می‌توان چشم انداز صعودی برای بورس متصور بود، اما نه به اندازه خود دلار و طلا. با اینحال می‌توان انتظار رشد بیشتر برای تک سهم‌ها داشت. 

این کارشناس در این‌باره که مدام صنایع می‌توانند تا انتهای سال پیشران باشند عنوان کرد: بسیاری از سهام بزرگ مانند پالایشی‌ها، بعضی از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها نسبت به بنیاد و عملکرد مناسب خود از لحاظ قیمتی ارزنده هستند و باید این صنایع را زیر نظر داشت.

از طرفی صنایعی که احتمال افزایش نرخ بالایی دارند (مانند روانکار‌ها و صنایع لاستیکی) و نیز صنایعی که قیمت گذاری دستوری نمی‌شوند می‌توانند جذاب باشند. تعدادی از سهام حاضر در صنعت سیمان هم‌اکنون از وضعیت بنیادی خوبی برخوردارند و ارزنده‌اند. 

همچنین باتوجه به روند تورمی می‌توان انتظار رشد قیمت در صنایع غذایی و کشاورزی و دامپروری را داشت. به بانک‌ها چندان امیدوار نیستم به این علت که سیاست‌گذار بیشترین تاثیر مخرب را در این بخش دارد.

زمانی امیرزکریا با توجه به این موضوع که اکنون بحث بودجه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها از مهم‌ترین اخبار بازار تلقی می‌شود، چشم انداز بازار تا پایان سال را این‌کونه متصور شد: در مورد تجدید ارزیابی‌ها به‌صورت کلی برای بازار بسیار بدبین هستم و آن را از هیچ نظر مناسب نمی‌دانم اما؛ برای تعدادی از سهام بنیادی که اتفاقا سود مناسبی هم دارند، و در پی بهبود ساختار سرمایه خود هستند، تجدید ارزیابی اتفاق بسیار مهم و مثبتی است؛ لذا در صورت تصویب هیئت مدیره و نظر مساعد سازمان و حسابرس تجدید ارزیابی این گروه از سهام می‌تواند محرک خوبی باشد اما؛ در کل بازار و در حضور سهام بزرگی مانند صنایع فولادی و پالایشی و پتروشیمی تجدید ارزیابی می‌تواند تاثیر مخرب داشته باشد.

وی افزود: در مورد بودجه نیز می‌دانیم که این طرح به سرانجام نخواهد رسید و ناترازی آن (در همین مرحله کاغذی) و عدم تطبیق آن با واقعیت تورمی و اقتصادی جاری در صحن جامعه، باعث فشار بیشتر اقتصادی و نیز چشم انداز تورمی بزرگ‌تر خواهد شد. ضمن اینکه دولت هم‌اکنون بیش از صاحبخانه بر سر سفره مردم نشسته و داروغه‌وار مالیات می‌گیرد، و درواقع به‌دنبال محدود کردن درآمد مردم و ایجاد رکود است.

مجموعه این عوامل به‌همراه سردرگمی نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی که اخیرا نیز اعلام کرده ذخایر طلا را حراج خواهد کرد و به دنبال ضرب سکه با طرح جدیدی است و برنامه‌های بی‌ثمر و نابخردانه‌ای ازین دست دارد، باعث احتیاط فعالان و سرمایه گذاران در مورد بازار می‌شود. در کل باید بگویم به نظرم محرک کافی برای رشد بازار هست، ولی ریسک‌های تحمیل شده از فضای سیاسی و سیاست‌گذاری اقتصادی می‌تواند نقش بسیار مخربی داشته باشد.

در شرایط کنونی بازار ارز که روند کم نوسانی را پشت سر می‌گذارد، این کارشناس بازار در رابطه با کمکی که این ثبات به بازار خواهد کرد، این‌گونه گفت:بنظر نمی‌آید کم نوسان بودن این روز‌های اخیر بازار به دلیل ثبات باشد. در مقیاس بزرگ اقتصادی ثبات یعنی برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بخش بزرگی از بازارها، به گونه‌ای که برهم زدن آن تعادل فقط به دلیل اشباع عرضه یا تقاضا باشد و عواملی مانند دولت و بانک مرکزی در آن موثر نباشند.

انحصار بانک مرکزی در بازار ارز در حال حاضر بسیار مخرب است و همه منتظر بروز نشانه‌های کافی از ناتوانی بانک مرکزی در کنترل و سرکوب نرخ ارز هستند. 

اینکه بازار در حداقل‌های قیمتی و ارزشی خود قرار دارد کاملا درست است، ولی در بحث ارزشگذاری و آینده نگری شرایط بسیار نامتوازن و ناپایدار است، ازین نظر که در سایر بازار‌ها دلار بسایر گرانتر از نرخ فعلی است و فقط در بازار پولی و نقدی، دلار ۵۰ هزار تومان است. بنظر می¬رسد فعالان بازار به این نتیجه رسیده¬اند که دلار در سایر بازار‌ها حباب مثبت ندارد، بلکه در بازار سرمایه و بازار پول حباب منفی دارد و این بد است.

آن چیزی که ثبات به نظر می‌رسد بی رمقی بازار، عدم وجود نقدینگی و وجود ابهام در ذهن تک تک فعالان بازار است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
محافظه کاری پتروشیمی‌ها از ثبت نرخ خوراک
نمی‌توان از گزارش‌های فصلی انتظار تغییر روند داشت؛

محافظه کاری پتروشیمی‌ها از ثبت نرخ خوراک

محرک جدیدی برای ادامه رشد بازار فراهم نشد
زیان‌دهی شرکت‌ها، دستاورد تصمیمات نا به هنگام؛

محرک جدیدی برای ادامه رشد بازار فراهم نشد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
پیشاپیش روز مرد
را نامردان کثیف روزگار خصوصا
به اشیخ مجید خان عشقی عشقی
و دار ودسته سیسیلی .و .خوارش
از صندوقای کثافت یا حقوقیای .منش
از .سرگردنه تا متوهمین روزگار
تبریک و تهنیت عرض مینماییم
...ن با این ریاستتان و.....