فرایند دریافت تسهیلات سهام عدالت کمی زمانبر است
خواندن ۲دقیقه
به گزارش بورس نیوز، سمیه محمدی، مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی، با بیان اینکه رونمایی از کارت اعتباری سهام عدالت توسط مراجع بالادستی صورت گرفته، اظهار کرد: برخی بانکها زیرساختها را پیادهسازی و برخی پیادهسازی نکردند.
وی افزود: تا قبل از ایام نوروز دو بانک ملی و تجارت زیرساختهای لازم را پیاده سازی کرده بودند و تا دو هفته مانده به سال نو بیش از ۳۰۰۰ درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم یا روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، به سمت شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق آن انجام شد.
مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: در اعطای کارت اعتباری سهام عدالت نکاتی وجود دارد که سهامداران باید دقت کنند. نخست آنکه، سهام دارانی که روش مستقیم را انتخاب کردهاند، حتی اگر یک سهم هم از پرتفوی سهام عدالت خود فروخته باشند، نمیتوانند کارت اعتباری دریافت کنند. نکته دیگر اینکه اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده گذاری نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقیف شده باشد، آن فرد نمیتواند کارت اعتباری دریافت کند.
محمدی با تاکید بر اینکه فرایند تسهیلات کمی زمانبر بوده، گفت: این فرایند در بانکهای ملی و تجارت به صورت الکترونیکی انجام میشود و نیاز نیست سهامدار مراجعه حضوری داشته باشد. البته سهامدار حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.
وی خاطرنشان کرد: کارت اعتباری هم فیزیکی نیست بلکه نشان بانک و نوعی دسترسی است. برای مثال فردی که از بانک ملی کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کرده است، میتواند به فروشگاه طرف قرارداد بانک ملی مراجعه و خرید کند. فردی که بانک تجارت را انتخاب کرده است هم میتواند به هر فروشگاهی مراجعه کند.
وی به این سوال که آیا فقط دو بانک مذکور کارت اعتباری سهام عدالت را صادر میکنند؟ پاسخ داد: با مابقی بانکها هم تفاهم نامه منعقد شده است. کار حساس و زمانبر است و بانکها باید جوانب و ریسکها را بسنجند که همین موضوع سرعت کار را کند میکند. حدود ۱۰ بانک کار را به صورت موازی پیش میبرند و مشمولان هم بین بانکها حق انتخاب دارند. البته افرادی که روش مستقیم را برگزیدهاند باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کنند.
مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: به طور کلی ۶۰ درصد دارایی سهامداران قابل معامله است و بانک بر مبنای همین ۶۰ درصد کارت اعتباری صادر میکند.
محمدی تاکید کرد که شماره موبایل فرد خواهان کارت اعتباری باید با نام خود فرد مطابقت داشته باشد و اطلاعاتی که در بانک ثبت کرده است باید کامل و جامع باشد. شماره تلفن ۱۵۶۹ نیز به طور شبانه روزی پاسخگوی سوالات مشمولان است.
بیستر بخوانید: