چالشهای زیرساختی؛ مانع اصلی بهرهبرداری از پتانسیلهای تجاری ایران

به گزارش بورسنیوز، محمدصادق قنادزاده، معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، در نشست خبری ششمین نمایشگاه حملونقل و لجستیک با اشاره به ثبت رکورد جدید در صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته، اعلام کرد: صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته به حدود ۵۸ میلیارد دلار رسید که این رقم یک دستاورد جدید در زمینه صادرات غیرنفتی محسوب میشود.
وی ادامه داد: این موفقیت نتیجه تلاشهای جدی دولت و همکاریهای بخش خصوصی بوده است که با فراهم کردن زیرساختهای لازم در کشور به دست آمده، اما هنوز با ظرفیتهای بالقوه کشور در حوزه تجارت بینالمللی فاصله داریم.
قنادزاده به دلایل این فاصله اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل اصلی، ضعف زیرساختها، هم در زمینه لجستیک و هم در بخش پولی و بانکی است. لجستیک و حملونقل نقش بسیار مهمی در تجارت ایفا میکند و سازمان توسعه تجارت بهعنوان سیاستگذار این حوزه باید فعالیتهای ویژهای در این راستا انجام دهد.
وی با تأکید بر اهمیت نمایشگاهها بهعنوان ابزاری برای پیشبرد استراتژیهای تجاری گفت: نمایشگاهها دو کارکرد اساسی دارند: نخست معرفی محصولات و خدمات و دوم، ایجاد ارتباط بین فعالان این حوزه. در این دوره، تمرکز سازمان بر کارکرد دوم است و ما قصد داریم با برگزاری یک نمایشگاه تخصصی، تمامی فعالان یک صنعت را اعم از داخلی و بینالمللی گرد هم جمع کنیم.
معاون سازمان توسعه تجارت افزود: در طراحی این رویداد، هدف ما برگزاری یک نمایشگاه جامع در کشور است تا از پراکندهکاری در این حوزه جلوگیری شود. نخستین نمایشگاه جامع در حوزه حملونقل و لجستیک از ۲۹ تیرماه تا یکم مردادماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.
قنادزاده تأکید کرد: در این نمایشگاه سعی شده است بهطور اختصاصی و در یک حوزه مشخص، به مسائل راهبردی کشور از جمله کریدورها پرداخته شود، چرا که جنگ آینده بهطور عمده جنگ کریدورها میان کشورها خواهد بود و هر کشور در تلاش است نقش بیشتری در مسیر کریدورهای اصلی ایفا کند.
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت همچنین هدف اول از برگزاری نمایشگاه را معرفی آخرین دستاوردها و توانمندیها در حوزه حملونقل، لجستیک و صنایع مرتبط عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، ما به حضور بازیگران و واسطههای مرتبط با این حوزه، از جمله فعالان مرزی و گمرکی نیز توجه داریم.
وی افزود: هدف دوم ما، تمرکز بر لجستیک تجارت خارجی و داخلی بهطور ویژهای دنبال نمیشود، زیرا سازمان توسعه تجارت تنها متولی تجارت خارجی است. همچنین تلاش داریم تا فعالان کشورهای همسایه و پیرامون را نیز جذب کنیم و برای این منظور برنامههای محتوایی ویژهای در قالب پنلهای تخصصی و نشستهای بین فعالان این حوزه طراحی شده است.
قنادزاده در پایان با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت و دیگر متولیان در حال برنامهریزی محتوایی برای نمایشگاه هستند، گفت: این نخستین رویداد از نوع خود است و بهطور طبیعی به بلوغ کامل نرسیده، اما دو هدف اصلی را بهطور ویژه دنبال میکنیم. همچنین با همکاری دیگر ارکان دولت و بخش خصوصی این مسیر به نتیجه خواهد رسید.
وی در خاتمه اظهار کرد: هدف ما این است که ششمین نمایشگاه حملونقل و لجستیک به یک رویداد بینالمللی جامع تبدیل شود و تمامی نمایشگاههای موازی دیگر نیز بهصورت یکپارچه و مرتبط در همین راستا هدایت شوند.
انتهای پیام/