۸ چالش اساسی استارتآپها
خواندن ۲ دقیقه
به گزارش بورس نیوز، مسعود کوهی، یک فعال حوزه استارتآپ اظهار کرد: هماکنون استارتاپها با ۸ چالش تأمین مالی و سرمایهگذاری خطرپذیر، عدم وجود نهادهای پشتیبان و همکاری بین سازمانی، دسترسی به زیرساخت فنی، مسائل فرهنگی و اجتماعی، سیاستگذاری و حاکمیت دولت در اکوسیستم استارتاپی، مسائل حقوقی و قانونی، کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص و دسترسی به بازار مواجه هستند.
وی با بیان اینکه دلایل بروز چالشها در محیط استارتاپی با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در هر جامعه متفاوت است، ادامه داد: بر اساس تجربه کاری که با دوستان استارتاپی طی چندین سال فعالیت داشتهایم در استان اردبیل مهمترین مانع استارتاپها ورود بخش دولت در امورات اجرایی و فقدان مدیریت در توزیع سرمایههای نقدی تخصیصیافته به استان بدون نظر کارشناسی و ارزیابی فنی و همچنین به وجود آمدن یک رقابت مخرب بین بخشهای حمایتی زیر نظر دولت و بخش خصوصی که متولی اصلی اکوسیستمهای استارتاپی در کل دنیا است باعث سردرگمی تیمها و صاحبان ایده شده است.
مدیرعامل مرکز شتابدهی تیک آپ ادامه داد: تنها راهکار مدنظر برای رفع این موانع اعتماد به بخش خصوصی، جذب سرمایهگذاران خطرپذیر برای استان اردبیل، ورود کارآفرینان موفق و صاحبان صنایع به سرمایهگذاری روی استارتآپها و همچنین عدم ورود مستقیم دستگاههای دولتی و حمایتی به مباحث ریز آموزشی و منتورینگ تخصصی و توزیع متوازن سرمایه بین استارتاپها و واحدهای فناور و توسعه زیرساختهای اساسی حوزه فناوری است.
به باور کوهی، اختصاص بودجه عمرانی ویژه توسط دولت جهت توسعه و تجهیز مراکز رشد و نوآوری دانشگاهی و شتابدهندههای فعال بهعنوان بازوهای محرک زیستبوم استارتاپی استان و ایجاد یک همگرایی واقعی بین دستگاههای متولی به دور از تحرکات سیاسی و ورود غیر کارشناسانه به مباحث فناوری باعث پیشرفت روزافزون این حوزه خواهد شد و از آنجایی که امسال از طرف مقام معظم رهبری بهعنوان سال تولید، پشتیبانیها و موانع زداییها است، عمل به این فرمانها و برطرفکردن موانع اشاره شده استان اردبیل را به قله رشد علم و فناوری و اقتصاد دانشبنیان در منطقه خواهد رساند.
کوهی با بیان اینکه یکی از مهمترین چالشهایی که استارتاپها با آن مواجه میشوند این است که تحقیقات لازم درباره محصولی که میخواهند به بازار عرضه کنند و نیاز مشتریان، انجام نمیدهند، ادامه داد: انجام تحقیقات بازار برای درک نیاز جامعه و وارد شدن به فاز طراحی یک محصول مناسب نیاز است، چرخههای اشتباه در ایجاد محصول که منجر به ساختن ایدهها و آرزوها بهجای توجه به بازخورد مشتریان از محصولات میشود از چالشهای اصلی عنوان شده توسط استارتاپهای ایرانی است.
به گفته این فعال حوزه استارتآپ، تحقیقات بازار میتواند تا حدودی این مشکل را حل کند و پس از تحقیقات، استارتاپ باید محصول خود را ارزیابی مجدد کند، زیرا استارتاپها باید در توسعه محصول خود چابک باشند لذا ابتدا یک نمونه اولیه به بازار و مشتریان ارائه کنند و در صورت جلب نظر مشتری آن را توسعه بدهند.
وی با بیان اینکه استراتژی «محصول را بساز و مشتری خود به دنبالش میآید» اشتباه است، اضافه کرد: باید محیط بیرون از دفتر کار را شناخت و با مشتری وقت گذارند، توجه به انجام چرخه بازخورد - تکرار، بسیار مهم است بهگونهای که لازم نیست در همان ابتدا یک محصول با تمام ویژگیها روانه بازار شود بلکه باید در چرخه اول یک نمونه اولیه ایجاد و روی آن نمونه بازخورد مشتری را گرفت.
به گفته کوهی، در چرخه دوم محصول بر اساس این بازخورد بهبود پیدا میکند و دوباره به مشتری برای بازخوردهای جدید ارائه میشود و به همین ترتیب تا کامل شدن محصول ادامه پیدا خواهد کرد.
کوهی با بیان اینکه در استان اردبیل اکوسیستم استارتاپی از سال ۹۵ فعالیتهای خودش رو رسماً شروع کرده و در حال حاضر چندین استارتاپ موفق و صنعتی در استان اردبیل در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: در این بین این اکوسیستم نیاز به حمایتهای واقعی، منتورشیپ دقیق و سرمایهگذاری هوشمندانه برای استارتاپها و همچنین رویدادهای حرفهای رو میطلبد.
مدیرعامل مرکز شتابدهی تیک آپ تشریح کرد: بر این اساس در ۵ سال گذشته یکی از بزرگترین اکوسیستمهای نوظهور در استان اردبیل به اکوسیستم استارتاپی و کسب و کارهای نوپا تعلق میگیرد و از محل این استارتاپها بالغبر ۱۵۰ نفر به معنی واقعی به اشتغال پایدار رسیدهاند و تیمهای مختلفی نیز در مرحله طراحی محصول و کار روی ایدهها جهت ورود به بازار هستند و رویدادهای استارتاپی تخصصی که برگزار میشود بهعنوان مبادی اصلی شناسایی و جذب این تیمها در حال حاضر محسوب میشود.
- بیشتر بخوانید: