بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
وقتی که جرأت ریسک وجود ندارد؛

رشد«ومشان» زیرچتر قوانین جدید بازارپایه

در حالی «ومشان» به یکی از پربازده‌ترین سهم‌های حال حاضر بازار سرمایه تبدیل شده که این شرکت میل چندانی به بورس ندارد و صرفا در صف انتظار بانک‌ها ایستاده است.
کد خبر : ۲۱۶۰۹۳

رشد «ومشان» زیر چتر قوانین جدید بازار پایه

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از شرکت‌های بسیار کوچک حاضر در بازار سرمایه، شرکت «سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر» با نماد «ومشان» است.

این شرکت سرمایه اسمی بسیار اندک ۲ میلیارد تومانی دارد و در بازار پایه زرد فرابورس معاملات سهام خود را دنبال می‌کند.

«ومشان» که در طبقه واسطه‌گری‌های مالی و پولی طبقه بندی می‌شود، میل بسیار اندکی به بازار سرمایه نشان می‌دهد. این شرکت دارای پرتفوی بورسی به بهای تمام شده ۶۴۸ میلیون تومانی است که ارزش بازار آن ۹۷۴ میلیون تومان است. در مقابل، ۲ میلیارد و ۸۶۲ میلیون تومان سبد سهام غیربورسی دارد.

نکته جالب توجه این است که از ارزش ۲ میلیارد و ۸۶۲ میلیون تومانی پرتفوی غیربورسی، ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان مربوط به سپرده بانکی است.

به عبارت بهتر، «ومشان» از مجموع کل سرمایه گذاری‌های بورسی و غیربورسی، حدود ۷۰ درصد را در حساب‌های بانکی خوابانده و صرفا به دریافت سود بانکی قناعت کرده است.

رشد «ومشان» زیر چتر قوانین جدید بازار پایه

به همین جهت، عایدی و درآمد‌های عملیاتی این شرکت کوچک، در ارقام بسیار نازلی قرار دارد. به عنوان مثال در سال مالی منتهی به اردیبهشت ماه ۹۸ «ومشان» فقط ۲۸۰ میلیون تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرد که تماما مربوط به درآمد تضمین شده ناشی از سود بانکی بوده است. در دوره ۹ ماهه سال مالی ۹۹ نیز ۳۶۳ میلیون تومان درآمد عملیاتی کسب کرده که ۷۵ درصد از آن در سرفصل درآمد تضمین شده نشسته است.

این در شرایطی است که در یک سال اخیر اگر وجوه نقد خود را بجای سپرده‌گذاری در بانک، به خرید سهام از بازار سرمایه تخصیص می‌داد، قطعا درآمد بیشتری کسب می‌کرد. «ومشان» طی بازه زمانی ۹ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ فقط ۸۴ میلیون تومان سود فروش سرمایه گذاری‌ها شناسایی کرده؛ رقمی که شاید یک سرمایه گذار آماتور نیز به راحتی از پس آن برمی آمد و بسیار از سهامداران تازه‌وارد و کم سواد طی همین مدت عایدی بسیار بیشتری از بازار سرمایه کسب کردند.

نکته جالب‌تر این است که قیمت هر سهم «ومشان» در بازار سرمایه، با وجود چنین عملکرد نه چندان قابل قبولی، ۳۸۱۶ تومان است که با شرایط عملیاتی شرکت همخوانی ندارد.

روند این سهم نشان می‌دهد که تغییر قوانین بازار پایه در سال ۹۸ محرک رشد قیمتی شد و در حالی که تا قبل از آن، در محدوده قیمتی ۱۲۰۰ تومان داد و ستد می‌شد، در برهه‌ای از زمان قیمت ۴۹۰۰ تومان را نیز تجربه کرد.

چرا باید شرکتی که از رشد شدید قیمت‌ها در بازار سرمایه چشم پوشی می‌کند و صرفا به سود بانکی چشم دوخته، سهام آن این چنین قیمت‌گذاری شود؟!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
مشانیر شرکتی است صد در صد خصوصی با قریب به نیم قرن تجربه و پرسنل توانمند، قادر به ارائه خدمات مرتبط با ایجاد زیرساخت های رشد و توسعه در حوزه های تأمین انرژی شامل انواع نیروگاه های برق آبی، سوخت فسیلی، CHP، انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی و بهره برداری نیروگاه ها، انتقال و توزیع شامل خطوط انتقال نیرو، پست های فشار قوی و شبکه های توزیع، آب شامل سدها و سازه های هیدرولیک، منابع آبی، آب شیرین کن، تصفیه آب و فاضلاب، آبرسانی و پایدارسازی و بهینه سازی سازه های آبی، حمل و نقل شامل جاده و پل، ریلی، مترو، تونل و انتقال مشتقات نفت و گاز، ساختمان و معماری و محیط زیست می باشد.

شرکت مشانیر نیاز به جستجو برای منابع جدید تامین آب و انرژی را به منظور توسعه اقتصادی به عنوان یک اصل کلی پذیرفته است و آگاه است که در طراحی این منابع جدید باید حداقل تاثیرات منفی زیست محیطی را مد نظر قرار داد. مشانیر تلاش می کند با همگون سازی زیر ساخت های محیط زیست و روساخت های مصنوع دست بشر بهترین راه حل ها را از نظر فنی، اکولوژیکی و اقتصادی ارائه کند. راه حل هایی که با تقاضاهای امروز بشر و خواسته های فردی او تطابق دارند.

گزارشگر محترم آیا شما ارزش دارایی های ثابت شرکت ومشان را استخراج نموده اید؟! فقط ساختمان ۷ طلقه واقع در تهران، میدان ونک، خیابان شهید خدامی، روبروی هتل هما، کوچه شادی ۲، شماره یک را ارزیابی کنید تا ارزش واقعی هر سهم ومشان را بدست آورید، بقیه دارایی ها پیش کش.

اینقدر کوته فکر نباشید