تسویه با قطعهسازان رنگ حیات بگیرد/زنگ خطرقطعهسازان به آسمان رفت
وی ادامه داد: طبق آمار ارائه شده از واحدهای قطعهسازی، اغلب آنها در نیمه نخست سال جاری با تعدیل منفی نیرو مواجه شدند که اگر مقایسهای با سال های گذشته داشته باشیم روند این تعدیل کاملا افزایشی بوده و به صلاح اقتصاد و تولید کشور نیست.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: برای مثال اگر یک واحد کلان قطعهسازی در کشور با حجم انبوه قطعه ساز به سمت تعدیل منفی گام بردارد تعداد افرادی که شغل خود را از دست میدهند در مقیاس بزرگتر باید دیده شود. بنابراین ورود و حمایت اساسی دولت و ارائه راهکاری اساسی برای حفظ روند تولید این قشر کاملا ضروری است.
وی درباره چالشهای این صنعت اشاره داشت و تصریح کرد: قیمت مواد اولیه، دستمزدها، نرخ ارز و هزینهها به عنوان چهارپایه چالشهای این حوزه به شمار آمده که باید این افزایش هزینههای بنگاههای تولیدی بر محصولات نهایی آنها لحاظ شود. چراکه این چالشها مابین 80 تا 140 درصد بر قیمت قطعات مختلف تاثیرگذاری داشته اما قیمت قطعات تولید خودرو تاکنون اصلاح نشده است؛ الان به صورت میانگین پرداختهای خودروسازان به قطعهسازان تا شش ماه رسیده است که حجم بالای مطالبات برای قطعهسازان ایجاد کرده است و فعالان این حوزه نیازمند آن هستند که برای خرید مواداولیه راهکاری اساسی در خصوص تسویه بدهکاری به آنها از سوی نهادهایی مانند وزارت صمت و یا دولت باید اقدامی اساسی در نظر گرفته شود.
زیانهای گران، بر گردن خودروییها
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با انتقاد از حالوروز قطعهسازان اظهارکرد: بسیاری از حوزههای تولیدی درگیر تصمیمات مخربتر از تحریمها شده و بخشنامههای وزارت صمت و بانکمرکزی دقیقا مانند نمک روی زخم تولیدکنندگان عمل میکنند.
وی ادامه داد: باید کمی حرفهای به موضوع نگاه کرد چراکه در هنگامی که مسئولان اعلام میکنند واردات کالا بدون انتقال ارز ممنوع است، آیا از گردش مالی بنگاههای تولیدی نظیر قطعهسازان خبر دارند که بخشنامهای بدون مشورت صادر میشود.