بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
گروه تحليل گري بتاسهم بررسی کرد :

روزشمار هفته اي كه گذشت ...

بازار در اولين واكنش سهم هاي بنيادي را از جا بلند كرد و به نظر ميرسد زلزله اخير درس خوبي براي بازار در سهم هاي غير بنيادي بود. برای برخي لازم و ضروري بود كه بدانند هر كه قرار است خربزه بخورد پاي لرز ان هم مي نشيند .
کد خبر : ۱۱۶۲۹۱

شنبه 5 بهمن

امروز شنبه بازار را در حالي آغاز كرديم كه جو مثبت بود اما دل ها نگران . بازار امروز زير فشار مثبت خبرهاي خوب نمي توانست منفي باشد و با چند دليل از جمله خبرهاي مثبت داووس ، ريزش و رسيدن قيمت ها به كف قيمتي خود ، گزارش مثبت و اخبار مثبت از برخي شركت هادر جلويگري از ريزش و فشار فروش باعث شد تا بازار مثبت باشد . البته فشار فروش در بازار هنوز وجود داشت كه برخي عوامل مختلف بنيادي را دليل اصلي ان مي دانند و برخي ديگر عوامل بورسي را .

در توضيح اين عوامل بايد گفت برخي معتقدند 3ايتم يعني 1- بودجه و هفدمندي و نامشخص بودن نرخ ها در ان 2- نرخ خوراك گاز و 3- بهره مالكانه بازار را سردرگم كرده است . البته در شش و بش ماندن خبر بلوك پارسيان و بلوك پارس نيز موثر است . اما برخي ديگر با پذيرش اين موارد دو دليل ديگر را عامل اصلي عدم رشد و عرضه ها مي دانند . يك جو زدگي بازار و سهامداران اماتور كه تازه واردان بازار هستند عاملي براي عرضه سهام شده است . البته حرفه اي تر ها معتقدند كه ابطالي صندوق ها عاملي براي ريزش بازار شده و اين موضوع طي امروز فردا خاتمه يافته و شرايط كمي بهبود مي يابد .

دقت داشته باشيد همانطور كه در بالاي برخي سهم ها برخي عزيزان در حال عرضه بوده در پايين و منفي ها نيز نه منطقي براي فروش وجود دارد و نه فروشنده انچناني چرا كه جو زده ها روز هاي قبل خالي كرده و جديدتر ها نيز ديگر با توصيه اين و ان اقدام به فروش نمي كنند .

امروز در گروه بانكي شاهد رونق سهام اين گروه بوديم تا بازار كمي مثبت ميشود بانكيها صدر نشين بازار ميشوند به نظر ميرسد بازار به بانكيها به خصوص با توجه به اخبار مثبت از اين گروه به خصوص تاكيد وزير اقتصاد مبني بر افزايش سرمايه بانكها سهام اين گروه قصد ليدر شدن در بازار را داشته باشند

امروز بانك پاسارگاد به سوي قيمتهاي 300 تومان رهسپار شد بانك پاسارگادي كه علي رغم تكذيب تعديل مثبتش به نظر ميرسد با تعديل مثبت خوبي در گزارش 12 ماهه همراه شود وپاساري كه ميتواند حتي در صوت عبور از قيمتهاي 300 تومان تا سطوح قيمتي 320 تومان رشد قيمتي را تجربه نمايد

باز هم تقويت شايعات معامله بلوكي بانك پارسيان باعث رشد قيمتي و رسيدن اين سهم به استانه صف خريد شد بانك پارسياني كه به سمت قيمتهاي 480 توماني گام برداشته و به نظر ميرسد فردا به راحتي به اين سطوح قيمتي برسد اما روند اينده و رشد قيمتي بيشتر بستگي به اخبار معامله بلوكي اين سهم دارد

خبر چراغ سبز روحاني به شركتهاي خارجي در خصوص ورود به تركيب سهامداري شركتهايخودروساز توانست سهام اين شركتها را با رونق مجدد همراه سازد همچنين خبرهايي از تسهيل ورود قطعه به كشور هم مزيد بر علت شده تا امروز روند مثبت را از خودروييها شاهد باشيم . البته زمزمه جدي تر شدن فروش بلوك پارسيان نيز جالب توجه بود .

اموز ايرانخودرو با وضعيت خوبي همراه شد شنيده ميشود گزارشات مثبتي از ايرانخودرو شاهد بوه و با توجه به افزايش توليد قابل توجه سال 93 به سال طلايي اين خودروساز تبديل خواهد شد خودرويي كه پتانسيل رشد قيمتي تا سطوح 360 تومان را خواهد داشت . البته فردا براي ايران خودرو روز حساسي است .

در بازار امروز خبرهايي از حمايت وزارت نفت از شركتهاي پتروشيمي و فشار براي تصويب نرخ 10 سنتي خوراك در پتروشيمي ها باعث شد تا كمي خيال سهامداران پتروشيمي راحت شده و وضعيت اين گروه بهتر دنبال شود .

در حالی نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها در کمیسیون صنایع و معادن مجلس 15 سنت تعیین و به کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد شده است شنیده ها حاکی ازکاهش 5 سنتی نرخ تعیین شده از سوی دولتی هاست. گفته مي شود بورسي ها به مجلس در مورد مصاحبه هاي اخير بسيار فشار اورده اند كه در 2 مورد بهره مالكانه و نرخ خوراك حسابي به بازار لطمه زدند . مصاحبه ريسس كميسيون اقتصادي مجلس نيز اين موضوع را تاييد مي كرد . البته امروز شنيده مي شد كه نرخ 13 سنت و در شنيده اي ديگر نرخ 10 سنت به زودي براي نرخ خوراك نهايي و اعلام مي شود .

فروش بلوك 17% پرديس مي تواند اندك اثر روي سود تلفيقي فارس داشته باشد به طوري كه بازرگاني پتروشيمي كه 45% ان در اختيار فارس است از فروش بلوك پرديس به قيمت 3000 تومان حدود 1428 ميليارد تومان سود مي كند كه 45% ان مي شود 640 ميليارد تومان . كه درست است كه تقسيم نمي شود اما در سود تلفيقي مي نشيند و بر سهم فارس نيز موثر است .

نكته بعد گزارش پتروشيمي پارس و شايعات ان است از نيمه دوم اسفند زمزمه عرضه پارس در بازار مطرح مي شود كه برخي معتقدند عرضه پارس در فرابورس 160 ريال سود فارس را افزايش دهد كه خبرهاي جالبي در دل اين سهم است . فارس خبرهاي خوبي در دل خود خواهد داشت .

تاييد خبر خريد كنسرسيومي پتروشيمي پارس توسط غدير و پارسان باعث شد تا پارسان هم امروز با نوسانات مثبت همراه شود پارساني كه به سمت سطوح قيمتي 1180 گام برميدارد اما در صورت خريد بلوك پتروشيمي پارس انتظار قيمتهاي 1250 توماني را از اين سهم را داريم هر دو عدد فوق براي سهم نقاط پر عرضه اي هستند . غدير و پارسان از گزينه هايي بوده كه طي مدت پيش رو خوب هاي بازار خواهند بود .

سرمايه گذاري صنعت و معدن هم امروز از سطوح حمايتي 300 تومان با برگشت قيمتي همراه شد . وصنعت در پرتفوي خود حدود 19 ميليارد تومان سود محقق كرده است در يك ماه اخير در حالي كه كل سود فروش سرمايه گذاري 9 ماهه قبل 64 ميليارد تومان بود . به نظر عدد خوبي براي سهم است و تحولات جالبي را دارد . براي نوسان سهم را زير نظر داشته باشد .

به خصوص اين كه واتي و خودرو دو برگ برنده شركت هستند .

در اين گروه خارزم امروز صف شد و صف را عرضه كردند . در كنار ان پرديس هم مثبت است و به نظر رفتن به مجمع بد نيست .

يكشنبه 6 بهمن

امروز يكي از تلخ ترين يكشنبه هاي بازار بود نه به خاطر ريزش 600 يا 700 واحدي شاخص نه . به اين دليلي كه انتظار از رشد بود اما ريزش نصيبش شد . درست شبيه ان ادمي كه با هزار اميد و ارزو به مهماني دعوتش مي كنند سر اخر شام كه نمي دهند هيچ موقع برگشتن به منزل جيب او را هم مي زنند و كت شلوار پلو خوري او هم غارت مي شود !!

بازار امروز حس بدي داشت . حس اين كه ديشب هزار اميد و ارزو ، وعده و وعيد مي شنود و امروز اين رفتار را مي بيند . اين حس بدي است كه سرخوردگي ايجاد شود . همين جا به همه عزيزان بورسي اين هشدار را مي دهيم كه اگر اين بازي جمع و جور نشود ضربه اي كه بازار ازاين ريزش خواهد خورد تا مدت ها برطرف نخواهد شد . بايد به هر شكلي شده جلوي اين موضوع گرفته شود . براي اين موضوع يك عزم راسخ نياز داريم .

حقير يك انتقاد بسيار جدي به خود ما سهامداران هم دارم . البته نه همه. افرادي كه سرمست از بوي پول به نوسان گيري روي اوردند امروز كجا هستند ؟! افرادي كه يك مشت تازه وارد حقيقي را وارد سهم هايي كه جز زمين هيچ چيز در دل انها نيست امروز كجاي اين بازار قرار دارند ؟ نقش انها در اين ريزش چيست . برخي دوستان معتقدند اين فشار از بيرون است . بله ما هم معتقديم تيترهاي برخي افراد در خبرها بيشترين ضربه را به بازار زده اما چه عزيزان خوششان بيايد و چه نه مقصر اصلي ريزش بازار خود سهامداران هستند كه غير حرفه اي ها را پلي براي رسيدن به سود هاي سنگين خود كردند و حالا نوبت جبران انهاست . انها هر چه دارند در طبق حراج گذاشته و بازي انها را بر هم زدند . اين همان از ماست كه بر ماست ... اين وسط فقط برخي افراد قرباني مي شوند .اما براي اين دسته افراد هم با كمي صبر در ميان مدت وبلند مدت جاي هيچ نگراني نيست .

امروز ترمز خودروييها بريده شده و شاهد سقوط ازاد خودروييها بوديم خودروييهايي كه علي رغم روند رو به بهبود توليدشان بازار از ركود بازار و مشكلات فروش اين شركتها ترسيده و روي خوشي به نمادهاي خودرويي نشان نميدهد و حتي اخبار مثبت از ناحيه دولت مبني بر حضور خودروسازان خارجي در كشور هم نتوانسته روند معاملاتي خودروييها را بهبود ببخشد

گروه بهمن نيز حمايت 260 توماني خود را شكسته و با صف فروش به سمت سطوح قيمتي 240 توماني گام برميدارد خبهمني كه شنيده ميشود قصد دارد از اين پس گزارشات خود را در غالب گزارشات شركتهاي سرمايه گذاري منتشر نمايد.

در اين گروه منفي ورنا و ولساپا نيز عجيب است . در خگستر نيز صف فروش داريم . واقعاً بازار عجيبي شده است .

بازار اين روزها خشك و تر را با هم ميسوزاند به طوري كه مپنا كه 10 درصد از كل برق كشور را تامين و قطعا با اجراي گام دوم طرح تحول شاهد رشد بيشتر سود شركتهاي زير مجموعه به خصوص نيروگاه هايش خواهد بود باز هم با روند منفي و صف فروش همراه ميبشاد به نظر ميرسد مپنا قصد داردتا حمايت رواني 1000 توماني را هم بشكند

پارسان امروز شروع مثبتي را تجربه كرد اما فشار فروش امانش نداده و در اواخر وقت شاهد منفي شدناين نماد بوديم پارسان ميتواند در صورت قطعي شدن خريد بلوك پتروشيمي پارس با روند مثبت بهتري همراه و با رشد قيمتي سطوح 1150 تومان را هم بشكند

فولاد تا يك قدم ديگر بيشتر تا حمايت 420 توماني فاصله ندارد جومنفي اين روزها حتي به غول فولادي بازار كه پتانسيل و چشم انداز مثبت خوبي براي سال 93 داشته هم رحم نكرده بازار اين روزها بيشتر از افزايش نرخ برق درس ال 93 و تاثيرش بر فولاد ميترسد .

دوشنبه 7 بهمن:

امروز بازار بسيار نااميد آغاز كرد . اما امروز به هر قيمتي بوده كه مهم ترين ان در كف قيمتي بودن بسياري از سهم ها و شرايط خوب خبرهاي اقتصادي و بورسي دست در دست هم داد تا بازار فردا باز گردد . البته ذكر يك نكته ضروري است كه شوك خاصي به بازار وارد نشده اما از نظر نقدينگي در وضعيت خوبي بود و امروز دل به خريد زد . جريان ارزش معاملات نيز اوج گيري خريد ها در 1 ساعت اخر را تاييد مي كرد . امروز بازار به دليلي ترس و شايعات برخي افراد كه بي شك از سر غرض ورزي بوده و براي خريد در قيمت هاي كمتر انجام شده است در ابتدا كوچكترين رشد را با رنج هاي بي امان پاسخ مي داد . پشت قضيه داشت مذاكراتي شكل مي گرفت كه يك شوك مثبت به بازار وارد شود و همين هم شد و پس از صحبت هاي صالح ابادي بازار با روند برگشتي مواجه شده و البته هماهنگي برخي براي خريد نيز موثر بود . اما عمده بازار در نيم ساعت اخر شكل گرفت كه موج سنگين فروش خنثي شده و اكثر سهم ها در مثبت هاي فردا معامله مي شدند . البته در بازار امروز توقف نماد مپنا كه ليدر منفي بازار بود يك حركت استراتژيك بوده كه به نظر ميرسد براي 2 هفته مپنا را از بازار دور كند .

بازار در اولين واكنش سهم هاي بنيادي را از جا بلند كرد و به نظر ميرسد زلزله اخير درس خوبي براي بازار در سهم هاي غير بنيادي بود كه به نظر حقير براي برخي لازم و ضروري بود كه بدانند هر كه قرار است خربزه بخورد پاي لرز ان هم مي نشيند . چه اين خربزه خريد سهام ممسني باشد يا سهم هايي با پي به اي 3 رقمي !!

امروز پتروشيمي شازند فرصت خريد مناسبي در سطوح قيمتي 2500 تومان به بازار داد شازندي كه پتانسيل برگشت قيمتي خوبي با توجه به عدم داشتن ريسك خوراك و پتانسيل افزايش تخفيف و رشد بيشتر سوداوري را دارد به نظر ميسد شازند جز يكي از كم ريسكترين و بهترين سهام بازار به خصوص در اين قيمتها باشد . امروز اين سهم در ليست سبد ما بود كه بهتر است با ديد افزايش سرمايه 200% به سهم نگاه كنيد هر چند تقسيم سود 4000 ريالي در مجمع و سود سال بعد 6000 ريالي شرايط قيمتي خوبي را براي سهم رقم زده است .

مخابرات ايران اي غول بزرگ بازار سرمايه هم در قيمتهاي 280 توماني متعادل شد اخابري كه ميتواند مجددا به سطوح قيمتي بالاي 300 تومان بازگردد . البته بارها گفتيم همراه بهتر از مخابرات است .

كف قيمتي 400 توماني در ذوب با توجه به پتانسيلهاي بنياديش از جمله طرح هاي توسعه اي و پتانسيل افزايش سرمايه باعث جمع اوري صف فروش و حمايت حقوقيها شد رذوبي كه در صورت برگشت روند قيمتي اهداف 420-440 توماني را پيش روي خود خواهد داشت

فردا خريد ليزينگ رايان سايپا در منفي ها نيز جالب توجه است .

امروز صف كرازي هم جمع شد و به نظر ميرسد برخي به دنبال نوسان روي اين سهم هستند .

در بازار امروز برخي از گزارشات مثبت داروييها در كنار افت قيمتي و رسيدن به سطوح قيمتي جذاب در مابقي نمادهاي اين گروه باعث شد تا اميدهايي در گروه داروييها پديدار شود . امروز كارخانجات داروپخش چراغ سود سال 93 شركت ها را روشن كرد و به نظر ميرسد موج ان فردا قابل توجه تر باشد كه بازار كمك خوبي را به گروه دارو مي كند .

دارويي امين با گزارش بسيار عالي 9 ماهه خود و تعديل مثبت و باز گذاشتن جاي تعديل مثبت بيشتر با صف خريد و رشد قيمتي همراه شد تحول بزرگي در اين شركت دارويي به دليل افزايش نرخ دارو شكل گرفته به نظر ميرسد شاهد قيمتهاي 1400-1500 توماني باشيم. در اين گروه خريد دو شركت درازك و تپيكو را بيشتر زير نظر داشته باشيد .

هلدينگ معدني معادن و فلزات حتي در اواخر وقت به كام قيمتهاي مثبت رفت ومعادني كه ظاهرا به دليل رايزني سنگ اهنيها با مجلس در خصوص كاهش نرخ بهره مالكانه باز هم سعي دارد تا به سمت قيمتهاي 900 توماني بازگردد البته اين سهم با پتانسيل افزايش سرمايه نيز همراه ميباشد .

حمايت از برخي حرف ها در مجلس و كاهش احتمالي بهره مالكانه خبرخوبي براي كل گروه است . به نظر ريسك كچاد و ومعادن كمتر باشد .

سه شنبه 8 بهمن :

امروز بازار يك روز خاص را پيش رو داشت . بازاري كه هزار و يك موج و بحران را پشت سر گذاشت و با يك حركت كه ديروز و امروز انجام شده بود كُنده فروشنده هاي حقيقي را بالا كشيد و امروز در يك روز مثبت با رونق و رشد مواجه شد كه البته نحوه جمع آوري صفوف فروش ديروز به خوبي مثبت امروز را مشخص مي كرد . هر چند صحبت هاي امروز بزرگان بازار سرمايه نيز در اين وضعيت موثر بود و بايد به اين بسيج عمومي براي برگشت بازار نيز تبريك گفت . اي كاش اين بسيج عمومي زودتر به وجود مي امد تا موج بي اعتمادي برخي افراد كه البته كمي هم عجول بودند به وجود نمي امد .

امروز بازار يك تفاوت ديگر داشت . بازار امروز فروشنده خاصي نداشت . اين مهم ترين تفاوت بازار با روز هاي قبل بود . عطش فروشنده فروكش كرده بود و شرايط براي بهبود وضعيت اماده بود كه موج برخي خبرها به كمك اين تحولات امد . البته نمي توان افت سنگين قيمت ها را نيز ناديده گرفت كه برخي را ترغيب به خريد مي كرد .

امروز ابتدا بازار مثبت آغاز كرد . بعد برخي ديگر از افراد به اين دليل كه اين يك فرصت خروج است شروع به عرضه سهم كردند . سپس تا ساعت 11 اين عرضه ها ادامه داشت و دوباره از ساعت 11 به بعد سفت و محكم شد كه اين نشانه خوبي براي بازار ما بود .

در بازار امروز خبر توافقات در مجلس در خصوص تعيين نرخ بر اساس بازدهي 25-30 درصدي كه منظور دوره برگشت سرمايه بوده و احتمالا نرخ خوراك نهايتا تا سطوح 10 سنت تعيين شود . يعني سقف نرخ خوراك مي تواند 10 سنت باشد و حتي پرديس اگر طرح وتوسعه داشته باشد بهتر خواهد بود . خبر خوبي براي پتروشيمي ها بود همچنين اين نرخ خوراك براي پتروشيمي هايي كه اقدام به ايجاد صنايع پايين دستي نمايند با كاهش نيز همراه و احتمالا به سطوح 8-9 سنت خواهد رسيد در صورت تصويب نهايي اين طرح پتروشيمي ها نفس راحتي كشيده و روند خوبي در پيش خواهند گرفت . فردا اثر دقيق اين موضوع را بر سود پتروشيمي ها بررسي مي كنيم و البته همه را 10 سنت در نظر ميگيريم .

در نماد پتروشيمي زاگرس كه اهداف صادراتي 1 ميليارد دلاريش شديدا مورد توجه بازار قرار گرفته و براي سال اينده بازار انتظار سود 600-700 توماني را از اين سهم متانولي دارد با رشد قيمتي شاهد نزديك شدن اين سهم به سطوح قيمتي 3 هزار توماني هستيم

خبرهاي خوب از مجمع پتروشيمي پرديس در نماد اوره ساز پتروشيمي خراسان شاهد معاملات مثبت بوديم خراساني كه با پتانسيل تعديل مثبت عايدي خوبي براي سال جاري مواجه ميباشد اين سهم در سطوح قيمتي 1100-1200 تومان نوسانات خوبي ميدهد

در بازار امروز خبر احتمال لحاظ شدن تخفيف 10 درصدي براي پالايشگاه هايي كه طرح هاي توسعه اي و افزايش ظريفت را در دست.ر كار دارند باعث اقبال بازار به نمادهاي پالايشي و شكل گيري روند صعودي خوبي در اين نمادها شد . البته قطعي شدن نرخ 90% براي تازه كارها يعني ستاره خليج فارس شرايط بهتري را خواهد داشت و همين امر صف تاپيكو را رقم زد .

خبر افتتاح طرح افزايش ظرفيت بنزين سازي در پالايشگاه نفت لاوان در دهه فجر و افزايش سود شركت در عملكرد 12 ماهه باعث رشد قيمتي و صف خريد در شاوان شد سهمي كه هدف قيمتي 2600 توماني را پيش روي خود دارد

در نماد پالايش نفت شيراز حمايت بسيار عالي سهامداران حقوقي باعث رشد قيمتي به همراه صف خريد در اين نماد شد به طوري كه به زودي شاهد رسيدن قيمت سهام اين شركت به سطوح بالاي 2 هزار توماني خواهيم بود شرازي كه به دنبال خريدمواد اوليه از طريق بورس كالا با قيمتهاي كمتر ميباشد

باز هم معاملات بلوكي در صندوق تعاوني بهداشت و شركتهاي زير مجموعه را شاهد بوديم به نظر ميرسد فعلا با توجه به اين معاملات بلوكي قيمت و روند اين سهم پالايشي كنترل شود شپنايي كه هدف قيمتي 2800 توماني را پيش رو دارد .

در اين گروه جاي شبندر خالي است و در اين فضا بهتر است به بازار برگردد .

تاپيكو همانطور كه پيشبيني ميكرديم با صف خريد خوبي همراه شد تاپيكويي كه اين روزها سهامدارانش انتظار تعديل مثبت عايدي را از اين سهم به دليلرشد سود شركتهاي زير مجموعه اش را دارند به نظر ميرسد تاپيكو بتواند در صورت ادامه روند مثبت طي روزهاي اتي قيمتهاي 560 توماني را هم ببيند . گفتيم كه خبر خوب پالايشگاه ها و ستاره خليج فارس كه در سال 94 به بهره برداري مي رسد براي سهم مهم است .

اما هلدينگ خليج فارس به هيچ صراطي مستقيم نيست سهمي كه شنيده ميشود حقوقيها براي خريد بلوكش با قيمتهاي پايينتر اجازه رشد قيميت به سهم نميدهند اما همه از ترس خصوصي سازي سراغ سهم نمي رود . فارسي كه پتانسيل تعديل مثبت خوبي را براي سال جاري داشته و اين روزها صحبت از سود 180 تومانيش ميشود قيمتهاي 1800و 2000 تومان را براي اين سهم انتظار داريم . فارس را براي بلند مدت نگه داريد كه يكي از بهترين گزينه هاست . اگر فاز 12 راه اندازي شود سود پارس رشد خوبي خواهد كرد كه به سود اين شركت است .

وبشهر در گزارش خود هم سود اصلي و هم تلفيقي را افزايش داد اما نه خيلي . وبشهر موفق شده سود خود را از 434 ريال به 515 ريال برساند و سود تلفيقي را نيز از 734 به 866 ريال افزايش داد. سود تقسيمي نيز از 300 به 400 ريال رسيد كه 16 ميليارد تومان به سود وبانك اضافه مي كند .

امروز گروه ساختمان هم در بازار برگشت . ازنظر تكنيكالي اين گروه برگشت خوبي را زده است اما توصيه مي كنيم اگر هم قصد حضور داريد نهايت پرتفوي شما 10% در اين گروه و ترجيحاً سهم هايي مثل ا.س.پ وساخت را زير نظر داشته كه دارايي محور باشند .

امروز بترانس بين مثبت و منفي مي چرخيد . شركت سود 460 ريالي را به 428 ريال كاهش داد . در مورد تحريم شركت اعلام كرده اسمش از ليست تحريم حذف شده اما خبري از اثر عملي ان نيست .

پيش بيني فروش شركت نسبت به بودجه قبلي 30 ميليارد تومان كاهش داشته ، سود عملياتي 60 ميليارد تومان كاهش و در نهايت سود شركت 5 ميليارد تومان كم شده كه بايد ممنون دار سود غير عملياتي خود باشد . شركت در 6 ماهه اول سال 104 ميليارد تومان و ميانگين هر فصل 52 ميليارد تومان فروش داشته كه 3 ماهه اخير به 66 ميليارد تومان رسيده است . سود عملياتي نيز 176 ميليارد ريال بوده كه به 367 ميليارد ريال رسيده كه ناشي از فروش كالاي ساخته شده در دوره قبل است . فروش شركت در 3 ماهه اخير كمي شدت گرفته اما هنوز موجودي كالا بالاست . گزارش عملياتي بد نيست اما ممكن است شركت كاهشي باشد .

در گروه دارو امروز تيپكو و رازك صف شدند . در مورد هر دو شركت توضيح داديم در اين گروه دفارا هم به زودي به مجمع مي رود كه در صف فروش است و خريد ان بد نيست .
چهار شنبه 9 بهمن :
امروز بازار يك روز خاص و خارق العاده را داشت . او امروز بايد مقاومت مي كرد . اگر امروز مي ريخت يك الارم بسيار بد براي بازار بود و موج فروش دوباره آغاز ميشد و بر عكس اگر امروز با قدرت مثبت مي شد پول هاي پارك شده كم كم به بازاربرمي گشت .

از همين رو نياز بود كه امروز هر طور شده بازار مثبت شود و شوك هاي خوب خبري را در پيش داشته باشد . قبل از آغاز بازار فكر مي كرديم كه قرار است با بازگشايي مپنا و شبندر اين كار رخ دهد اما ديديم كه با ابزار ديگري بازار مثبت شد . ناگهان صبح شاهد بوديم كه حجه الاسلام ابوترابي نايب رييس مجلس وارد بازار سرمايه شده و همه را خوشحال كرد . در واقع حضور او و بعد حرف هايي كه زده شد پاس گل مجلس به بازار بود .

امروز بازار با كمكنماد هاي خودرويي اوجگرفت و بي شكدر اينمسير ايران خودرونقش برجسته اي داشت . در كنار انبانكي ها مثبتشدندو سپس پتروشيمي ها اوجگرفتنكه خبر خوبي براي بازار ما بود وكم كمكل شركت ها رابهصف خريد كشيد .

اما براي بازار روز شنبه ... از دو منظر نگاه مي كنيم . تكنيكاليست ها معتقدند با حركت امروز بازارو جهش امروز واكنش بسيار خوبي را به اين موضوع داشت و قطعاً شنبه نيز مثبت است . اما در مورد خبرها بايد گفت كه اين موج خبرهاي اين چند روز است كه مسير بازار را مشخص مي كند اما بعيد است كه وضعيت منفي باشد تازه از هفته بعد ممكن است خبرهاي بهتري را بشنويم و در دهه فجر شرايط معمولاً طوري است كه ريزش و منفي رخ نمي دهد .

اما در مورد حركات تكنيكالي بازار بايد گفت كه بازار 82800 را پشت سر مي گذارد و روزهاي مياني هفته بعد يعني دوشنبه و سه شنبه كم كم بازار با جايي درگير مي شود كه حدود 85 هزار است . در اين نقطه است كه به نظر بازار درگير مي شود و بايد خبرهاي خوبي را داشته باشيم تا بتواند از ان عبور كند .

اما همچنان تاكيد مي كنيم كه روند ميان مدت بازار و به خصوص بلند مدت مثبت است . اما در كوتاه مدت ممكن است يك چالش ديگر پيش رو داشته باشيم اما شك نكنيد كه با اين اتحاد و همدلي اين چالش نيز پشت سر گذاشته مي شود و اتفاقاً ريزش اخير درس عبرتي خواهد شد كه در ريزش هاي بعدي افراد بي محابا اقدام به فروش نكنند .

در بازار امروز حمايت حقوقيها و بازار به نمادهاي خودرويي نيز رسيده و با توجه به امار توليد 10 ماهه امسال خودرو و روند رو به رشد و احيا خودرو در كشور سهامداران خودرويي با توجه به قيمتهاي جذاب خودروييها پس از افت قيمتي اخير مجددا به سمت سهام خودرويي بازگشتند

باز هم داغ شدن خبر فروش بلوكي سهام ايرانخودرو كه بارها بر جدي بودنش تاكيد داشتيم امروز ايرانخودرو را با صف خريد سنگيني همراه ساخت به نظر ميرسد ايرانخودرو با اين صف خريد سنگين تا قيمتهاي 380 تومان به پيشروي خود ادامه دهد

در نماد گروه بهمن شاهد صف خريد خوبي بوديم خبرهايي در خصوص برنامه خبهمن در خصوص احيا توليداتش از يك طرف و افت قيمتي شديد و رسيدن قيمت خبهمن به سطوح كف قيمتي باعث شد تا اين سهم با صف خريد به سمت اهداف قيمتي 280توماني گام بردارد

زامياد امروز توانست سطوح قيمتي 180 توماني را بازپس بگيرد زاميادي كه در صورت تثبيت در اين سطوح توانايي رشد قيميت تا سطوح 200 تومان را خواهد داشت سهامداران انتظار بهبود فروش اين سهم و تعديل مثبت را دارند تعديل مثبتي كه با گزارش 9 ماهه كمي كمرنگ شده است

در نمادهاي بانكي نيز شاهد جبران افت قيمتي روزهاي اخير توسط نمادهاي بانكي بوديم بانكيهايي كه پتانسيلهاي بنيادي خوبي داشته و همچنان جز سهام برتر و كم ريسك بازار طبقه بندي ميشوند

بانك پاسارگاد امروز با صف خريد خوبي به سطوح قيمتي بالاي 300 تومان بازگشت وپاساري كه تعديل مثبتش قطعي بوده و به نظر نميرسد بازار توجهي چنداني به گزارش شفاف سازي اين بانك مبني بر عدم تعديل مثبت عايدي اين بانك نموده باشد وپاسار ميتواندتا سطوح قيمتي 320 تومان با رشد قيمتي همراه شود

بانك ملت به نظر ميرسد قيمتهاي 300 تومان را نشانه رفته باشد سهم با ديد شركت در افزايش سرمايه سود معقول و مناسبي را به همراه خواهد داشت به نظر ميرسد گزارش 9 ماهه خوبي را از اين بانك شاهد باشيم سود بانک ملت بعد از افزایش سرمایه 12 درصدی احتمالا بار دیگر 41 تومان اعلام خواهد شد
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
با سلام
گزارش روز چهار شنبه چه شد؟
ali
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
از اینکه این قسمت را مجددا به سایت برگردوندید از شما کمال تشکر را دارم.
اهورا مزدا
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
روز 4شنبه چی شد؟!
ناصر اسمعیلی
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
عالی بود دست شمادرد نکند
حمید
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷
سلام جالب بود
اابراهيم
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۴
باسلام وعرض تشكر از بورس نيوز وكليه دست اندركاران
از اینکه این قسمت را مجددا به سایت برگردوندید از شما کمال تشکر را داريم موفق باشيد.
محمد
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۴
ممنون بسیار خوب بود
afshin
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
یه مطلبی رو بتا سهم چند روز پیش مبنی بر اینکه مپنا لیدر بازار سرمایه شده است از قلم انداخته اید.
رسول
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۲
متشکرم از شما بزرگواران
شاد باشید
x
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۸
خيلى عالى بود مخصوصأ براى تازه واردها چون عين واقعيت را در مورد شركتها نوشته اميدوارم اين كار ادامه دار باشه تا كمتر دچار ضرر بشيم مرسىىىىىىىىىىى
مرتضی
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
لطفا به فرمایشات این نویسنده (که خودش هم خودش را حقیر میداند ) زیاد توجه نکنید. مگر در ساختار اقتصادی کشور و تولید و فروش و بازدهی شرکتها چه اتفاق عجیب و غریبی (به جز کورسوی امیدی در افق های دور که تحقق آن هنوز جای بحث و سوال زیادی دارد ) افتاده است که مثلا ظرف تنها چند ماه قیمت خودرو از 100 به 400 تومان میرسد و برایش صف خرید تشکیل میدهند؟؟؟!!!
gasdfhgs
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
بورس نیوز دستت درد نکنه...
خیلی عالی بود...
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.