پیش بینی سود هر سهم "خساپا" در سال 93
مقدمه
نام شرکت در اوایل سال 1354 به شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل با نام انحصاری "سایپا" تغییر یافت. از آذر ماه 1360 تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و متعاقب آن بر اساس مصوبه 1365.2.1 هیات وزیران، کلیه سهام آن به نمایندگی از سوی دولت به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید. سهام شرکت در اواخر سال 74 در در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و بعد از آن در دی ماه 1387 به موجب قانون بودجه کشور 51 درصد از سهام "خساپا" در بورس واگذار گردید.
سرمایه و ترکیب سهامداران
سرمایه شرکت در بدو تاسیس 160 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 10400 میلیارد ریال در پایان سال 91 افزایش یافته است.
زیرمجموعه های شرکت
سهم بازار خودروسازان
* همانطور که از نمودار اول پیداست سهم بازار دو شرکت ایران خودرو و سایپا با اندکی اختلاف با هم برابر بوده است.
* در گروه سایپا نیز، شرکت سایپا بیشترین میزان تولید خودروهای سواری را داراست. حال آنکه در این میان شرکت پارس خودرو بیشتر در حوزه تولید خودروهای تجاری و شرکت زامیاد در زمینه تولید خودروهای باری ، وانت و کشنده به فعالیت می پردازد.
وضعیت تولید و فروش
* روند تولید و فروش شرکت از سال 90 تا کنون قابل مشاهده است. همانطور که پیداست در سال 93 شرکت بودجه تولیدی خود را با افزایش نسبت به سال 92 برآورد کرده است.
* در برآورد های کارشناسی با توجه به آمار رو به رشد تولید روزانه 2000 دستگاه که به زودی به 2500 دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد ، پیش بینی تولید برای سال 93 با 25 درصد رشد نسبت بودجه 93 شرکت در نظر گرفته شده است.
نرخ فروش
* در برآوردهای کارشناسی برای سال 93 نرخ فروش محصولاتی که به صورت داخلی به فروش می رسد برابر با بودجه 93 لحاظ شده است.
* در خصوص نرخ محصولاتی که صادر می شود نیز نرخ دلاری فروش برابر با بودجه سال 92 و نرخ ارز نیز معادل 2805 تومان لحاظ شده است که به شرح ذیل می باشد.
نرخ فروش صادراتی
بهای تمام شده محصولات
* با توجه به اینکه مقدار مصرف قطعات و لوازم تولید در اطلاعات مالی شرکت به طور دقیق لحاظ نشده است، در گزارش تحلیلی بهای تمام شده کالای فروش رفته درصد معینی از در آمد فروش در نظر گفته شده که این درصد معادل با 88 درصد و برابر با نسبت بهای تمام شده به فروش شرکت در بودجه 93 می باشد.
مبلغ فروش
با عنایت به مفروضات عنوان شده، در آمد حاصل از فروش محصولات شرکت در برآورهای کارشناسی به شرح ذیل می باشد.
نکات حائز اهمیت
* با توجه به آمار رو به رشد تولید روزانه و اطلاعات ارائه شده در سایت شرکت سایپا امکان دسترسی شرکت به تولید سالانه 600 تا 650 هزار دستگاه دور از ذهن نخواهد بود.
* خبرها حاکی از آن است که در پی تصمیم سهامدار عمده "خساپا" و دستور وزیر صنعت معدن و تجارت مقرر شده تا در مرحله اول 1400 میلیارد تومان از دارایی های مازاد این مجموعه به فروش برسد که سود تقریبی 500 میلیارد تومانی از این محل می تواند نصیب شرکت گردد و شرایط کاهش هزینه های مالی سایپا را فراهم نماید.
* براساس محاسبات انجام شده حساسیت سود هرسهم به ازای یک درصد افزایش قیمت محصولات حدود 10 تومان می باشد. حال آنکه حتی اگر شرکت سایپا در سال جاری موفق به دریافت افزایش نرخ نگردد با توجه به افزایش تیراژ تولید محصولات و تغییر های اندک در آپشن برخی از قطعات خودروهای تولیدی خود، می تواند قیمت های فروش را افزایش دهد.
* به نظر می رسد با توجه به اختلاف قیمت 20 تا 25 درصدی کارخانه و بازار خودرو، "خساپا" مشکل فروش نخواهد داشت.
پیش بینی سود هر سهم
هر سهمی بالا میره میان تعریفشو میکنن
به نظر خرید سهام با p بر e بالا جز آتش زدن به سرمایه خودمون نیست
لعنت بر دزدان بی مدعا .کثیف تر از همه خودتونید
چقدر گروه خودرو خودرو کارشناسان دروغین کردن
سپس بحث حباب رو مطرح کردن وجیب همه ما رو خالی کردن
من که این حرفا حالیم نیست .
در خرید سهم :
اولین مورد اقبال سهم
دومین مورد ارزش ریالی سهم p/e
سومین مورد تکنیکالی سهم
چهارمین مورد پیش بینی حج معاملات در آینده کوتاه مدت بر اساس حج نقدینگی وارد شده
سپس بنیاد سهم
و پس از ریزش قسم خوردم دیگه رودست نخورم
در گروه خودرو :
خبهمن خگستر و چند تا از قطعاتی ها با ذکر موارد بالا رو خرید میکنم
من سود از سایپا وخودرو و ...نمیخام
لعنت بر هر چی سهم زیانده