بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر : ۱۳۱۲۱۶
تسنیم: علی‌اصغر فانی در مراسم اختتامیه سی‌ویکمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش اظهار داشت: گام نخست در ایجاد تغییر مطلوب جلب اعتماد است تا اعتماد همکاران را جلب نکنیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ زیردستان ما باید به ما اعتماد داشته باشند و یکی از عوامل عمده در جلب اعتماد صداقت است؛ بنابراین رئیس آموزش و پرورش باید فردی صادق و مؤمن باشد.

وی افزود: تیم‌سازی یکی از توصیه‌هایی است که در آموزش و پرورش باید اجرایی شود. چرا که رئیس آموزش و پرورش در همه زمینه‌ها تخصص و ورود ندارد، بنابراین برای تشکیل یک تیم باید تخصص‌های مختلف را کنار هم قرار دهیم تا به یکدیگر کمک کرده و بتوانیم بهره لازم را ببریم. اگر تیم‌ها با هم در تعامل باشند و یکدیگر را کامل کنند می‌توانیم به هدف هم‌افزایی در سازمان و ارتباط چهره به چهره دست یابیم که این موضوع از صدور بخشنامه‌های مکرر به مدارس جلوگیری خواهد کرد.

* انتقاد فانی از صدور بخشنامه‌های متعدد در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در آموزش و پرورش بخشنامه‌های متعددی صادر می‌شود؛ حتی در مناطق برای موارد جزئی بخشنامه صادر می‌کنند و مدیران مدارس تبدیل به مدیر پاسخگویی به بخشنامه‌ها شده‌اند. به شما توصیه می‌کنم تا جلسات خود را با مدیران مدارس افزایش داده و در این جلسات صحبت‌های آنها را بشنوید.

فانی ادامه داد: در مدیریت آموزش و پرورش موضوعی وجود دارد به نام تغییر و مقاومت در برابر تغییر یعنی زمانی که روش یک کار را تغییر می‌دهیم و روش جدیدی را جایگزین آن می‌کنیم با مقاومت روبرو خواهیم شد. رابطه شما با مدیر مدارس نیز چنین است؛ وقتی می‌خواهید کار جدیدی انجام دهید با مقاومت روبرو می‌شوید این مقاومت در برابر تغییرات دلایلی دارد که می‌توان به عادت و ترس به خطر افتادن منافع اشاره کرد.

* آموزش و پرورش منابع چندانی در اختیار ندارد

وی بیان کرد: در متون مدیریتی آمده است برای اینکه مقاومت در برابر تغییرات کاهش پیدا کند مجریان در برنامه‌ریزی برای تغییرات مشارکت دهیم؛ امروز آموزش و پرورش کشور منابع چندانی در اختیار ندارد و تدبیر می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدیریت آموزشی باید تبدیل به رهبری آموزشی شود، افزود: رهبر آموزشی فردی است که بر زیردستان خود نفوذ دارد و زیردستان به این باور می‌رسند که رئیس آنها حقش بوده که رئیس باشد.

فانی با تأکید بر برگزاری دوره آموزشی رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور افزود: این دوره باید به صورت کارگاه آموزشی برگزار شود و مدرسه‌محوری بحث جدی است که باید آن را دنبال کنیم.

وی بیان کرد:‌ در امور پرورشی و تربیتی نیاز به کار محتوایی داریم تا تغییر رفتار حاصل شود، اما در سال‌های اخیر در برخی مواقع دچار کارهای دکوری شده‌ایم بنابراین باید از کمیت‌ها کاسته و به کیفیت بپردازیم تا تغییر رفتار مطلوب در دانش‌آموزان ایجاد شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اقامه نماز یک واجب شرعی برای رؤسای آموزش و پرورش است و روسا باید در نماز جماعت ادارات شرکت کنند. مدیر مدرسه باید در نماز جماعت دانش‌آموزان شرکت کند.

فانی با اشاره به بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه از سال تحصیلی جدید عنوان کرد: هم‌اکنون پنجشنبه‌ها از روز آموزشی مدارس حذف شده است. این کار که در ژاپن اتفاق افتاد برای اجرای آن ابتدا حجم کتاب‌ها را کاهش دادند و آن یک روز را هم تعطیل نکردند، اما در کشور ما حجم کتاب‌ها را کاهش نداده و یک روز را هم تعطیل کردند، بنابراین شاهد بودیم که در دوره متوسطه هر روز 8 ساعت تدریس صورت می‌گرفت که باعث زحماتی برای معلمان و دانش‌آموزان می‌شد.

* بازگشایی درهای مدارس در روزهای پنجشنبه با اجرای آزمایشی در سطح 2 هزار مدرسه

وی بیان کرد: امسال در سطح 2 هزار مدرسه ابتدایی پنجشنبه‌ها را به صورت داوطلبانه درهای مدارس را باز می‌کنیم و همزمان ارزشیابی نیز انجام می‌دهیم که اگر نتایج مثبت بود طرح را ادامه داده و اگر منفی بود آن را گسترش نمی‌دهیم.

* از مهر 93 باید بی‌سواد جدید تولید شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انسداد مبادی بی‌سوادی گفت: از امسال یک دانش‌آموز 6 تا 10 ساله نباید خارج از مدرسه باشد و از مهر 93 باید بی‌سواد جدید

تولید کنیم.

فانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در دوره متوسطه اول 85 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش هستند، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه باید به صددرصد برسد.

وی ادامه داد: امسال 100 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی به مجموعه پژوهش‌سراها اضافه می‌شود و برای تجهیز آنها تلاش می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه درخواست کمک از خانواده‌ها هنگام ثبت‌نام روش نامطلوبی است، بیان کرد: برخی از مدیران اعلام می‌کنند تا زمانی که پول ندهید کارنامه نمی‌دهیم یا ثبت‌نام نمی‌کنیم. این موضوع خلاف اخلاق و قانون است. به مدیران گفته‌ایم ثبت‌نام‌ها را انجام دهند و در طول سال تحصیلی اولیای دانش‌آموزان را کلاس به کلاس صدا کنند و گزارشی به آنها ارائه کنند آن وقت اگر والدین خواستند خودشان کمک می‌کنند.

فانی با اشاره به پیش‌دبستانی عنوان کرد: پیش‌دبستانی در مناطق برخوردار با کمک اولیاء و در مناطق کم‌برخوردار با کمک آموزش و پرورش دایر می‌شود و تأکید ما در توسعه پیش‌دبستانی در مناطقه 2 زبانه و عشایری و تحت پوشش بردن دختران است.

وی با اشاره به توصیه‌هایی به رؤسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور خاطرنشان کرد: بومی‌ گزینی در پذیرش دانشگاه فرهنگیان، اجرای طرح شهاب با جدیت بیشتر، استفاده از توان خانم‌ها در مدیریت‌ها، توسعه رشته علوم انسانی در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، افزایش فوق‌العاده شغل معلمان ابتدایی، رتبه‌بندی معلمان و اولویت استخدام فرزندان فرهنگیان، تأکید بر حجاب و عفاف با روش‌های اصولی و منطقی و تأکید بر نظرات رئیس‌جمهور درباره زنگ انشاء و گفت‌وگو و پیگیری آنها از جمله مواردی است که باید در سال تحصیلی جدید مدنظر باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر