نگاهی تحلیلی به ایران خودرو
در پی ارسال تحلیل از شرکت ایران خودرو توسط یکی از مخاطبان بورس نیوز گزارش بنیادی این مجموعه بورسی مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به مفروضات این مخاطب، واحد تحلیل بورس نیوز علاوه بر برآورد ایشان اقدام به ارائه پیش بینی جدید بنا بر مفروضاتی در دو سناریو نموده است.
بنابراین در تحلیل پیش رو سناریو اول برآورد سود، مربوط به مخاطب این سایت خبری یعنی آقای حقیقی میباشد و دو سناریوی 2 و 3 توسط واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز تنظیم شده است.
مقدمه
کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو) که بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران است در 12 مهر ماه 1341 جهت تولید انواع خودرو تاسیس و یکسال بعد در تاریخ 28 اسفند 1342 مورد بهره برداری قرار گرفت.در اردیبهشت ماه 1346 بهره برداری از تاسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سالهای بعد بهره برداری از خط تولید مینی بوس بنز و خط تولید وانت آغاز گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر یافت و سپس در سال 1371 با تغییر از سهامی خاص به سهامی عام پا به بورس گذاشت.
ترکیب سهامداران
زیر مجموعه های شرکت
* شرکت ایران خودرو در حالی 65 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سمند را داراست که این زیرمجموعه غیربورسی نیز سهامدار حدود 50 درصد از سهام ایران خودرو دیزل می باشد بنابراین شرکت ایران خودرو در مجموع بیش از 55 درصد از سهام "خاور" را در اختیار دارد.
* مالکیت بلوک 33 درصدی سهام بانک پارسیان نیز در اختیار گروه ایران خودرو است و از سال 88 تا کنون بحث واگذاری آن توسط ایران خودرو مطرح میباشد. بنابراین در صورت فروش این بلوک میتوان شاهد ورود نقدینگی و جبران بخشی از هزینه های مالی گروه ایران خودرو بود.
ظرفیتهای تولید
*ظرفیت اسمی تولیدات ایران خودرو رقمی معادل 880 هزار دستگاه در سال می باشد.
درصد
حاشیه سود محصولات
* بر اساس اظهارات شرکت علت زیان ده بودن محصولات گروه تندر عمدتا ناشی از افزایش نرخ خرید مواد اولیه و قطعات از شرکت رنو پارس به جهت افزایش نرخ ارز بوده.
وضعیت تولید و فروش
*مقدار فروش در سناریو 1 معادل مقدار فروش بودجه شده میباشد
* در سناریو 2 فرض میشود که 7000 دستگاه از گروه پیکان بیشتر از مقدار بودجه شده فروخته میشود که این امر به دلیل پوشش بیش از انتظار میباشد.
نرخ فروش
* سناریو 1 برابر با نرخ های بودجه شده میباشد.
* سناریو 2 از میانگین نرخ 3 ماهه واقعی و رشد 4 درصدی نرخ 3 ماهه واقعی برای 9 ماهه باقیمانده ، بدست آمده است.
سودآوری
مفروضات تولید
* مقادیر در نظر گرفته شده برای تولید سال 93 معادل با مقادیر تولیدی اعلام شده توسط شرکت ایران خودرو میباشد
اهم مفروضات
*سناریو 1 که توسط یکی از مخاطبان بورس نیوز در نظر گرفته شده است، با فرض رشد 4 درصدی قیمت محصولات برای 9 ماهه باقیمانده و عدم رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری محاسبه شده است و همچنین میزان فروش محصولات به استثنای گروه پیکان 7000 واحد بیشتر در نظرگرفته شده است، برابر با میزان بودجه شده در نظر گرفته شده است.
* سناریو 2 بافرض عدم رشد قیمت محصولات توسط واحد تحلیلگری بورس نیوز، محاسبه شده است و همچنین میزان مقدار فروش برابر با بودجه توسط تحلیلگر بورس نیوز در نظر گرفته شده است.
* سناریو 3 با فرض رشد 4 درصدی قیمت محصولات، افزایش 15 درصدی درآمد حاصل از سرمایهگذاری و همچنین مقدار فروش برابر با بودجه توسط تحلیلگر بورس نیوز در نظر گرفته شده است.
مفروضات بهای تمام شده
* در برآورد بهای تمام شده محصولات ، بهای مواد مصرفی با توجه به روند آن در سنوات گذشته ، درصدی از تولید و به تبع آن فروش محصولات در هر سال در نظر گرفته شده است.
* عمده ترین قلم بهای تمام شده مواد اولیه مصرفی میباشد که برای سال 93 نسبت به سال 92 با 20 درصد رشد و متناسب با میزان تولید محاسبه شده است.
نکات حائز اهمیت
* ایران خودرو در حال حاضر رقمی حدود 3600 میلیارد تومان بدهی ناشی از تسهیلات مالی دارد که در صورت فروش بلوک "وپارس" رقمی حدود 2000 میلیارد تومان به نقدینگی شرکت افزوده خواهد شد که با این مبلغ بیش از نیمی از تسهیلات مذکور کاسته خواهد شد.
* در تحلیل حساسیت این سهم گفتنی است که به ازای تغییر یک درصد در قیمت محصولات سود هرسهم10 تومان تغییر میکند.
*نکته قابل توجه ای که در این تحلیل باید مد نظر قرار گیرد، درآمد برآوردی حاصل از سرمایه گذاری شرکت ایران خودرو در بودجه 93 در مقایسه با مقدار این قلم در سال 92 میباشد که تفاوت فاحشی داشته است از همین رو در هر سه سناریو رقم درآمد حاصل از سرمایهگذاریها با رشد لحاظ شده است.
نتیجه گیری
* شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده خودرو در خاور میانه از فرصت های بلا استفاده بسیاری برخوردار است و نباید از فرصتهای پیش روی این شرکت چشم پوشی گردد. با اهتمام به این موضوع که این شرکت در سالهای اخیر با محدودیت های وارداتی و همچنین بدهیهای بهرهدار سنگینی رو به رو بوده، میتوان گفت که در صورت موفقیت آمیز بودن نشست های گروه 1+5 و رفع تحریمها، آینده امیدوار کننده ای خواهد داشت.
* با توجه به بررسی های صورت گرفته شرکت مذکور زیان انباشتهای معادل15,049,556 میلیون ریال دارد که به ازای هر سهم رقمی معادل با 1254 ریال میشود که در صورت عدم پوشش مبلغ مذکور این شرکت امکان تقسیم سود نخواهد داشت.
واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز
8 برابر شدن سود حاصل از سرمایه گذاری از سال قبل یه ذره عجیب نیست؟؟؟؟؟
2- از فروش بلوك پارسيان بالاي 3000 ميليارد تومان عايد ايران خودرو مي شود 3- كل بدهي هاي ايران خودرو زير 2000 ميليارد تومان است .4 - ايران خودرو بودجه خود را براي سال 93 بدون احتساب افزايش قيمتها و با قيمتهاي سال قبل بسته و از اين محل تعديل بالاي 20 درصد و توليد را هم 490 هزار دستگاه در نظر گرفته كه با احتساب بالاي 600 هزار دستگاه تعديل ديگري دارد. در صورت نياز مستندات اين مطالب ارائه ميگردد.