موشکافی در صورت های مالی "خمحرکه"
معرفی شرکت
شرکت صنعتی نیرومحرکه با نام شرکت تولیدی نیرومحرکه و موتورسیکلت ایران درسال 1364 با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی ایران و باهدف تولید قوای محرکه موتورسیکلت گازی و دنده ای تاسیس گردید. به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1379.04.31 این شرکت به نام شرکت صنعتی نیرومحرکه تغییرنام داد. همزمان با اجرای عملیات ساختمانی، مطالعه دانش فنی مورد نیاز جهت تولید موتورسیکت گازی (براوو) در سال 1365 و موتورسیکلت دنده ای در سال 1369 بطور کامل آغاز و بدون نیاز به پرداخت حق المتیاز دانش فنی انجین موتورسيكلت از شرکت پیاژیو ایتالیا خریداری گردید و در سال 1370 بهره برداری آزمایشی از ماشین آلات فاز اول طرح آغازگردید.
فعالیت های شرکت پس از شروع بهره برداری تا بحال همواره رو به گسترش و دارای تنوع قابل توجهی بوده است و هم اکنون با دراختیار داشتن نیروی انسانی متعهد متخصص و هم چنین ماشین آلات مدرن بزرگترین تولید کننده گیربکس خودرو سواری در خاورمیانه بوده و درآینده به یکی از 5 شرکت بزرگ طراح و تولید کننده گیربکس درآسیا تبدیل خواهد گردید.
موضوع فعالیت
فعاليت اصلي شرکت، توليد و فروش انواع موتورهاي بنزيني و ديزلي قابل مصرف در موتورسيكلت، كلاچ و كمك فنر، قطعات موتورسيكلت و قطعات خودرو نظير گيربكس، اكسل و جعبه فرمان است و ازجمله صنایع پیشرو صنعت خودرو محسوب می شود.
مهمترین هدف اولیه در تاسیس شرکت،دستیابی به دانش فنی تولید موتورهای بنزینی و توسعه هرچه بیشتر ساخت قطعات آنهادر درداخل کشور بوده ، به شکلی که کشور را از واردات آن بی نیاز نماید. اقدام مذکور از آن نظر دارای اهمیت است که برای اولین بار در کشور ،عرصه جدیدی برای ساخت تمام و کمال یک محصول که جایگاه آن در سطح تکنولوژی مدرن قراردارد، گشایش یافته است و این عمل مهم نقش اساسی در نهادینه شدن صنعت در داخل کشور را به عهده خواهد گرفت.
مشتری اصلی شرکت نیرومحرکه، ایران خودرو است و میزان افزایش یا کاهش در تولیدات شرکت منوط به تغییر در سیاست تولید ایران خودرو می باشد. البته از سال 90 تاکنون شرکت اقدام به همکاری با مگاموتورکرده است، به طوری که سیاست کلی شرکت از حالت تک مشتری خارج و درحال تبدیل به چندمشتری شدن است.
سرمایه شرکت در بدو تاسیس 50،000،000ریال بود. که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 893،025 میلیون ریال افزایش یافته است. آخرین افزایش سرمایه شرکت، بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ 18/04/1393 از مبلغ 510,300 میلیون ریال به مبلغ 893,025میلیون ریال (مبلغ 96,764 ميليون ريال از محل اندوخته از محل مطالبات و 285,961 میلیون ریال آورده نقدی سهامداران)صورت گرفته است.
آخرین
وضعیت سهامداران عمده شرکت براساس سرمایه ثبت شده
برنامه ها و پروژه ها
1-پروژه های جاری
* پروژه طراحي و توسعه گيربکس موتور ملي مجهز به توربو شارژر
* پروژه خريد ماشين آلات
* پروژه فاز يك جابجايي فيزيكي واحدهاي سازماني
*پروژه DCU
* پروژه ارزيابي و ارتقاءتامين كنندگان NMI
* پروژه تغيير جانمائي ( لي اوت ) خط پوسته ها
* پروژه توليد چرخدنده هاي گيربكس پرايد
* پروژه ساخت 12 دستگاه ماشين مخصوص
2-پروژهای آتی
*پروژه اخذ گريد A ساپكو
*پروژه استقرار نظام كانبان تامين كنندگان و خطوط توليد
* پروژه مديريت انرژي
* پروژه تدوين نظام جامع سرمايه هاي انساني
* پروژه استقرار و توسعه نظام كارت امتيازي متوازن(BSC)
* پروژه مهندسي مجدد فرايندهاي كسب و كار ( BPR)
* پروژه مهندسي ارزش (VE)
* پروژه توسعه زیر ساخت های IT و سیستم های اطلاعاتی مدیریت ( MIS )
* پروژه ارزيابي پوسچرهاي كاري از نظر فاكتورهاي ارگونوميكي
* پروژه توليد ماهك هاي باردو
معرفی مهم ترین شرکت های زیرمجموعه
* شرکت تولیدی نیرو محرکه
شركت تولیدی نیرومحرکه درسال 1365 درابتدا با نام شركت بازرگاني نيرومحركه، به عنوان يكي از شركت هاي تحت پوشش گروه نيرومحركه و با سرمايهگذاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران تاسيس شده و باهدف ارایه خدمات بازرگاني شامل تداركات داخلي و خارجي، خدمات گمركي، فروش و خدمات پس ازفروش كليه محصولات شركت صنعتی نيرو محركه شروع به فعاليت نمود.
اين شركت همچنين بعنوان يكي از نخستين شركت ها، در زمينه هاي توليد مشاركتي(از طريق پيمانكاران ) و طراحي مونتاژ در ايران، وظيفه ارایه خدمات خودكفايي درجهت ساخت وتوليد قطعات ومجموعه هاي مورد نياز محصولات توليدي شركت نيرومحركه را ازطريق مهندسي معكوس دارد.
در اوايل سال 1373 با اتخاذ سياستهاي جديد وظايف تداركات خارجي، فروش محصولات و خدمات وابسته به آن از فهرست فعاليتهاي اين شركت حذف و به ساير شركت هاي وابسته به گروه محول گرديدو درهمين راستا و با نيت تمركز بخشي بروظیفه اصلي شركت درامر توليد وخودکفایی، نام شركت به نام سازه هاي خودكفايي تغيير يافت.
تا قبل از سال 1375 محصولات گروه نيرومحركه شامل موتورسيكلتهاي گازي براوو، وسپا دوزمانه و سمپاش موتوري مزرعه بوده كه دراين سال پروژه توليد موتورسيكلت 125 سي سي با قواي محركه چهارزمانه با نام NAMI-CG125CDI تهیه و ارایه گرديد كه از ميان پروژههاي مشابه ارایه شده توسط ساير شركت ها، طرح اين شركت مورد موافقت وتایيد وزارت صنايع واقع شده و بعنوان اولين توليد كننده دركشور، ساخت قواي محركه (انجين) چهارزمانه براي موتورسيكلت در دستوركار اين شركت قرارگرفت و از آن به بعد به صورت مستمر پروژههاي جديدي همانند بادپا چهارزمانه (كه دراصل با اجراي تغييرات عمده درقسمـت انجين و تغييرات نسبي برروي بدنه موتورسيكلت وسپا دوزمانه مي باشد ) ناميBD110 ، نامي 110N، نامي ST125، نامي125P ، ناميBD125 ، ناميGY200 ، ناميBM200 و .... درفعاليت هاي شركت تعريف و پس از توليد و انجام تستهاي لازم به بازار عرضه گرديده است.
در سال 1386 با توجه به بخش نامة ابلاغی شرکت مادر(صنعتی نیرومحرکه) به کلیه شرکت های وابستـه و تصمیم گیری شرکت فوق درخصـوص ادغام شرکت های زیرمجموعه کوچک، شرکت سازه های خودکفایی با شـرکت بازرگانی نیـرومحرکه ادغام و به موجب این عمل به شـرکت تولیدی نیرومحرکه تغییر نام داد.
*شرکت میانرو:
شرکت یزد موتور سیکلت، در آذر ماه 1372 توسط وزیر محترم صنایع وقت و با هدف تولید سالیانه 000/20 دستگاه موتور سیکلت افتتاح و سپس با اضافه نمودن تولید سم پاش و انواع دوچرخه بکار خود ادامه داد در سال 1383 ماموریت ایجادو راه اندازی کارخانه ای جهت ساخت قطعات انواع گیربکس به این شرکت واگذار و پس از آن به شرکت تولیدی قطعات گیربکس میانرو تغییر نام داده شد ، بلافاصله تحقیقات برای مکان یابی و اخذ مجوزهای لازم از ادارات و نهادهای مربوطه به عمل آمد و زمینی به مساحت 000/30 مترمربع در شهرک صنعتی شماره یک میانه برای این منظور در نظر گرفته شد. تولید با 20 دستگاه ماشین تراش CNC مدل امکو و با تولید سالیانه 000/000/2 قطعه شروع و سپس با افزایش ماشین آلات اشترانس، هیوندایی، وایزر دو کاناله، سنتر فیس، کپی تراش، بروچ و غیره، تولید تا مرز 000/200/3 قطعه افزایش یافت و در ماه های پایان سال 1389 مقرر گردید مونتاژ گیربکس وانت باردو از ایران خودرو به میانرو منتقل گردد. بلافاصله اقدام به جذب نیرو از طریق آزمون و مصاحبه شد و 50 نفر نیرو به همین منظور جذب و جهت آموزش های لازم به ایران خودرو و سپس به شرکت صنعتی نیرو محرکه اعزام شدند و از طرفی با شرکت های تخصصی قرار داد انتقال خط، منعقد و سپس تاسیسات و ابزار آلات مورد نیاز تهیه و خط مذکور در تاریخ 1/4/90 راه اندازی و پس از طی دوره آزمایشی و تایید یک روز مونتاژخط توسط شرکت های ایران خودرو و ساپکو تولید انبوه آغاز و تا دی ماه زمان تهیه این گزارش بیش از 000/60 دستگاه گیربکس مونتاژ و به ایران خودرو تبریز منتقل و برروی وانت ها نصب و روانه بازار شده است.
* شرکت صنایع تولیدی اشتاد ایران (سهامی عام):
زمینه فعالیت شرکت شامل ریخته گری، ماشین کاری و پرسکاری قطعات و سازه های فلزی و تولیدکننده انواع تیلر، تراکتور و ادوات مربوطه می باشد.
محصولات :
- ریخته گری، ماشین کاری و رنگ آميزي انواع قطعات خودرو ( لرزه گیر پژو 405، دیسک ترمز پراید، ديسك ترمز تيبا، ديسك ترمز پژو405 و انواع كشويي هاي خودروي پژو 405 و پرايد)
- پرسكاري انواع قطعات خودرويي (سركمك چپ و راست خودروي سمند، زير داشبورد سمند، جلو ركاب206 و تقويت ستون پژو405)
- مجموعه سازی اتاق بار نیسان، لوله فريم داشبورد پژو 405 و رينگ و لاستيك خودروي سمند
- تولید و مونتاژ انواع تیلرهای کشاورزی و متعلقات آن
*شرکت قطعات اتومبیل نیرو محرکه :
تولید کننده انواع قطعات خودرو( فولادی، آلومینیومی)
ظرفیت تولید 4،000،000 قطعه به صورت سالانه
صورت سودوزیان شرکت
پیش بینی صورت و سود و زیان
مفروضات تولید
تولید در سال 93: روزکاری270روز درنظرگرفته شده و میانگین تولید روزانه گیربکس خانواده پژو 1،900دستگاه گیربکس رنظرگرفته شده است.
تولید در سال 94: بافرض 270روز کاری و میانگین تولید2،300 گیربکس خانواده پژو در نظرگرفته شده است (با توجه به طرح توسعه و افزایش ظرفیت).همچنین با توجه به راه اندازی خط تولید دنده اتومات در سال آینده برآورد می شود10،000 دستگاه گیربکس دنده اتومات ساخته شود.
مقدار فروش با مقدار تولید برابر در نظر گرفته شده است.
نرخ فروش
نرخ فروش محصولات در سال 1393 برابر با نرخ فروش محصولات در3ماهه ی ابتدای (فصل بهار) سال 93 درنظرگرفته شده است . برای سال94 نرخ فروش گیربکس خانواده پژو با 3 درصد رشد و نرخ گیربکس پراید و موتورسیکلت، با رشد 10 درصد درنظرگرفته شده است. همچنین قیمت فروش گیربکس دنده اتومات نیز 2میلیون تومان برآورد شده است.
مبلغ فروش
با توجه به مفروضات فوق مبلغ فروش به صورت زیر برآورد می شود.
بهای تمام شده
مواد مستقیم سال 93و 94 متناسب با افزایش تولید برآورد شده است. دستمزد مستقیم نیز نسبت به سال 92 ،20 درصد افزایش داده شده است. سربارنیز از 2بخش ثابت و متغیر تشکیل شده است. بخش ثابت، که 50 درصد کل سربار را شامل شده است براساس میزان رشد ریالی سال 92 نسبت به 91 (52درصد) رشد داده شده است و برای سال 94 نیز با 20 درصد افزایش در نظر گرفته شده است. بخش متغیر سربار نیز متناسب با میزان تولید برآورد شده است.
ارقام به میلیون ریال
پیش بینی سود هرسهم
مفروضات صورت سودو زیان 93و94
هزینه های اداری، عمومی و فروش و سایردرآمدهای عملیاتی، برابر با بودجه درنظر گرفته شده است و برای سال 94 نیز با نرخ 20درصد رشد، محاسبه شده است. با توجه به دریافت طلب شرکت از ساپکو و تسویه تسهیلات قبلی ، هزینه های مالی شرکت کاهش یافته است. همچنین باتوجه به اینکه عمده سرمایه گذاری شرکت در صنعت قطعه سازی است و به دلیل وجود رونق بازار خودرو درسال 93، همانند سال 90، سود سهام شرکت های زیرمجموعه ای که فاقد زیان انباشته هستند برابر با سود سهام سال 90 درنظر گرفت شده است. همچنین سود سال 94شرکت های زیرمجموعه با رشد 30 درصدی در نظرگرفته شده است.
ارقام به میلیون ریال
واحد مدیریت سرمایه گذاری کارگزاری پارسیان
کارشناس تهیه کننده : سعید اسلامی
مثلا - دکوثر - از گروه دارویی با فروش یک ساختمان در تهران افزایش 32 درصدی سود غیر عملیاتی رو داره
و تعدیل 25 درصدی رو داره
هرچند شرایط بنیادیش خیلی خوبه ولی هر کاری هم که بشه نمیتونن تعدیل 25 درصدی این ساختمان رو نادیده بگیرن
به جز فروش یک ساختمان - دشیمی دو واحد جدید و دو خط تولید جدید راه اندازی کرده و نماد بسیار سرعی هم هست کمترین حجم مبنا رو در گروه خودش داره .
از موشکافی هم دقیق تر
مرسی از بورس نیوز و پارسیان و آقای اسلامی