رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد:
اجرای آزمایشی طرح کنترل مکانیزه حمل بار جادهای در اصفهان و قم
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اجرای آزمایشی طرح کنترل مکانیزه حمل بار جادهای در محورهایی از استان قم و اصفهان در سطح محدود خبر داد.
به گزارش ایمنا، حبیب الله حقیقی در جلسهای که با حضور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مسئولان وزارت اطلاعات و با هدف پیگیری اجرای مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، بر اهمیت انضباط بخشی به حوزه حمل و نقل و بهرهگیری از سامانههای مکانیزه و هوشمند در این رابطه، به عنوان راهکار اساسی در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تاکید کرد.
براساس ماده ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت مکلف است به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق و شناسایی نظاممند آن با پیشنهاد ستاد و پس از ابلاغ رئیسجمهور سامانههای الکترونیکی و هوشمند جدید مورد نیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز را ایجاد و راهاندازی نماید.
وی افزود: شناسایی خلاءهای حوزه حمل و نقل در زمینه دسترسی به شرکتهای حمل و نقل، اجرای مقررات و ایفای حقوق دولت در زمینه بارنامه و کشف نمونه های مهم تخلف و قاچاق از جمله نتایج مثبت اجرای این طرح است.
حقیقی با بیان اینکه هیچ طرحی جامع و مانع نیست، اظهار داشت: نمیتوان گفت سامانههای مورد نظر، لزوماً تمام تخلفات و مصادیق قاچاق را پوشش میدهد؛ اما خطر قاچاق را برای متخلفین و قاچاقچیان افزایش داده و در عین حال برای آنانی که فعالیت سالم اقتصادی دارند تسهیلاتی را فراهم میآورد.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: اجرای چنین طرحهایی موجب استیفای بهتر حق و حقوق دولت و در نتیجه لازم است تا دستگاههای ذیربط هماهنگی و اهتمام بیشتری برای اجرای طرح کنترل مکانیزه ناوگان بار جادهای از خود نشان دهند.
وی اشاره به اجرای آزمایشی طرح کنترل مکانیزه حمل بار جاده ای در محورهایی از استان قم و اصفهان در سطح محدود خواستار آمادگی دستگاه ها و رفع تمامی موانع، برای اجرای کامل طرح طی ماه های آتی در کل کشور شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز در این جلسه، بااشاره به شرایط نامناسب فعلی در اجرای مقررات و دریافت بارنامه در حوزه حمل بار جادهای، از بالا بودن حجم ناوگان فاقد بارنامه یا دارای بارنامه مغایر در جادهها ابراز ناراحتی کرده و گفت: از این حیث بازدارندگی موثر و مقررات کافی در کشور وجود ندارد.
داوود کشاورزیان گفت: در حالی که کرایه حمل بار در مسیر بندرعباس- تهران حدود ۲ میلیون تومان است، راننده فاقد بارنامه در واقع خود را از پرداخت ۱۰ درصد رقم کرایه معادل ۲۰۰ هزار تومان (۷ درصد سهم شرکت حمل و ۳ درصد سهم سازمان راهداری) معاف میکند و در صورت مواجهه با پلیس، تنها مبلغ ناچیز ۳۰ هزار تومان جریمه را پرداخت و تا انتهای مسیر و رسیدن به مقصد با همین جریمه میدهد.
وی ادامه داد: این در حالی است که باید علاوه بر جریمه، کامیون حامل بار متوقف و راننده دلالت به اخذ بارنامه شده و گزارش مستند موضوع از سوی پلیس راه به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برای اعمال سایر مقررات اعلام شود که این مهم در شرایط کنونی انجام نمی گیرد.
کشاورزیان افزود: برهمین اساس، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اجرای طرحهایی مانند کنترل مکانیزه حمل بار جادهای و حمایت و موفقیت در اجرای آن را در گروی همکاری همه دستگاهها ذیربط مخصوصا نیروی انتظامی و حمایت ستاد میداند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای همچنین از طرح نصب دوربینهای جادهای برای ۳۰ هزار کیلومتر باقیمانده از کل ۳۴۰۰۰ کیلومتر جادههای شریانی کشور و از برنامه این سازمان برای اجرای این طرح طی ۲ سال با حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری، خبر داد.
ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه