بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
توسط کارگزاری پارسیان بررسی شد:

"خمحرکه" در سال 94

فعالیت های شرکت پس از شروع بهره برداری تا به حال همواره رو به گسترش و دارای تنوع قابل توجهی بوده است و هم اکنون با در اختیار داشتن نیروی انسانی متعهد متخصص و هم چنین ماشین آلات مدرن، بزرگترین تولید کننده گیربکس خودرو سواری در خاورمیانه بوده و در آینده به یکی از 5 شرکت بزرگ طراح و تولید کننده گیربکس درآسیا تبدیل خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۷۹۸۲
نویسنده :
مریم رحمتی

معرفی شرکت

شرکت صنعتی نیرومحرکه با نام شرکت تولیدی نیرومحرکه و موتورسیکلت ایران درسال 1364 با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی ایران و با هدف تولید قوای محرکه موتورسیکلت گازی و­ دنده ای تاسیس گردید. به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1379.4.31 این شرکت به نام شرکت صنعتی نیرومحرکه تغییر نام داد. همزمان با اجرای عملیات ساختمانی، مطالعه دانش فنی مورد نیاز جهت تولید موتورسیکت گازی (براوو)در سال 1365 و موتورسیکلت دنده ای در سال 1369 بطور کامل آغاز و بدون نیاز به پرداخت حق امتیاز دانش فنی مهندسی موتورسيكلت از شرکت پیاژیو ایتالیا خریداری گردید و در سال 1370 بهره برداری آزمایشی از ماشین آلات فاز اول طرح آغازگردید.

فعالیت های شرکت پس از شروع بهره برداری تا به حال همواره رو به گسترش و دارای تنوع قابل توجهی بوده است و هم اکنون با در اختیار داشتن نیروی انسانی متعهد متخصص و هم چنین ماشین آلات مدرن، بزرگترین تولید کننده گیربکس خودرو سواری در خاورمیانه بوده و در آینده به یکی از 5 شرکت بزرگ طراح و تولید کننده گیربکس درآسیا تبدیل خواهد شد.

موضوع فعالیت

فعاليت اصلي شرکت، توليد و فروش انواع موتورهاي بنزيني و ديزلي قابل مصرف در موتورسيكلت، كلاچ و كمك فنر، قطعات موتورسيكلت و قطعات خودرو نظير گيربكس، اكسل و جعبه فرمان است و ازجمله صنایع پیشرو صنعت خودرو محسوب می شود.

مهمترین هدف اولیه در تاسیس شرکت، دستیابی به دانش فنی تولید موتورهای بنزینی و توسعه هرچه بیشتر ساخت قطعات آنها در در داخل کشور بوده، به شکلی که کشور را از واردات آن بی نیاز نماید. اقدام مذکور از آن نظر دارای اهمیت است که برای اولین بار در کشور، عرصه جدیدی برای ساخت تمام و کمال یک محصول که جایگاه آن در سطح تکنولوژی مدرن قراردارد، گشایش یافته است و این عمل مهم نقش اساسی در نهادینه شدن صنعت در داخل کشور را به عهده خواهد گرفت.

مشتری اصلی شرکت نیرومحرکه، ایران خودرو است و میزان افزایش یا کاهش در تولیدات شرکت منوط به تغییر در سیاست تولید ایران خودرو می باشد. البته از سال 90 تاکنون شرکت اقدام به همکاری با مگاموتورکرده است، به طوری که سیاست کلی شرکت از حالت تک مشتری خارج شده و درحال تبدیل به چندمشتری شدن است.



سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس 50،000،000ریال بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 893،025 میلیون ریال افزایش یافته است. آخرین افزایش سرمایه شرکت، بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ 93.4.18 از مبلغ 510,300 میلیون ریال به ‌مبلغ 893,025 میلیون ریال(مبلغ96,764ميليون ريال از محل اندوخته از محل مطالبات و 285,961 میلیون ریال آورده نقدی سهامدارن)صورت گرفته است.


آخرین وضعیت سهامداران عمده شرکت براساس سرمایه ثبت شده


برنامه ها و پروژه ها

1-پروژه های جاری :

* پروژه طراحي و توسعه گيربکس موتور ملي مجهز به توربو شارژر

* پروژه خريد ماشين آلات

* پروژه فاز يك جابجايي فيزيكي واحدهاي سازماني

* پروژه DCU

* پروژه ارزيابي و ارتقاءتامين كنندگان NMI

* پروژه تغيير جانمائي ( لي اوت ) خط پوسته ها

* پروژه توليد چرخ دنده هاي گيربكس پرايد

* پروژه ساخت 12 دستگاه ماشين مخصوص

2-پروژهای آتی :

* پروژه اخذ گريد A ساپكو

* پروژه استقرار نظام كانبان تامين كنندگان و خطوط توليد

* پروژه مديريت انرژي

* پروژه تدوين نظام جامع سرمايه هاي انساني

* پروژه استقرار و توسعه نظام كارت امتيازي متوازن(BSC)

* پروژه مهندسي مجدد فرايندهاي كسب و كار ( BPR)

* پروژه مهندسي ارزش (VE)

* پروژه توسعه زیر ساخت های IT و سیستم های اطلاعاتی مدیریت ( MIS )

* پروژه ارزيابي پوسچرهاي كاري از نظر فاكتورهاي ارگونوميكي

* پروژه توليد ماهك هاي باردو

معرفی مهم ترین شرکت های زیرمجموعه

*شرکت تولیدی نیرو محرکه:

شركت تولیدی نیرومحرکه درسال 1365‌ در ابتدا با نام شركت بازرگاني نيرومحركه، به عنوان يكي از شركت هاي تحت پوشش گروه نيرومحركه و با سرمايه‌گذاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران تاسيس شده و باهدف ارائه خدمات بازرگاني شامل تداركات داخلي و خارجي، خدمات گمركي، فروش و خدمات پس ازفروش كليه محصولات شركت صنعتی نيرومحركه شروع به فعاليت نمود.

اين شركت همچنين به عنوان يكي از نخستين شركت ها، در زمينه هاي توليد مشاركتي(از طريق پيمانكاران ) و طراحي مونتاژ در ايران، وظيفه ارائه خدمات خودكفايي درجهت ساخت و توليد قطعات و مجموعه هاي مورد نياز محصولات توليدي شركت نيرومحركه را از طريق مهندسي معكوس دارد.

در اوايل سال 1373 با اتخاذ سياست‌هاي جديد وظايف تداركات خارجي، فروش محصولات و خدمات وابسته به آن از فهرست فعاليت‌هاي اين شركت حذف و به ساير شركت هاي وابسته به گروه محول گرديد و درهمين راستا و با نيت تمركز بخشي بر وظیفه اصلي شركت در امر توليد وخودکفایی، نام شركت به نام سازه هاي خودكفايي تغيير يافت.

تا قبل از سال 1375 محصولات گروه نيرومحركه شامل موتورسيكلت‌هاي گازي براوو، وسپا دوزمانه و سمپاش موتوري مزرعه بوده كه دراين سال پروژه توليد موتورسيكلت 125 سي سي با قواي محركه چهارزمانه با نام NAMI-CG125CDI تهیه و ارائه گرديد كه از ميان پروژه‌هاي مشابه ارائه شده توسط ساير شركت ها، طرح اين شركت مورد موافقت و تایيد وزارت صنايع واقع شده و به عنوان اولين توليد كننده دركشور، ساخت قواي محركه (انجين) چهارزمانه براي موتورسيكلت در دستوركار اين شركت قرارگرفت و از آن به بعد به صورت مستمر پروژه‌هاي جديدي همانند بادپا چهارزمانه (كه دراصل با اجراي تغييرات عمده درقسمـت انجين و تغييرات نسبي برروي بدنه موتورسيكلت وسپا دوزمانه مي باشد ) ناميBD110 ، نامي 110N، نامي ST125، نامي125P ، ناميBD125 ، ناميGY200 ، ناميBM200 و .... درفعاليت هاي شركت تعريف و پس از توليد و انجام تست‌هاي لازم به بازار عرضه گرديده است.

در سال 1386 با توجه به نامة ابلاغی شرکت مادر(صنعتی نیرومحرکه) به کلیه شرکت های وابستـه و تصمیم گیری شرکت فوق درخصـوص ادغام شرکت های زیرمجموعه کوچک، شرکت سازه های خودکفایی با شـرکت بازرگانی نیـرومحرکه ادغام و به موجب این عمل به شـرکت تولیدی نیرومحرکه تغییر نام داد.

* شرکت میانرو:

شرکت یزد موتور سیکلت، در آذر ماه 1372 توسط وزیر محترم صنایع وقت و با هدف تولید سالیانه 000/20 دستگاه موتور سیکلت افتتاح و سپس با اضافه نمودن تولید سم پاش و انواع دوچرخه به کار خود ادامه داد. در سال 1383 ماموریت ایجاد و راه اندازی کارخانه ای جهت ساخت قطعات انواع گیربکس به این شرکت واگذار و پس از آن به شرکت تولیدی قطعات گیربکس میانرو تغییر نام داده شد. بلافاصله تحقیقات برای مکان یابی و اخذ مجوزهای لازم از ادارات و نهادهای مربوطه به عمل آمد و زمینی به مساحت 000/30 مترمربع در شهرک صنعتی شماره یک میانه برای این منظور در نظر گرفته شد. تولید با 20 دستگاه ماشین تراش CNC مدل امکو و با تولید سالیانه 000/000/2 قطعه شروع و سپس با افزایش ماشین آلات اشترانس، هیوندایی، وایزر دو کاناله، سنتر فیس، کپی تراش، بروچ و غیره، تولید تا مرز 000/200/3 قطعه افزایش یافت و در ماه های پایان سال 1389 مقرر گردید مونتاژ گیربکس وانت باردو از ایران خودرو به میانرو منتقل گردد. بلافاصله اقدام به جذب نیرو از طریق آزمون و مصاحبه شد و 50 نفر نیرو به همین منظور جذب و جهت آموزش های لازم به ایران خودرو و سپس به شرکت صنعتی نیرو محرکه اعزام شدند و از طرفی با شرکت های تخصصی قرار داد انتقال خط، منعقد و سپس تاسیسات و ابزار آلات مورد نیاز تهیه و خط مذکور در تاریخ 1/4/90 راه اندازی و پس از طی دوره آزمایشی و تایید یک روز مونتاژ خط توسط شرکت های ایران خودرو و ساپکو، تولید انبوه آغاز شد.

* شرکت صنایع تولیدی اشتاد ایران (سهامی عام):

زمینه فعالیت شرکت شامل ریخته گری، ماشین کاری و پرسکاری قطعات و سازه های فلزی و تولیدکننده انواع تیلر، تراکتور و ادوات مربوطه می باشد.

محصولات :

- ریخته گری، ماشین کاری و رنگ آميزي انواع قطعات خودرو ( لرزه گیر پژو 405، دیسک ترمز پراید، ديسك ترمز تيبا، ديسك ترمز پژو405 و انواع كشويي هاي خودروي پژو 405 و پرايد)

- پرسكاري انواع قطعات خودرويي (سركمك چپ و راست خودروي سمند، زير داشبورد سمند، جلو ركاب206 و تقويت ستون پژو405)

- مجموعه سازی اتاقبار نیسان، لوله فريم داشبورد پژو 405 و رينگ و لاستيك خودروي سمند

- تولید و مونتاژ انواع تیلرهای کشاورزی و متعلقات آن

* شرکت قطعات اتومبیل نیرو محرکه :

تولید کننده انواع قطعات خودرو( فولادی، آلومینیومی)

ظرفیت تولید 4،000،000 قطعه به صورت سالانه

تولید و فروش شرکت

شرکت نیرومحرکه مهم ترین تامین کننده گیربکس شرکت ایران خودرو محسوب می شود. از این رو تولید و فروش شرکت نیرومحرکه کاملا به تولید ایران خودرو وابسته است.


نمودار زیر روند تولید شرکت طی پنج سال گذشته نشان می دهد.

نمودار زیر سبد محصولات شرکت در سال 92 رانشان می دهد. گیربکس پژو با 56 درصد از کل محصولات، بیشترین وزن سبد محصولات را به خود اختصاص داده است.

مقدار فروش



مبلغ فروش


بهای تمام شده کالای فروش رفته

مواد مستقیم بیشترین حجم بهای تمام شده کالای فروش رفته را به خود اختصاص داده است. شکل زیر سهم هریک از اقلام را در بهای تمام شده سال 92 را نشان می دهد.

جدول زیر بهای تمام شده کلای فروش رفته را طی 5 سال گذشته نشان می دهد.







صورت سودوزیان شرکت


پیش بینی صورت و سود و زیان

پیش بینی مقدار تولید:

تولید شرکت نیرومحرکه همزمان با افزایش تولید خودرو در کشور افزایش یافته و طبق برآوردها، سبد تولیدی شرکت متنوع شده است.

مفروضات تولید

تولید سال 94 با دو سناریو برآورد گردیده است.

سناریو بدبینانه: تولید سال 94 براساس تولید 3ماهه پاییز برآورد گردیده است.

سناریو محتمل: با توجه به نصب دستگاه های جدید و افزایش تولید 20 درصدی شرکت، تولید 94 با افزایش 20 درصدی نسبت به تولید ماه پاییز برآورد شده است.


مقدار فروش:

برای پیش بینی مقدار فروش، مقدار آن را با مقدار تولید برابر درنظر گرفته ایم.


مبلغ فروش

مبلغ هر واحد فروش موتورسیکلت را برای سال 94، 10درصد و سایر محصولات را 5 درصد با توجه به پیش بینی شرکت افزایش داده ایم.

قطعات و سایر نیز برابر با بودجه در نظر گرفتیم



بهای تمام شده کالای فروش رفته

مواد مستقیم با توجه به اینکه کاملا متغیر است، براساس تولید برآورد شده است. سربار نیز با توجه به اینکه 50 درصد آن ثابت است، بخش ثابت آن را برابر مقدار در نظر گرفته شده بودجه درنظر گرفته ایم. بخش متغیر نیز براساس تولید برآورد شده است.


پیش بینی سود هرسهم

ارقام به میلیون ریال


ارزشگذاری سهام:



تهیه کننده : سعید اسلامی / کارگزاری پارسیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نصیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
تحلیل خوبی بود ممنون
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
به نظرم با آمار تولید فروردین ماه می تواند به این سود ها برسد