بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
نادر فقیه زاده؛

طراح ایرانی جدیدترین محصول بی‌ ام‌ و

طراح ایرانی و خلق جدیدترین محصول بی‌ام و در میان طراحان ایرانی شاغل در صنایع خودرو سازی جهان دو تن بیشتر از همه مشهور هستند. اولی نادر فقیه زاده برای بی ام و و دومی هرمیداس اتابکی برای خودروسازان فرانسوی.
کد خبر : ۱۵۰۰۲۳

به گزارش سرویس کشکول جام نیوز، در آخرین هنر نمایی نادر فقیه زاده یکی از طراحان ارشد بی ام و، بخش اصلی طراحی بی ام و سری 7 جدید را بر عهده داشته است. از اعضای اصلی تیم طراحی بی ام و سری هفت می‌توان به نادر فقیه زاده،کریم حبیب و آدریان ون هایدونگ سر طراح ارشد بی ام و، اشاره کرد.

پیش از این نادر فقیه زاده نقش اصلی در خلق بی ام و سری 6 نیز داشته است.پس از سری 6، نادرفقیه زاده در چند سال اخیر بیشتر بر روی طراحی بدنه سری هفت جدید کار کرده است. خودرویی که پرچمدار خودروهای بی ام و است.او در سال 2001 توسط کریس بنگل سر طراح افسانه‌ای بی ام و، وارد بخش طراحی شرکت بی ام و می‌شود.فقیه زاده یکی از معدود طراحانی است که در شرکت بی ام و همزمان به طراحی داخلی و خارجی دو خودرو مختلف پرداخته است. سیاست شرکت بی ام و اجازه نمی‌دهد طراحان همزمان به طراحی داخل و خارج خودرو بپردازند.

اما طرح‌های نادر باعث شد بی ام و در این خصوص سخت گیری نکند.قبل از اینکه نادر فقیه زاده، مسوول طراحی بدنه بی ام و سری هفت جدید شود. او طراحی بدنه سری6 و طراحی داخلی نسل 7 بی ام و را همزمان بر عهده داشت.او درباره طراحی بی ام و سری 6 می‌گوید؛ می‌خواستم یک هویت و روح خاص به این خودرو بدهم برای همین از حرکت موج آب الهام گرفتم.

نادر فقیه‌زاده چگونه وارد بی‌ام‌و شد؟

اما چه شد که نادر فقیه‌‌زاده به آلمان رفت. نادر در سال 1355 در تهران به‌دنیا آمد. او در سال 1986 به خاطر شغل پدرشان که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ کار می‌کرد به اتفاق خانواده به آلمان رفتند و دوران مدرسه را در آنجا گذراندند. 

نادر به طراحی علاقه ی زیادی داشت و از این رو با انتخاب رشته «طراحی وسایل نقلیه» در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم‌ها را برداشت و با اینکه این دانشگاه 4 نفر را در هر ترم می‌پذیرفت ولی او با موفقیت قبول شد و در 1996 با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو فارغ التحصیل شد.

نادر فقیه زاده در مصاحبه‌ای گفته است که همیشه از کودکی وقتی ماشین‌های مختلف را می‌دیدم یک احساس فانتزی خاصی داشتم. مثلا یک بنز اس 280 همیشه در کوچه ما پارک بود که برای من یک روح یا حس خاصی داشت. برایم جالب بود که چطور یک خودرو اینقدر شخصیت دارد.

آن زمان نمی‌دانستم که قبل از تولید یک اتومبیل، یک طراح این طرح را با عشق کشیده است. اما چه شد که نادر فقیه زاده وارد بی ام و، شد خودش تعریف می‌کند.

در دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کردم در آخر هرترم نمایشگاه کارهای طراحی خودمان را داشتیم. در این مراسم معمولا مهمان‌های مهمی می‌آمدند. این مهمان‌ها طراحان و مسوولان شرکت‌های خودروسازی مشهور دنیا بودند که اکثرشان از شرکت‌های خودروسازی آلمان از قبیل بنز، بی ام و، پورشه و ... آنجا بودند.  آن‌ها می‌آمدند که رابطه بین دانشجویان و صنعت ایجاد شود. به این وسیله بود که در ترم 4، پورشه و بی ام و برایم امکاناتی برای بورسیه دادند و چون من به بی ام و احساس خوبی پیدا کرده بودم انتخابم بی ام و شد.

اما او درباره صنعت خودروی ایران چگونه فکر می‌کند. نادر فقیه زاده معتقد است که آنچه صنعت خودرو ایران به آن نیاز دارد ارتباط درست بین صنعت و دانشگاه است چرا که در ایران استعداد‌های زیادی بین جوانان برای طراحی خودرو وجود دارد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
ارتباط درست بین صنعت و دانشگاه است. والسلام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
منم دوسال پیش بعد از 15 سال طراحی قالب بدنه خودرو برای سایپا و سالها تجربه بدلیل بی انگیزه شدن اومدم بیرون.واقعیت تاسف آور در شرکتهای ایرانی اینکه کار فکر در ایران ارزش نداره و اینو بارها از زبون مدیران شرکتهای خودمون شنیدم
سعید رستمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
صنعت خودرو سازی تو ایران ؟؟؟ جالبه مگه داریم ؟؟؟