بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
اگر واقعاً قرار است حتی با بهبود روابط سیاسی و بین المللی مردم همچون گذشته زندگی کنند و تحت فشار اقتصادی باشند، چه لزومی دارد که وارد بحث مذاکره با کشورهای خارجی شویم و از برخی از خواسته های خود دست بکشیم؟
کد خبر : ۱۵۴۵۰۰
نویسنده :
جمشیدی
رئیس کل گمرک طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی مجاز با در نظر گرفتن حجم موتور و ارزش خودرو را داد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، مسعود کرباسیان در نامه مذکور عنوان کرد که در پی ارایه پیشنهاد بررسی وضعیت ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی و پیشنهاد مناسب برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس و نیز به منظور حصول درآمدهای برآوردی دولت در بودجه سال 94 از محل واردات خودرو پیشنهاد می شود تا مأخذ خودروهای بنزینی و هیبریدی مجاز با در نظر گرفتن حجم موتور و ارزش خودرو به شرح جدول ذیل تعیین گردد.

افزایش تعرفه واردات خودرو در شرایط رفع تحریم ها!/ مسئولان سنگ خود را به سینه می زنند

همانطور که از جدول بالا مشخص است تعرفه خودرو با مبنا قرار دادن دو متغیر حجم و ارزش خودرو تعیین شده در سواری بنزینی تعرفه از 40 تا 150 درصد تعیین شده و در سواری هیبریدی نیز از چهار تا 55 درصد.

بر اساس اطلاعات موجود و آمار گمرک ایران واردات خودرو طی پنج ماه گذشته حدود 58 درصد کاهش یافته و این امر موجب شده تا درآمدهای دولت از این محل در شرایط رکود اقتصادی کاهش یابد و در صورتی که روند کاهشی واردات خودرو تداوم یابد، دولت نیز بیش از پیش متضرر خواهد شد. در این شرایط با توجه به اینکه واردات خودروهای 2500 سی سی که عمدتاً خودروهای سنگین و مناسب در جاده های ناهموار و بیابان هاست ممنوع شده و در مقابل واردات خودروهایی با قیمت بالا و حجم کمتر از 2500 سی سی، دولت اقدام به تغییر معیار تعیین تعرفه نموده است. به گونه ای که رییس گمرک پیشنهاد داده تا علاوه بر حجم موتور، ارزش خودرو نیز در تعیین تعرفه مد نظر قرار گیرد که البته در این بین تعرفه های جدید نیز نسبت به قبل افزایش یافتند تا درآمدهای برآوردی دولت از این محل برای امسال نیز محقق گردد.

بر اساس این گزارش، از سوی دیگر با دیدن این نامه و بررسی موارد آن اینگونه به ذهن می رسد که افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی تا حدی در راستای بر هم زدن کمپین تشکیل شده از سوی خریداران خودروهای داخلی و در پی آن افزایش قیمت خودروهای داخلی به وزارت صنعت پیشنهاد شده است.

چرا که به طور قطع در صورتی که قیمت خودروهای خارجی افزایش یابد، به دلیل قدرت خرید پایین مردم برای خرید این دستگاه ها، تقاضا به سمت خودروهای داخلی روی می آورد و در نتیجه خودرو سازان داخلی که مترصد فرصتی برای افزایش قیمت فروش تولیدات خود هستند اقدام به اعمال افزایش نرخ 10 درصدی که درخواست آنها بوده، می کنند. از این رو، با ترفند دولت و گمرک و با اعمال تعرفه های جدید واردات خودروهای خارجی، از یک سو قیمت خودروهای خارجی افزایش می یابد و از سوی دیگر خودروسازان داخلی قیمت فروش تولیدات خود را افزایش می دهند.

بر اساس این گزارش، با مشاهده پیشنهاد رییس گمرک یک نکته به ذهن میرسد که اگر قرار بر این است که قیمت خودروهای ساخت کشورهای خارجی همچون ژاپن و کره جنوبی با اعمال تعرفه های جدید افزایش یابد، پس دستیابی به توافق جامع هسته ای چه معنایی دارد و مذاکرات ایران با گروه 1+5 برای رفع تحریم ها در چه بخش هایی انجام شده است؟ مگر قرار نیست با اجرای برجام کیفیت زندگی افزایش یابد و قیمتها در صادرات و واردات با قیمتهای جهانی همخوان شود پس این پیشنهاد چگونه مطرح شده است ؟ زیرا در صورتیکه تعرفه جدید اعمال شود، باز هم شرایط همچون سال های گذشته و در شرایط اعمال تحریم ها است و تفاوتی برای مردم نکرده است .

یکی از اهداف اصلی مذاکره با گروه 1+5 برای دستیابی به توافق هسته ای و رفع تحریم ها بر این اساس بوده که وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود و مردم بتوانند همچون افراد سایر کشورها، خودروهای خارجی را با قیمت های ارزان تر بخرند، حال آنکه با تعرفه های جدید به طور مثال قیمت یک خودرو خارجی 150 میلیون تومانی با اعمال افزایش 50 میلیونی همراه می شود و در نهایت قیمت خودرو به 200 میلیون تومان می رسد.

بر این اساس اگر واقعاً قرار است حتی با بهبود روابط سیاسی و بین المللی مردم همچون گذشته زندگی کنند و تحت فشار اقتصادی باشند، چه لزومی دارد که وارد بحث مذاکره با کشورهای خارجی شویم و از برخی از خواسته های خود دست بکشیم؟ و اصولا این سوال مطرح می شود که چرا توافق انجام شده است؟

اما در شرایط فعلی به نظر می رسد مسئولان نیز به دنبال منافع خود هستند و سنگ خود را به سینه می زنند. چرا که به جای اینکه مقامات مسئول در سازمان ها و ارگان ها به فکر معیشت مردم باشند که در حال حاضر سخت می گذرد، به فکر جمع آوری منابع مالی برای خود هستند و هیچ تلاشی برای بهبود شرایط اقتصادی و بهبود توان خرید مردم نمی کنند. وگرنه رییس گمرک در شرایطی که مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و از مدل های قدیمی آنها خسته شده اند و تمایل دارند تا همچون مردم کشورهای خارجی، خودروهای با کیفیت و مناسب سلیقه خود داشته باشند، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی را نمی داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
این دیگه اوج ... دولته اگه قبول کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
بابا این دولت تکلیفش با خودش روشن نیست
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
افزایش تعرفه برای رونق لازم است چند روز دیگر همه به نمایندگی ها برای ثبت نام حمله خواهند کرد .
عليرضا
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
فرمايشتان کاملاً متين و قابل قبول است وليب افزايش تعرفه در صورتي موجب رونق خواهد شد که انحصار از بين برود و رقابت برقرار گردد وقتي مردم بزور مجبور به خريد خودروهاي بيکيفيتي که عمدتاً توسط دو شرکت خاص توليد مي شوند باشند تا ابدالآباد هم رونقي در آن صنعت اوجود نخواهد آمد چون رقيبي براي توليد خودروي بهتر وجود ندارد.
ناشناس
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
جوری از رقاب سخن میگوی علیرضا عزیز که گویی قدرت خریدم مردم بسیار بالاست . قدرت خرید نیست که بازار خودرو راکد نه کمپین مردم
ناشناس
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
علیرضا جان شما نگرفتی آقا رحیم چی گفتن
ناشناس
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
تو همین چند روز که کمپین شکل گرفت مردم قدرت خرید رو از دست دادن؟ شخصا و چند نفر از دوستان که تصمیم داشتیم خودرو بخریم نخریدیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
گرفتن بورس رو نابود کردن خو خدا پدرتون رو بیامرزه دولت که هم از سود و هم از زیان خریدار و فروشنده داره مالیات میگیره خو زدن توی سر بورس دیگه چه معنی داره؟؟؟؟؟ شما که کسری بودجه دارین خو بزارین بورس رشد کنه شما هم مالیاتتون رو بگیرین
رهاورد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
مرگ بر دزدان و غارت گران بیت المال...

مسئولین و روئسا فقط به فکر جیب خود و اختلاس های هزار میلیاردی اند.....
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
این دولت فقط دنبال رأی بود که جمع کرد و خیالش راحت شد.
کدام قولشو انجام داده که رفاه مردم یکیش بود!!!!!!!!!
احمدرضا
GERMANY
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
عزیزم
مذاکرات و توافق کشک بود
چیزی به مردم بیچاره ی ایران نمیرسه
جیب یک عده صاحب رانت و قدرت پرتر میشه

امید مردم هم ناامیدتر از همیشه خواهد شد.
آقای روحانی هم تا روز نامعلومی حرفای قشنگ بدون عمل میزنه.

والسلام
ناشناس
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
دقيقا همينطوره ، مثل آقاي خاتمي كه فقط سخنران خوبي بود !
جلیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
با سلام آخر دنیا طلبی همین است ومتاسفانه همه ما برای رسیدن به آن از همه چیز عبور می کنیم و بعضی مسئولین حریصتر از ما
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
تصمیم 100در 100 اشتباه که دود آن بیشتر بچشم دولت خواهد رفت تا ملت
جوان
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
100 در 100 رو باحال اومدي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
احسنت
احمدرضا
GERMANY
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
عزیزم
مذاکرات و توافق کشک بود
چیزی به مردم بیچاره ی ایران نمیرسه
جیب یک عده صاحب رانت و قدرت پرتر میشه

امید مردم هم ناامیدتر از همیشه خواهد شد.
آقای روحانی هم تا روز نامعلومی حرفای قشنگ بدون عمل میزنه.

والسلام
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
بسمه تعالی
از قدیم راست گفتند مرگ خوبه برای همسایه...
خود اینا ( بیشتر مسئولین )بدتر از هر ..... عمل میکنند و بعد مردم رو به راستی و درستی میخواهند هدایت کنند جالب اینجاست در هدایت مردم هم چقدر عز و جز میزنند گوی از در لبه پرتگاه بودن خودشون غافلند.
فیروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
روز بخیر
خیلی جالبه خبرایی که رانتیه بعده اثرش دست مردم میرسه ولی خبرای دروغ رو با سند نشون میدن که ماشین خارجیاشونو رد کنن
اگر واقعا قراره توافق بشه باید به سبک جهانی وارد معاملات شد پس هیچ راهی جز کاهش تعرفه ها نیست
شاید بپرسید خودرو ساز چی میشه معلومه اونم باید وارد و مونتاژ کنه
سوال :خوب این پروسه دو سال طول میکشه
جواب : چاره دیگه ای هم هست مگر میشه جهانی معامله کرد ولی با تعرفه مگه میشه محیط زیست رو تقویت کرد ولی با خودرو ان سال پیش
ناشناس
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
به همین خیال باش
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
خوذروساز ایرانی یادگزفته هر محصولیرو با هر قیمتی وبا هر کیفتی به خورد این مردم بیچاره بفروشه وانورم دولت کاری می کنه که فقط از ما بهترون بتونن خودرو خارجی بخرن سوال اینجاست دولت واقعا در این مملکت نماینده کیه اصحاب قدرت یا مردم
ناشناس
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
دولت نماینده کیه ؟؟؟؟ واقعا" خودت نمیدونی ؟

دولت نماینده نظامه نه مردم , همیشه هم همین بوده ..
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
بگذارید گران بشه چی تو این مملکت ارزانه منتها پولدار می خره محروم هم باید از بین بره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
این دولت هم دروغگوست , هیچ امیدی به دولت تدبیر و امید نیست , اینا تا زندگی ملت را به شرایط زمان قاجار برنگردونن دست از سر مردم برنمیدارن , دقت کنید بینید چی میگه :
ه منظور حصول درآمدهای برآوردی دولت در بودجه سال 94.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
ایناها قیمت بنزین و با کشورهای منطقه مقایسه می کنن ولی قیمت خودرو نه!!!! اصلا به فکر رفاه مردم نیستن
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
فیروز خوبی داداش
دقیقا فازت چیه؟!
مصطفی
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
نمیدونم اما خوش فازه داداش
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
بهتره اول تعرفه فولاد رابالا ببرید تا جلوی دامپینگ چینیها گرفته بشه .و جلوگیری از ورشکستگی فولاد سازان که نمی دونند محصولات فروش نرفته رو کجا باید انبار کنند.
mohamad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
متاسفانه مسعولین به مانند یک تاجر عمل میکنند و در پی منفعت خودشان هستند به جای اینکه بخواهند به درد مردم برسند و مملکت داری بکنند.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
بهترین راه همون تحریم سراسری خودروی ایرانیه تا حساب کار دستشون بیاد
ناشناس
-
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
اشکال اصلی اینجاست که وزارت صنعت ومعدن که وظیفه تولید دارد را با وزارت بازرگانی که بصورت مستقل و بیطرفانه بایستی وظیفه تعادل بازار را از طریق واردات وصادرات متوازن از طریق تعیین تعرفه متناسب بعهده داشته باشد .بطوری که مردم در خرید مایحتاج زندگی دچار مشکل نشوند. با وزات صنعت ومعدن ادغام شده است . حال با این تفاصیر همون وزارتخونه ای که نقش تولیدی داره میخواد تعرفه واردادت را هم تعیین کند . خوب مسلم است که اینقدر تعرفه را بالا تعیین میکند که هیچگونه رقیبی برای تولیدات خود نتراشد. حالا بر سر مردم مظلوم هر چی میخواد بیاد. یعنی عملا ریش وقیچی را به دست یک نفر دادند. ووزارت بازرگانی از استقلال خارج شده و تحت نفوذ ومدیریت وزارت صنایع که تولید کننده خودرو هست قرار گرفته است . حال خود قضاوت کنید چه اتفاقی میفتد. !!!!
پرهام
GERMANY
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
بالاخره دست این دولت هم برای مردم رو شد و معلوم شد اینها روی دولت قبلی را سفید کردند . این دولت دو لپه از جیب مردم می خوره.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
روز به روز آگاهی مردم بالاتر میره بهتر می فهمن که چه مسئولینی دارن که از دین و اسلام فقط تریبونشو خوب بلدن
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
بهتره خودمونو گول نزنیم اگه میخاید بدونید این دولت چقدر مردمیه و چقدر با بقیه فرق داره یه نگاهی به بودجه 94 بندازید معلوم میشه بودجه نهادهایی که هیچ منفعتی برای مردم بیچاره ندارن
علی
ROMANIA
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
بهترین راه فرار از این کشوره
مجید روشن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
با این رفتار دولت محترم اعتدال، بایستی فکر رفتن بعد از چهار سال باشند و بس.
کامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
سلام به همه دوستان عزیز بابا اینا دارن پول بیست سال بنزین بدون یارانرو یکجا از مردم میگیرن میگین چطور با تعرفه واردات بعد بنزینای آشغال و آلایندشونو با بنزین کشورهای دیگه مقایسه میکنن واقعا متاسفممممم
ناشناس
FRANCE
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
آقا فکر کنم زیر میزی خودرویی بشه رسیده داره اونطرفی غش میکنه!!!
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
این کارو میکنن که خودروی خارجی گرون بشه...مردم خودروی ایرانی مجبور باشه بخره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
دیکته ننوشته غلط نداره. احمدی نژاد هر یک هفته به اندازه کل دوره چهارساله این خانمها پروژه افتتاح میکرد. همه کشور و تعطیل کردن بعد میگن تورم رو پایین آوردیم. مثل اینکه یک نفر بمیره بعد بگیم مصرف آب و برقش خیلی کمتر شده. یا یک ماشین و بذاریم تو گاراژ و سر ماه بگیم مصرف بنزینش خیلی کم شده. شما یک کار اقتصادی و زیربنایی از دولت اسم ببرید من کنترل تورم رو قبول میکنم؟
ناشناس
ROMANIA
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
ای مردم مگر شما بیش از ۷۰٪ رأی به این دولت ندادید،اکنون دولت کسری بودجه دارد ونگه داشتن مملکت در همین شرایط فعلی هنربزرگیست،البته دولت فقط درمورد حمایت نکردن ازبورس وبالابردن سود بانکی اشتباه محاسباتی بزرگی کرد،اکنون باید صبرکرد و۲۰ ماه فرصت مانده دولت را تحمل نمود درمورد نخریدن خودرو هم اکنون اشتیاق به ماشین های لوکستر است چون وضع مردم خوب شده،کسی که خودروی معمولی نیازدارد صفر بخره،بهتره تا کارکرده واز نظر اقتصادی به صرفه تره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
در صورت افزایش فشار دولت شک نکنید که مردم کمپین عدم ذای به این دولت را ه میاندازند
کریم پاکدل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
مسولین محترم خودروسازی تلاش خواهندکردکه تعرفه واردات راافزایش دهندچون می خواهندجاوی واردات خودروی خارجی رابگیرندوهمچنین قیمت خودروی داخلی کاهش نیابدزیراکثرمسولین محترم خودشان قطعه سازویاشریک قطعه سازدارند
این است تولیدملی
این است افتخارملی
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
نمی دونم نمبینن تغییرات این دولتو...یا می خوان با غرض ورزی حرف بزنن
کنترل تورم توسط دولت معلوم نیست؟
کنترل دلالی خونه معلوم نیست؟
افزایش امار فرزند اوری معلوم نیست؟
ارتباطات بهتر در سطح بین الملل و ابرومند شدن ایران معلوم نیست؟
حالا دیگه از مذاکرات موفق هسته ای ....نمی گم
خییییییلییی بی انصافین بابا
متین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
خداوند بزرگ کسانی رو به این مردم خیانت میکنند لعنت کند . بجای اینکه به فکر تکنولوژی روز جهان بروند تا مردم تو جاده ها تلف نشوند فقط بفکر جیبشون هستند .باید همشون اون دنیا جواب این کاراشونو بدن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۳
اقای قاضی پور طرح افزایش تعرفه 1000% را تحویل مجلس داد
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.