بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
بررسی سه عامل اصلی رکود عمیق در بازار سرمایه؛

چه عواملی پس از حذف تنش‌های سیاسی مسیر بورس را تعیین می‌کنند؟

چه عواملی پس از حذف تنش‌های سیاسی مسیر بورس را تعیین می‌کنند؟
وجود ریسک بین‌المللی به طور جدی می‌تواند ریسک‌های بسیاری را به بورس تحمیل کند. به طور معمول درصورتی که اقدامات دو طرف از کنترل خارج نشود، می‌توان انتظار داشت بازار سرمایه از این عامل عبور کرده و به روال عادی خود بازگردد تا سیاست‌های بودجه‌ای دولت و سیاست پولی بانک مرکزی تعیین کننده مسیر بورس باشند. درصورتی که سیاست‌های اعلام شده از سوی دولت یا وزیر اقتصاد اجرایی شوند، می‌توان به بهبود شرایط بازار سرمایه امیدوار بود؛ اما اگر نرخ بهره کاهش نیابد و ارز به سمت تک نرخی شدن حرکت نکند، همچنان بورس در رکود باقی خواهد ماند.
کد خبر : ۲۸۵۹۰۹
نویسنده :
زهرا منصور

مهدی رضایتی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: عواملی که منجر به ایجاد رکود عمیق در بورس شده‌اند را می‌توان در سه طبقه تقسیم نمود:


۱) سیاست‌های بودجه‌ای دولت: اقداماتی که طی سه سال گذشته منجر به کاهش سودآوری شده‌اند


رضایتی اشاره کرد: به نظر می‌رسد با استقرار دولت جدید، ریسک‌های دولتی نیز کاهش یافته‌اند. مصاحبه‌ها و اظهار نظرات مسئولان دولت جدید این انتظار را ایجاد کرده که میزان این ریسک در بازار کاسته شده و همچنین انتظار ورود مجدد شوک‌های ناگهانی به بورس همچون افزایش شدید نرخ خوراک یا نرخ حامل‌های انرژی و یا مباحث مربوط به بهره‌های مالکانه، حذف شده است.

وی افزود: در حال حاضر امید به کاهش ریسک‌های دولتی به عنوان یکی از عوامل رکود بورس، ایجاد شده که می‌تواند به خروج بازار سرمایه از رکود کمک کند.


۲) سیاست‌های پولی بانک مرکزی

 

تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: ریاست بانک مرکزی همچنان تغییر نکرده، اما کنترل نرخ بهره و نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به ارز آزاد در رویکرد وزیر اقتصاد وجود دارد که این دو عامل در خروج بورس از رکود اثرگذارند. درحال حاضر نرخ ارز با شتاب بیشتری در حال تعدیل و نزدیک شدن به نرخ آزاد است، اما درخصوص نرخ بهره اقدام موثری را از سوی بانک مرکزی شاهد نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: درصورتی که سیاست‌های اعلام شده از سوی دولت یا وزیر اقتصاد اجرایی شوند، می‌توان به بهبود شرایط بازار سرمایه امیدوار بود؛ اما اگر نرخ بهره کاهش نیابد و ارز به سمت تک نرخی شدن حرکت نکند، همچنان بورس در رکود باقی خواهد ماند.


۳) ریسک‌های سیاسی بین‌المللی


رضایتی عنوان کرد: وجود ریسک بین‌المللی به طور جدی می‌تواند ریسک‌های بسیاری را به بورس تحمیل کند. به طور معمول درصورتی که اقدامات دو طرف از کنترل خارج نشود، می‌توان انتظار داشت بازار سرمایه از این عامل عبور کرده و به روال عادی خود بازگردد تا دو عامل مذکور دیگر تعیین کننده مسیر بورس باشند. برآورد می‌شود که این تنش‌ها کنترل شده باشند و امیدواریم پس از تعدادی فراز و نشیب بازار سرمایه بتواند وضعیت مساعدتری را تجربه کند.

 

بیشتر بخوانید: شعار: رونق تولید؛ عملکرد: تامین مالی حداکثری به قیمت لطمه زدن به تولید


وی افزود: طبق وعده‌های های دولت جدید، طبیعتا انتظار می‌رود روند بهتری را در سیاست خارجه شاهد باشیم؛ اما این امیدواری تماما به داخل کشور مربوط نیست و رفتار‌ها و اتفاقات سیاسی خارج از کشور همچون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست‌هایی که اسرائیل در پیش خواهد گرفت، می‌توانند در سیاست خارجه بسیار اثرگذار باشد. لازم به ذکر است متغیر‌های متعددی در روابط بین الملل دخیل هستند و این مورد یک مبحث صرف اقتصادی نیست.

رضایتی اظهار کرد: با توجه به رویکرد مناسبی که دولت در سیاست‌های داخلی همچون سیاست‌های پولی و مالی در بودجه دولت پیش گرفته است، درصورتی که سایه ریسک بین المللی از سر بازار حذف شود، می‌توان به خروج بورس از رکود چندساله و ورود تدریجی بازار به یک روند صعودی بلندمدت امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سیاست انقباضی بانک مرکزی، آتشی زیر خاکستر جنگ
میزان توانایی بازار سرمایه برای صعود پس از حذف ریسک سیستماتیک؟

سیاست انقباضی بانک مرکزی، آتشی زیر خاکستر جنگ

خلاصه وضعیت بازار سرمایه - شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳
تداوم فراز و نشیب ریسک‌ها و محدودیت دامنه نوسان؛

خلاصه وضعیت بازار سرمایه - شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.