بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

آهن در بورس کالا نقره‌داغ شد/ بار تصمیم‌های اشتباه بر دوش تعاونی‌های آهن

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد کشور به عدم هماهنگی در خصوص نحوه عرضه و نظارت محصولات آهنی در بورس کالا انتقاد کرد.
کد خبر : ۱۷۹۳۹۳

به گزارش بورس‌نیوز، اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد کشور در اطلاعیه از مدیرعامل بورس کالا خواستار رسیدگی به برخی ناهماهنگی‌ها در خصوص نحوه عرضه‌وتقاضای محصولات آهنی در بورس کالا شد.

محمد آزاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در همین خصوص اظهار کرد: طبق توافقات باید سامانه‌ای برخط در راستای کنترل عرضه و تقاضا محصولات آهن و فولادی در کشور راه‌اندازی می‌شد تا این اتحادیه بتواند مقدمات عرضه محصولات را فراهم کند.

وی در ادامه گفت: در همین راستا وظیفه راه‌اندازی این سامانه به بورس کالا واگذارشده بود تا قیمت‌های پایه‌ای قبل از اینکه بخواهد کشف قیمت شود، با حضور نمایندگانی از اتحادیه فولاد، وزارت صمت، و .... موردبررسی قرار بگیرد و سپس بر تابلوها نقش ببندد اما با این قیمت‌هایی که هم‌اینک بر تابلو آمده هیچ‌کدام از تولیدکنندگان راضی نیستند و باقیمت‌های فعلی نیز موافق نیستند.

آزاد بابیان اینکه این قانون تنها به شکل دستوری نوشته‌شده افزود: بازار تابع قوانین دستوری نبوده و در چنین شرایطی فعالان بازار نمی‌توانند معامله چندانی داشته باشند زیرا به‌هیچ‌عنوان خواهان خرید ارزان کالاهای تولیدکنندگان نبوده‌ایم تا همان کالاها را در بازار به‌صورت گران‌تری به فروش برسانیم .

وی به‌ضرورت برگزاری یک نشست و تصمیم‌گیری در این خصوص تأکید کرد و گفت: قیمت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که قابل‌رقابت بوده و تولیدکننده و خریدار متضرر نگردد.

آزاد همچنین بابیان اینکه در حال حاضر قیمت‌ها قابل‌رقابت نیستند افزود: در حال حاضر وضعیت در بورس به‌گونه‌ای رقم خورده که بالای 50 هزار تن روی تابلو آمده ولی خریدار 10 هزار تن بیشتر در این زمینه وجود ندارد و با این شرایط تولیدکنندگان با یکدیگر رقابت نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان درباره پیش‌بینی‌ها برای بازار سرمایه گفت: ازآنجایی‌که در حال قیمت‌ها به نسبت شمشی که می‌فروشند برای تولیدکننده خیلی پایین بوده و قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

وی افزود: باید قیمت‌ها به‌گونه‌ای باشد که خریداران مطمئن باشند سود نیز برده‌اند . در حال حاضر قیمت قراضه از 2400 و 2500 بالاتر نمی‌رود ولی آهن نو را به قیمت 2300 تومان به فروش می‌رسد بنابراین در قیمت‌گذاری اشکال وجود دارد ؛ در جلسه باید به یک نرخ منطقی دست‌یابیم و مهم‌تر از همه نظارت‌ها است و باید سامانه نظارتی قوی داشت تا مسئولیت و مشکلات به گردن اتحادیه کشوری آهن انداخته نشود.

آزاد درباره وضعیت حال حاضر صنایع آهن در بورس گفت: سهمیه‌هایی که در بورس تعیین کرده‌اند بسیار ناچیز است و قرار شده هر تعاونی 50 تن آهن بخرد درحالی‌که 50 تن میزان مصرف یک ساختمان است و اگر ساختمانی 1000 تن زیربنا دارد متری 50 کیلو یعنی 50 تن آهن به آن داده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر عرضه سبدهای کوچک برای مردم انجام نشود طبیعتاً بهتر خواهد بود زیرا هر تعاونی در طول هفته بیش از 30 یا 40 مراجعه‌کننده داشته و هرکدام خریدار بیش از 30 با 40 تن برای مصرف خود هستند و به این صورت تعاونی‌ها نمی‌توانند جوابگو باشند.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در خاتمه تصریح کرد: بهتر است میزان سبدهای تعیین‌شده افزایش‌یافته تا هر خریداری بتواند حداقل 500 تن خرید کند تا چرخه رقابت‌پذیری افزایش یابد؛ بورس کالا محلی است برای کشف قیمت بوده و زمانی این چرخه به‌درستی شکل می‌گیرد که رقابت در آن وجود داشته باشد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.