دو هفته از اعلام دستور رییسجمهور برای کنترل قیمت بلیت هواپیما میگذرد، اما طبق آنچه معاون گردشگری میگوید، به نظر میرسد تنها گام رو به جلو، تعیین سقف قیمت برای نرخهای رها شدهی شرکتهای هواپیمایی بوده است که آن هم خیلی دقیق رعایت نمیشود.
به گزارش بورس نیوز، عصر سهشنبه ۳۰ مردادماه علیاصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در جریان سفر به استان فارس، هنگام دیدار با فعالان گردشگری خبر داد که رییسجمهور همین امروز برای حل مشکل افزایش قیمت بلیتهای هواپیما به وزیر صنعت دستور دادند.
به فاصله پنج روز وقتی سازمان هواپیمایی در توافق با شرکتهای هواپیمایی داخلی، نرخ پروازها تا پایان شههریور ماه را تعیین و اعلام کرد: «هیچ شرکتی اجازه ندارد بالاتر از این نرخها بلیت بفروشد. » مونسان که یک هفته قبلتر از آن، از معاون اول رییسجمهور خواسته بود کمیته فوری برای کنترل قیمت بلیت هواپیما تشکیل دهد، با اشاره به حرکت سازمان هواپیمایی پس از دستور رییسجمهور گفت: درست است که قیمتها را کاهش دادهاند اما همچنان قیمت بلیت هواپیما بالاست و به صنعت گردشگری کشور کمکی نمیکند، چون گران است.
او در مصاحبهای که در حاشیه افتتاح نمایشگاه شهر گردشگری داشت، گفته بود: من منتظر هستم دستور رییس جمهور به وزیر صنعت به عنوان رییس ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود، اگر چه همکارانمان در وزارت راه، مسکن و شهرسازی هم حتما گرفتاریهایی دارند و با این قیمت ارز، حتما قیمت تمام شدهی آنها هم افزایش پیدا کرده است، وگرنه آنها هم علاقهمند نیستند که این افزایش نرخ اتفاق بیفتد. باید حواسمان به موضوع صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری باشد. اگر چه معتقدیم که صنعت هواپیمایی به وجود مسافر زنده است، پس اگر قیمتها منجر به کاهش سفر شود حتما به گردشگری و صنعت هواپیمایی لطمه میزند. اگر مسافر نباشد پروازها خالی شده و از رونق میافتد. من درخواستم را به رییس جمهور دادهام، امیدوارم تصمیمی گرفته شود که منافع مردم و مسافران در آن دیده شود و به صنعت حمل و نقل هوایی نیز آسیبی وارد نشود.
حالا بیشتر از دو هفته از دستور رییس جمهور که البته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرش را اعلام کرد، گذشته است و بررسی قیمتها بویژه در مسیرهای پرسفر نشان میدهد نرخها تا پیش از عید غدیر (هشتم شهریورماه) طبق آنچه آژانسهای مسافرتی گزارش دادهاند؛ نزدیک به ۱۰ درصد کاهش داشت اما تعطیلاتِ نیمه بلندِ همان عید، دوباره نرخها را به حالت قبل بازگرداند که افزایش آنها پابرجا مانده است. علاوهبر این سقفی که با توافق شرکتهای هواپیمایی برای قیمتها تعیین شده بود در بیشتر مسیرها رعایت نمیشود و براحتی میتوان در برنامه پروازی روزانه یک مسیر، چندین پرواز عادی و اکونومی با نرخی بیشتر از آنچه توافق و مصوب شده پیدا کرد.
محمد محبخدایی ـ معاون گردشگری ـ درباره نتیجه دستور رییسجمهور برای کنترل قیمتهای سفرهای هوایی که مبتنی بر مطالبات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است ـ گفت: پیگیریم تا وزارت صنعت که مسؤول توزیع و تنظیم بازار است و این دستور به آن ابلاغ شده، جلسهای با بخشهای مرتبط برگزار کند.
هرچند که معاون گردشگری معتقد است حرکت اول پس از صدور دستور رییسجمهور انجام شده که آن تعیین سقفی برای قیمتهای شرکتهای هواپیمایی و گامی رو به جلو بوده است.
او در توجیه مثبت دانستن حرکت سازمان هواپیمایی برای تعیین سقف قیمتهای پروازها، گفت: با این کار قدرت چانهزنی بالا میرود چرا که قبلا اگر به شرکتهای هواپیمایی اعتراضی میشد توجیه میآوردند که نرخها آزادسازی شده، درحالیکه نرخهای آنها رها بود، نه آزاد، اما حالا میتوان روی آنچه مصوب کردهاند چانهزنی کرد.
به گزارش ایسنا، خدایی سپس گفت: ما همچنان پیگیریم تا دستور رییسجمهور به نتیجه برسد و قانونی شکل گیرد که شرکتهای هواپیمایی تابع آن شوند.
به فاصله پنج روز وقتی سازمان هواپیمایی در توافق با شرکتهای هواپیمایی داخلی، نرخ پروازها تا پایان شههریور ماه را تعیین و اعلام کرد: «هیچ شرکتی اجازه ندارد بالاتر از این نرخها بلیت بفروشد. » مونسان که یک هفته قبلتر از آن، از معاون اول رییسجمهور خواسته بود کمیته فوری برای کنترل قیمت بلیت هواپیما تشکیل دهد، با اشاره به حرکت سازمان هواپیمایی پس از دستور رییسجمهور گفت: درست است که قیمتها را کاهش دادهاند اما همچنان قیمت بلیت هواپیما بالاست و به صنعت گردشگری کشور کمکی نمیکند، چون گران است.
او در مصاحبهای که در حاشیه افتتاح نمایشگاه شهر گردشگری داشت، گفته بود: من منتظر هستم دستور رییس جمهور به وزیر صنعت به عنوان رییس ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود، اگر چه همکارانمان در وزارت راه، مسکن و شهرسازی هم حتما گرفتاریهایی دارند و با این قیمت ارز، حتما قیمت تمام شدهی آنها هم افزایش پیدا کرده است، وگرنه آنها هم علاقهمند نیستند که این افزایش نرخ اتفاق بیفتد. باید حواسمان به موضوع صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری باشد. اگر چه معتقدیم که صنعت هواپیمایی به وجود مسافر زنده است، پس اگر قیمتها منجر به کاهش سفر شود حتما به گردشگری و صنعت هواپیمایی لطمه میزند. اگر مسافر نباشد پروازها خالی شده و از رونق میافتد. من درخواستم را به رییس جمهور دادهام، امیدوارم تصمیمی گرفته شود که منافع مردم و مسافران در آن دیده شود و به صنعت حمل و نقل هوایی نیز آسیبی وارد نشود.
حالا بیشتر از دو هفته از دستور رییس جمهور که البته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبرش را اعلام کرد، گذشته است و بررسی قیمتها بویژه در مسیرهای پرسفر نشان میدهد نرخها تا پیش از عید غدیر (هشتم شهریورماه) طبق آنچه آژانسهای مسافرتی گزارش دادهاند؛ نزدیک به ۱۰ درصد کاهش داشت اما تعطیلاتِ نیمه بلندِ همان عید، دوباره نرخها را به حالت قبل بازگرداند که افزایش آنها پابرجا مانده است. علاوهبر این سقفی که با توافق شرکتهای هواپیمایی برای قیمتها تعیین شده بود در بیشتر مسیرها رعایت نمیشود و براحتی میتوان در برنامه پروازی روزانه یک مسیر، چندین پرواز عادی و اکونومی با نرخی بیشتر از آنچه توافق و مصوب شده پیدا کرد.
محمد محبخدایی ـ معاون گردشگری ـ درباره نتیجه دستور رییسجمهور برای کنترل قیمتهای سفرهای هوایی که مبتنی بر مطالبات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است ـ گفت: پیگیریم تا وزارت صنعت که مسؤول توزیع و تنظیم بازار است و این دستور به آن ابلاغ شده، جلسهای با بخشهای مرتبط برگزار کند.
هرچند که معاون گردشگری معتقد است حرکت اول پس از صدور دستور رییسجمهور انجام شده که آن تعیین سقفی برای قیمتهای شرکتهای هواپیمایی و گامی رو به جلو بوده است.
او در توجیه مثبت دانستن حرکت سازمان هواپیمایی برای تعیین سقف قیمتهای پروازها، گفت: با این کار قدرت چانهزنی بالا میرود چرا که قبلا اگر به شرکتهای هواپیمایی اعتراضی میشد توجیه میآوردند که نرخها آزادسازی شده، درحالیکه نرخهای آنها رها بود، نه آزاد، اما حالا میتوان روی آنچه مصوب کردهاند چانهزنی کرد.
به گزارش ایسنا، خدایی سپس گفت: ما همچنان پیگیریم تا دستور رییسجمهور به نتیجه برسد و قانونی شکل گیرد که شرکتهای هواپیمایی تابع آن شوند.
اخبار مرتبط
ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.