به گزارش بورس نیوز، یکی از نگرانیهای روزهای اخیر دارندگان خودروهای عمدتا وارداتی و البته خودروهای داخلی ساز با تکنولوژیهای جدید، تامین قطعات، لوازم و دریافت خدمات از شرکت مادر و نمایندگان ایشان در ایران است. نگرانی که با توجه به اتفاقات ابتدای دهه 90 شمسی، زیاد دور از واقعیت نیست.
در تجارت جهانی شرکتهای بینالمللی که در بازار سایر کشورها جنس خود را عرضه میکنند، تعهد نامه ای مبنی بر ارائه خدمات پس از فروش و بعد از گارانتی تا 10 و یا حتی 20 سال ارائه میدهند. این خدمات وارانتی یکی از گزینههای مهم در جذب مشتری البته در بازارهای جهانی است.
اما سوال این است که چرا این ترس در دل مردم افتاده و آیا واقعا برندهای معتبر خودرویی بر وارانتیهای محصولات خود پای بند نخواهند ماند؟
سعید مدنی مشاور عالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جواب سوال فوق گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع در زمان تحریم شرکتهای خودروساز خارجی تعهد 10 سال خدمات پس از فروش را مشمول بند فورس ماژور دانسته و به تعهد خود عمل نمیکنند.
وی ادامه داد: در هر دوره وقتی از شرکت مادر در مورد عمل نکردن به تعهدات برای تامین قطعات و خدمات خودروهای خود در ایران سوال میپرسید تنها این جواب را دریافت خواهید کرد که: از دسترس ما خارج است و کنترل اوضاع دست ما نیست و نمیتوانیم در این زمینه کاری کنیم و حتی با اینکه قرارداد داریم اما؛ وضع فعلی فورس ماژور است.
مدنی در خصوص اینکه چرا در قراردادهای بسته شده فعلی این مشکل رفع نشده است گفت: همیشه در قراردادهایی که میبندیم برای تعاریف زمان فورس ماژور با مشکل رو به رو شده و آخر سر هم معلوم نمیشود که شرایط تحریم، فورس ماژور هست یا خیر؟!
وی در مورد راه حل مقابله با این بدعهدیها خاطرنشان کرد: به نظر من ما باید سریع به سراغ شکایت از شرکتهای خارجیدر مراجع جهانی رفته و با شکایت از ایشان حق و حقوق از دست رفته کشور را طلب کنیم. مطمئن هستم که این مهم شدنی است و برد با ایران است.