باید با پتروشیمیهای خارجی رقابت کنیم
به گزارش بورس نیوز و به نقل از ایسنا، وی درمورد کم بودن میزان صادرات و عملکرد شرکتی که در استانبول ثبت شده است و اینکه گزارشهای حسابرسی روی سایت کدال نشان میدهد که حسابهای تاپکو هنوز باز است توضیح داد: اعتماد یک موضوع دو جانبه است. قطعاً ۵۰ درصد آن دست ماست. ممکن است علی رغم تلاش ما برای فراهم آوردن همه عوامل اعتمادساز، طرف مقابل به ما اعتماد نکند. آنچه به عنوان پیش فرض مطرح شده در مورد تناژ ۷۰ هزار تن، نسبت به کل صادارت ایران عددی جزئی است، ولی کوچک بودن این عدد بیشتر ناشی از نبود ابزار بوده و نه عدم اعتماد. ما اگر ابزار مناسب نظیر نقدینگی کافی، ساختار مناسب و ... را در اختیار داشتیم قطعاً بیشتر میتوانستیم بفروشیم.
مدیرعامل تاپکو در پاسخ به این سوال که چرا برخی حسابهای تاپکو هنوز باز است، گفت: واقعیت این است که ما در ساختارمان حسابرسی فروش نداشتیم، بلکه حسابداری حقوق و دستمزد وجود داشته است. چون همه عملیات حسابداری فروش توسط خود جم انجام میشد. زمانی که اینجا به بحث خرید و فروش ورود میکنند، هنوز شرکت به پشتیبانی مالی و حسابداری خرید و فروش تجهیز نشده بود و این موجب میشود که یک سری ابهاماتی از لحاظ مستندسازی به وجود آید. شرکت در حالی وارد مقوله خرید و فروش شده بود که کسانی که اینجا به عنوان حسابدار مشغول به فعالیت بودهاند. دراین بخش مستندسازی در زمان مناسب انجام نشد.
نجفی در ادامه با بیان اینکه کمیته فروش جم تصمیم میگیرد که بخشی از محصولات را به بازار داخل اختصاص یابد و چه میزانی صادر شود، توضیح داد: البته در آنجا هم عوامل مختلف در نظر گرفته میشود. وقتی نیاز به نقدینگی ریالی زیاد میشود، کمیته تصمیم میگیرد که فروش داخل را تقویت کند. در برخی مواقع نیازهای ارزی برای تامین تجهیزاتی نظیر کاتالیست مطرح میشود، پس فروش صادارتی تقویت میشود. این موضوع حتی بر سیاستهای کلان در مواقع خاص تغییراتی ایجاد میکند. دوم مقررات کلان است. بر اساس مقررات برای پتروشیمی یک کف برای عرضه محصولات در بورس در نظر گرفته شده که موظف هستیم این کف را تامین کنیم که حدود ۲۳۵ هزار تن در سال جاری در نظر گرفته شده است.
وی درمورد وضعیت بورس اظهار کرد: اخیراً برای پیدا کردن مشتری برای محصول در بورس با مشکل مواجه بودیم. محصولی را در چند نوبت در بورس عرضه کردیم و خریداری برای آن پیدا نشد، بر اساس مقررات میتوانیم این محصول را در بازار آزاد به فروش برسانیم. برای فروش این محصول در خارج از بورس هم با سختی و درخواست امتیازاتی از سوی مشتریان مواجه شدیم. همین کالا اما بعد از افزایش قیمت ارز در بورس نه تنها به فروش میرسید، بلکه از سقف رقابت هم عبور میکرد و باز هم عطش آن در بازار وجود داشت. همینها به عنوان مصرف داخل خریداری میشد و از طریق زمینی به کشورهای همسایه منتقل و زیر قیمتهای صادراتی ما به فروش میرسید.
مدیرعامل شرکت تاپکو در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از دلیل عدم استفاده از فاینانس عدم شفافیت در نگاه نظام مالی بینالملل است، اظهار کرد: میان مقررات مالی ایران و دنیا شکاف وجود دارد. این شکاف باعث شده که ما نتوانیم با دنیا هماهنگ بشویم. بهعنوان نمونه در مورد «السی»ها این موضوع را میتوانیم ببینیم. در حالی که روابط السی وجود داشت ما نتوانستیم از این فرصت بعد از برجام استفاده کنیم. مقررات ما با مقررات بینالمللی خیلی متفاوت است. ما هنوز در سی سال پیش ماندهایم. به عنوان نمونه آنچه در بورس به یک معنا بر روی آن ارزش گذاشته میشود، دارایی است. امروز در دنیا چنین روشی منسوخ شده است. مثلا ارزش بانک را بر اساس داراییهایش نمیسنجند بلکه بر اساس درآمدهای ناشی از بانکداری او، سهامش را ارزشگذاری میکنند.