رییس سابق انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مشکل کمبود قطعه برای بحث خدمات پس از فروش تنها مختص خودرو نیست بلکه سایر کالاهایی که نیاز به خدمات و تعویض قطعه دارند نیز مشابه این مشکل را داشته و متاسفانه این مشکل در آینده بیشتر به چشم خواهد آمد.
به گزارش بورس نیوز، فرهاد احتشامزاد رییس سابق انجمن واردکنندگان خودرو با بیان
این مطلب گفت: مشکل کمبود قطعه برای بحث خدمات پس از فروش تنها مختص خودرو نیست
بلکه سایر کالاهایی که نیاز به خدمات و تعویض قطعه دارند نیز مشابه این مشکل را
داشته و متاسفانه این مشکل در آینده بیشتر به چشم خواهد آمد.
وی ادامه داد: شرکتها، کالاها و قطعات مورد نیاز خود را ثبت سفارش و
وارد کردهاند اما این کالاها به دلیل مشکل ترخیص و قیمت ارز در گمرکات کشور خاک
میخورد.
احتشام زاد تصریح کرد: نبود هماهنگی لازم میان دستگاههای درگیر در
موضوع واردات مانند گمرک، وزارت صمت، دفتر مقررات و بانک مرکزی دلیل این نابسامانی
در حوزه واردات قطعات و لوازم موردنیاز است.
وی با اشاره به این مطلب که یکسری از تصمیمات کلان باید برای رفع مشکلات اخیر
گرفته شود گفت: برای سیاستگذاریهای کلی و یکسری تصمیمات باید کار کارشناسی توسط
افراد خبره انجام شود اما در بدنه عملیاتی دولت این چنین اتفاقی رخ نمیدهد.
این
عضو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: شرکتها، قطعات را وارد کرده اند اما نمیدانند
برای ترخیص باید ارز 4200 تومانی پرداخت کنند یا بر اساس نرخ سامانه نیما، بازار
ثانویه و بازار آزاد این محاسبه برای ایشان انجام میشود. همین بلاتکلیفی موجب
بروز مشکلاتی در خدمات رسانی بهینه به مشتریان شرکتهای واردکننده شده و ایشان
باید پاسخگوی مشتریان خود باشند.
وی افزود: بخش عمده هزینه خدمات خودرو مربوط به قطعه هست شاید در
حدود 90 درصد، بنابراین تا زمانی که قطعه برای ارائه وجود نداشته باشد، شرکتها
زیان خواهند داد و مشتریان نیز ناراضی تر میشوند.
احتشام زاد در پایان خاطرنشان کرد: در همان روزی که دوستان تصمیم گرفتند برخی کالاها
از جمله قطعات را در گروه 2 و 3 تخصیص ارز قرار داده و اهمیت این کالاها را درک
نکردند، این پیش بینی را کرده بودیم که در آیندهای نزدیک برای موضوع خدمات پس از
فروش مشکلات بسیاری پیش خواهد آمد.