نماینده سابق ایران در ایکائو:
مشکل ایرلاینهای ایرانی در ترکیه با مذاکرات حقوقی حل میشود
نماینده سابق ایران در ایکائو معتقد است که ایران میتواند براساس راه حلهایی که در توافقنامه پروازهای مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده، نسبت به موضوع تحریم سوخترسانی به ایرلاینهای ایرانی اقدام و مقدمات برطرف شدن مشکلات موجود را فراهم کند.
به گزارش بورس نیوز، علیرضا منظری، اظهار کرد: در موافقتنامه دوجانبه خدمات هوایی میان دو دولت ایران و ترکیه شرایطی برای برقراری پرواز میان دو کشور به تصویب رسیده و در آن، کشورها متعهد شدهاند تا زمینه لازم برای انجام و پذیرش پروازهای بینالمللی را فراهم آورند.
وی با اشاره کاهش نقش اجرایی دولت در صنعت هوایی، اضافه کرد: تا زمانی که عموما شرکتهای ارائه کننده خدمات از جمله سوخترسانها، دولتی بودند فراهم کردن این زمینه سادهتر بود و از زمانی که شرکتهای ارائه کننده سوخت خصوصی شدند، بدیهی است ضوابط جدیدی بر آنها حاکم باشد.
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، درباره شرایط حاکم بر فرودگاه استانبول نیز توضیح داد: در فرودگاه استانبول دو شرکت سوخترسان فعالیت دارند و از این رو مشتریان میتوانند با انتخاب یکی از این گزینهها از آنها سوخت تهیه کنند و اگر یکی از آنها امتناع کرد باید از دیگری تهیه شود و چون انحصار وجود ندارد در این حوزه، گزینههای شرکتهای ایرانی میتواند متنوع شود.
منظری ادامه داد: در هر حال اگر امتناع از دادن سوخت به شرکت هواپیمایی به روایتی مرتبط با بدهی شرکت باشد، مسئولیت متوجه خود شرکت هواپیمایی خواهد بود، اما اگر توقف ارائه سوخت به دلیل اعمال مقررات تحریم باشد دولت ایران میتواند به موجب موافقتنامه، با مذاکره با طرف مقابل تلاش برای ایجاد زمینه انجام پرواز را در دستور کار خود داشته باشد و در صورت عدم حل مشکل از طریق مفاد مقررات حل اختلاف در موافقتنامه اقدام کند. البته با توجه به اعلام قبلی شرکت سوخترسان ترک، شرکتهای هواپیمایی تا قبل از رفع مانع نمیتوانند برنامهریزی پرواز به فرودگاهی انجام دهند که تسهیلات فرودگاهی لازم را ندارد و باید منتظر بمانند تا مشکل فعلی حل شود.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی به وجود آمده پس از اعمال تحریمهای جدید، باید در راستای حفظ همکاریهای دوجانبه حرکت کرد، گفت: در هر حال از یک سو شرکتهای ارائه کننده خدمات به دلیل اجبار فشار تحریم از طرف دولتها امکان توجیه اقدامات خود را دارند که البته دو طرف باید استدلالها را در هیات حل اختلاف طرح کنند تا باتوجه به مبانی حقوقی موجود، مورد بررسی قرار گیرد. به ویژه امروزه که برخی شرکتها به صورت فراملیتی فعالیت میکنند و تعریف آنها همچون گذشته ممکن نیست، باعث شده بررسیهای دقیق حقوقی و رسیدن به یک راه حل قطعی اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.
با اعلام تبعیت شرکت سوخترسان ترک از تحریمهای جدید آمریکا، از روزهای پایانی هفته گذشته ایرلاینهای ایرانی برای سوختگیری در فرودگاههای ترکیه با مشکلاتی مواجه شدهاند و این مساله برای مسافران برخی از پروازها نیز دردسر ساز شده است.
با وجود آنکه هنوز ترکیه به طور رسمی درباره چرایی این اتفاق توضیحی ارائه نکرده، اما سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که در تلاش است در کوتاهترین زمان ممکن سوختگیری ایرلاینهای ایرانی در ترکیه از سر گرفته شود.
با برقراری ۲۰۰ پرواز برنامهای هفتگی میان دو کشور، ترکیه یکی از اصلیترین گزینههای سفرهای شهروندان ایرانی در میان کشورهای منطقه به شمار میرود.
وی با اشاره کاهش نقش اجرایی دولت در صنعت هوایی، اضافه کرد: تا زمانی که عموما شرکتهای ارائه کننده خدمات از جمله سوخترسانها، دولتی بودند فراهم کردن این زمینه سادهتر بود و از زمانی که شرکتهای ارائه کننده سوخت خصوصی شدند، بدیهی است ضوابط جدیدی بر آنها حاکم باشد.
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری، درباره شرایط حاکم بر فرودگاه استانبول نیز توضیح داد: در فرودگاه استانبول دو شرکت سوخترسان فعالیت دارند و از این رو مشتریان میتوانند با انتخاب یکی از این گزینهها از آنها سوخت تهیه کنند و اگر یکی از آنها امتناع کرد باید از دیگری تهیه شود و چون انحصار وجود ندارد در این حوزه، گزینههای شرکتهای ایرانی میتواند متنوع شود.
منظری ادامه داد: در هر حال اگر امتناع از دادن سوخت به شرکت هواپیمایی به روایتی مرتبط با بدهی شرکت باشد، مسئولیت متوجه خود شرکت هواپیمایی خواهد بود، اما اگر توقف ارائه سوخت به دلیل اعمال مقررات تحریم باشد دولت ایران میتواند به موجب موافقتنامه، با مذاکره با طرف مقابل تلاش برای ایجاد زمینه انجام پرواز را در دستور کار خود داشته باشد و در صورت عدم حل مشکل از طریق مفاد مقررات حل اختلاف در موافقتنامه اقدام کند. البته با توجه به اعلام قبلی شرکت سوخترسان ترک، شرکتهای هواپیمایی تا قبل از رفع مانع نمیتوانند برنامهریزی پرواز به فرودگاهی انجام دهند که تسهیلات فرودگاهی لازم را ندارد و باید منتظر بمانند تا مشکل فعلی حل شود.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی به وجود آمده پس از اعمال تحریمهای جدید، باید در راستای حفظ همکاریهای دوجانبه حرکت کرد، گفت: در هر حال از یک سو شرکتهای ارائه کننده خدمات به دلیل اجبار فشار تحریم از طرف دولتها امکان توجیه اقدامات خود را دارند که البته دو طرف باید استدلالها را در هیات حل اختلاف طرح کنند تا باتوجه به مبانی حقوقی موجود، مورد بررسی قرار گیرد. به ویژه امروزه که برخی شرکتها به صورت فراملیتی فعالیت میکنند و تعریف آنها همچون گذشته ممکن نیست، باعث شده بررسیهای دقیق حقوقی و رسیدن به یک راه حل قطعی اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.
با اعلام تبعیت شرکت سوخترسان ترک از تحریمهای جدید آمریکا، از روزهای پایانی هفته گذشته ایرلاینهای ایرانی برای سوختگیری در فرودگاههای ترکیه با مشکلاتی مواجه شدهاند و این مساله برای مسافران برخی از پروازها نیز دردسر ساز شده است.
با وجود آنکه هنوز ترکیه به طور رسمی درباره چرایی این اتفاق توضیحی ارائه نکرده، اما سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که در تلاش است در کوتاهترین زمان ممکن سوختگیری ایرلاینهای ایرانی در ترکیه از سر گرفته شود.
با برقراری ۲۰۰ پرواز برنامهای هفتگی میان دو کشور، ترکیه یکی از اصلیترین گزینههای سفرهای شهروندان ایرانی در میان کشورهای منطقه به شمار میرود.
اخبار مرتبط
واعظی در دیدار وزیر دارایی ترکیه:
مناسبات و همکاریهای ایران و ترکیه رو به گسترش است عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت:
آغاز اجرای پروژه فرودگاه جدید چابهار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
مخالف حذف پروازهای چارتری هستیم رئیس کمیسیون عمران مجلس:
خرید یک قطعه هواپیما با چندبرابر قیمت از بازارهای غیررسمی واعظی در دیدار وزیر دارایی ترکیه:
مناسبات و همکاریهای ایران و ترکیه رو به گسترش است عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت:
آغاز اجرای پروژه فرودگاه جدید چابهار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
مخالف حذف پروازهای چارتری هستیم رئیس کمیسیون عمران مجلس:
خرید یک قطعه هواپیما با چندبرابر قیمت از بازارهای غیررسمی ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه