چاله هوایی را میتوان نگرانی اصلی مسافران هوایی بهحساب آورد و گاهی حتی مسافران کارکشته را نیز دلواپس میکند. همانطور که گفتیم چالههای هوایی کاملاً در پرواز، عادی هستند و تقریباً هیچگاه هواپیما را با خطر مواجه نمیکنند. چاله هوایی در مبحث هوانوردی، با توجه بهشدت آن درجهبندی میشود و 80% آنها در دستهبندی تلاطمهای خفیف قرار میگیرند. خلبانها معتقدند که خیلی خیلی کم پیش میآید تا این تکانها به مسافران یا هواپیما آسیبی وارد کند. بهنوعی میتوان گفت که این تلاطمهای هوایی ازلحاظ امنیتی خطری ندارند و بیشتر در آسایش و رفاه مسافران اختلال ایجاد میکنند. عدهای بین تلاطمهای عادی و تلاطمهای جريان گردابی نیز تفاوت قائل میشوند. هواپیماها هنگام حرکت در آسمان، جریانی گردباد مانند از خود بر جای میگذارند و این جریان در بعضی هواپیماها بیشتر است. به همین دلیل برجهای مراقبت، فاصلهی بیشتری بین هواپیماهای بزرگ و کوچک در نظر میگیرند تا جریان هواپیماهای بزرگتر باعث گیر افتادن هواپیمای کوچکتر در دستانداز هوایی نشود.
شدت تلاطمها در حال افزایش است
تا اینجای کار خیالتان راحت است که چاله هوایی، جانتان را به خطر نمیاندازد؛ از طرفی این تلاطمهای هوایی در سالهای آینده رو به افزایش خواهند بود و مقصر اصلی، انسان و تغییراتی است که در الگوی آب و هوایی به وجود آورده است. این بینظمیها بهمرور زمان باعث افزایش شدت طوفانها میشود و درواقع چالههای هوایی، بهنوعی شرایط آب و هوایی و میزان آشفتگی آن را به ما نشان میدهند.
چاله هوایی به معنی سقوط نیست
تعداد دفعاتی که چاله هوایی در طول تاریخچهی هوانوردی باعث سقوط هواپیما شده است، به تعداد انگشتهای دستتان هم نمیرسد. قابلتوجهترین این موارد، سقوط هواپیمایبریتیش ایرویزدر سال 1966 میلادی بود که ازتوکیوبههنگ کنگمیرفت. خلبان این هواپیما تصمیم به تغییر مسیر پرواز میگیرد تا مسافران بتوانند از زاویهی بهتری،کوه فوجیرا تماشا کنند. جریانهای شدید هوا باعث از دست دادن کنترل هواپیما، افتادن سکان عمودی آن و درنتیجه سقوط هواپیما شده بود. بنابراین چاله هوایی میتواند در مواقعی خطرناک باشد و حتی اگر منجر به سقوط هواپیما نشود هم ممکن است صدمهای جدی به شما وارد کند. بیشتر این صدمات، زمانی اتفاق میافتد که مسافران در جای خود ننشسته و کمربند ایمنی را نبستهاند. به همین دلیل خدمهی هواپیما به دلیل مسئولیت شغلیشان، بیشتر از مسافران در معرض خطر قرار دارند.
تکانها در عقب هواپیما بیشتر حس میشود
هواپیماهای بزرگی همچونایرباس A380بهتر از هواپیماهای کوچک میتوانند تلاطمها را مدیریت کنند؛ اما درمجموع، قانون خاصی در رابطه با اندازهی هواپیماها و این موضوع وجود ندارد. صندلیهای فرست کلاس تقریباً در مرکز هواپیما و بعد از بال آن قرار دارند و معمولاً این قسمتها، تلاطم هوایی را خفیفتر احساس میکنند. به همین دلیل وقتی خلبانها در جایگاه مخصوصشان نشسته و خیلی کم متوجه تکان خوردن هواپیما میشوند، معمولاً مهماندارها با آنها تماس گرفته و با توجه به تکانهای شدید در قسمت عقب هواپیما، از خلبان میخواهند تا علامت بستن کمربند ایمنی را روشن بگذارند.
کمربندهای ایمنی را ببندید
بهترین و هوشمندانهترین کاری که میتوانید هنگام تکان خوردن هواپیما و برخورد با چاله هوایی انجام دهید، مستقر شدن بر روی صندلی و بستن کمربند ایمنیتان است. بعد از خواندن موارد بالا احتمالاً به این نتیجه رسیدهاید که انجام این کار میتواند در شرایط وخیم، شما را نجات دهد و اگر تور اروپا هم میروید و در پرواز، علامت بستن کمربند ایمنی خاموش نمیشود، برای سلامتی و محافظت از خودتان است و خلبان با شما دشمنی شخصی ندارد!
منبع : ویرلن