کهنهپرستی زیرمجمومه سایپا / گرد فرسودگی بر دامن «کساپا»
بنا به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «سایپا شیشه» همواره در حاشیه سودهای اندک فعالیت کرده و از سال 92 وارد مدار زیان شده است. همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید، ارقام سود خالص در سال های 90 و 91 بسیار نازل بوده و دوره های اخیر را تماما با زیان سپری کرده است.
تحلیل فاصله ساختار فروش این شرکت بیانگر این است که نسبت به 8 شرکت همگروه، اختلاف قابل توجه در حاشیه سود ناخالص دارند. هر چند که نسبت بهای تمام شده به فروش در دوره های اخیر رو به کاهش بوده ولی همچنان نسبت به گروه 14 درصد حاشیه سود ناخالص کمتری دارد.
عمده خریدار محصولات «سایپا شیشه»، شرکت سازه گستر سایپا است که در سال جاری 91 درصد و در سال گذشته 97 درصد کل فروش را به خود اختصاص داد. این نکته که بازار مصرف شرکت بزرگ سایپا را به طور کامل در اختیار خود دارد، یک امتیاز محسوب میشود اما باید توجه داشت که تمرکز بر تنها یک مشتری عمده، ریسک فروش محصولات را بالا می برد و در مواقعی که سایپا با مشکلات در امر تولید و فروش مواجه باشد، این شرکت نیز درگیر می شود و تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین، برای فروش بیشتر و تضمین درآمدها باید به دنبال مشتریهای دیگر نیز برود.
یکی از معضلات اساسی و مهم «کساپا» قدیمی و فرسوده بودن ماشین آلات و تکنولوژی تولید است. در حال حاضر حدود 70 درصد تکنولوژی موجود در شرکت مستهلک شده و به شدت نیاز به بروزرسانی احساس می شود. این موضوع سبب تحمیل هزینه های سنگین شده و مهمترین مانع در مسیر تولید و سودآوری محسوب می شود.
شرکت در سال 95 اقدام به خريد ماشينآلات دست دوم شيشه دوجداره، شيشه نشکن، توليد شيشه اتومبيل و تجهيزات کمکي از شرکت سايپا نموده که به دليل عدم امکان نصب و راهاندازي ماشينآلات مذکور، قصد فروش آنها را دارد. بر اين اساس، ماشينآلات به بهاي تمام شده 31 میلیارد ريال به فروش گذاشته شده که اقدامات انجام شده تاکنون منجر به نتيجه نگرديده است.
به طور کلی در شرایطی «کساپا» به روزهای سبز سودآوری بازمیگردد که بتواند در فرایند و چرخه تولید خود تغییر و تحول ایجاد کند. نیاز مبرم به استفاده از تکنولوژی روز و بروزرسانی ماشین آلات بیش از هر زمانی حس می شود و باید پیش از انباشته شدن زیان های سنگین، به فکر چاره بود.