نیاز به ذرهبینی بر عملکرد تعاونیها در روند عرضه پتروشیمیها/ دخالت نهادها در بورسکالا باید کاهش یابد
منصور معظمی رئیس سابق هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارزیابی ورود تعاونیهای پتروشیمی به بحث عرضهوتقاضا در بازار به خبرنگار بورسنیوز اظهارکرد: بسیاری از مجریان پروژه و طرحهای مختلف اقتصادی نشان دادهاند که روحیه کار مشترک در برنامهریزی و طرحریزیهای کلان را نداشته و معمولا در هنگام اجرای پروژههای خاص، حواشی متعددی گریبانگیر اقتصاد میشود.
وی به ورود تعاونیها در بحث عرضهوتقاضا در بورسکالا اشاره داشت و گفت: با وجود انتقادهای فراوان نسبت به محدودیت عرضه محصولات پتروشیمی در بورسکالا و ایجاد حاشیههای فراوان پیرامون فضای تولیدی کشور، تعاونیها بهعنوان پرچمدار بهبود شرایط بازار، وارد این گود شدند تا به تعادل عرضهوتقاضای محصولات پترویی در بازار کمک کنند؛ اما تاکنون فیلتر نظارتی دقیقی بر عملکرد تعاونیها قرار نگرفته تا بازخورد آن مشخص شود.
رئیس سابق هیات عامل ایدرو با ارائه پیشنهاد نسبت به چگونگی عرضه این محصولات، افزود: عرضه محصولات پترویی در بورس راهکار مناسبی برای صنایع پایین دست نیست چراکه این بازار به دلیل ماهیت شفافیت آن، نمیتواند عرضه را برای برخی افراد مسدود سازد بنابراین خریداران واقعی و غیرواقعی برای خرید این نوع محصولات صف میبندند و با توجه به پیک کاری صنایع پاییندست پترویی، اقدام به افزایش تقاضا کرده و بازار نیز با کمبود عرضه مواجه میشود تا بدین گونه رشد نرخ در زمان اوج یک صنعت رقم زده شود.
وی اضافه کرد: صنایع پاییندست باید به صورت مستقیم با عقد قراردادهای کوتاه و بلندمدت با تولیدکنندگان اصلی و واحدهای پتروشیمی، سفارشهای خود را لیست کنند تا در زمان پیک مصرف مواداولیه، درگیر تامین خوراک برای صنایع در بازارهای سیاه نباشند تا به واسطه گرانخریدن مجبور به افزایش نرخ محصول تمامشده خود شوند.
معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص شفافیت بورسکالا نیز گفت: ورود انواع محصولات و عرضه آن در بورس باید در یک اقتصاد کاملا رقابتی و شفاف رخ دهد و بورسکالا باید مانع حضور دلالان و بازی آنها با نرخهای رقابتی بازار شود تا دیگر نیازی به ابزارهای گوناگون نباشد از طرف دیگر باید دخالت نهادهای دیگر نیز در بورس کاهش یابد چراکه تمام این اقدامات بازار را متلاطم کرده و نتیجهای بهغیر از افزایش نرخ قیمتها ندارد.
معظمی با تشریح عملکرد فعلی پتروشیمیها تصریح کرد: واحدهای پتروشیمی در فضای فعلی اقتصاد علاوه بر تامین نیاز صنایع پاییندست رویکرد صادراتی خود را حفظ کردهاند تا منابع مالی صادراتی آنها به داخل کشور تزریق شود، بنابراین هدفی برای نگهداری منابع مالی در خارج از کشور وجود ندارد؛ از طرف دیگر نباید فراموش کرد که نرخ فروش محصولات پتروشیمی در قالب صادرات نسبت به فروش داخلی بیشتر بوده ضمن آنکه تمام تولیدات واحدهای پتروشیمی در داخل کشور مشتری ندارد و نگاه خارجی در تولید این نوع محصولات نیز رعایت شده تا بازارهای هدف را نشانه بگیرد.