رفع موانع تولید لازمه موفقیت طرحهای فروش / 8 ماه دیر به فکر افتادهاند
دکتر امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و از کارشناسان صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مهم گفت: متأسفانه فروش محصولات از سوی شرکتها با 5 درصد زیر حاشیه بازار هرروز به تأخیر میافتد و این مهم مشکلساز خواهد بود.
وی ادامه داد: بازار خودرو در حال حاضر به دست سرمایهگذاران و نه مصرفکننده معمولی به مشکل خورده است و مطمئناً نصفه انجام شدن طرح فروش خودرو با 5 درصد زیر حاشیه بازار مشکلات را بیشتر میکند. اینکه برخی خودروها بر این اساس فروخته و برخی دیگر از این قانون پیروی نکنند بازهم همان مشکلات را ایجاد کرده و سرمایهگذاران را به سمت خودروهایی با سود بیشتر سوق میدهد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این مطلب که باید کاری کرد که خود این سرمایهگذاران به دلیل سودآور نبودن بازار خودرو دیگر تمایلی به این بازار نشان دهند افزود: برای رسیدن به این مهم لازم است در کنار پیشفروش خودرو با 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار، تولید خودرو را نیز افزایش داد.
وی تصریح کرد: تولید خودرو در کشور با مشکلات بسیاری روبهرو است و این در حالی است که همه توجه مدیران و حتی دولت بر روی بازار متمرکزشده و از تولید و رفع موانع آن غافل ماندهاند.
کاکایی تأکید کرد: وزارت صمت دستور میدهد که تولید را بالا ببرید اما اگر خودروساز و قطعه ساز مشکلی برای تولید نداشتند که نیاز به دستور شما نبود. پس باید مشکل را حل کنید نه اینکه تنها به دادن دستور اکتفا کرده و بر خودروساز فشار بیاورید.
وی با تأکید بر این مهم که راه دیگر کمک به تولید خودرو افزایش سرمایهگذاریهای دولتی در این صنعت و صنعت مکمل یعنی قطعهسازی است گفت: واقعیت امروز جامعه ما این است که تحریمها بسیار فشار بر صنایع ما وارد کردهاند و هرروز هم در حال افزایش هستند بنابراین خودروساز و قطعه ساز با مشکل جدی روبهرو بوده و این مشکل با تبصره و ماده حل نمیشود.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: وقتی کمبود قطعه افزایش یابد یعنی خودرو تولیدش کاهشیافته و این بدان معنی است شکاف قیمتی بازار افزایش و دیگر پیشفروش با 5 درصد قیمت زیر حاشیه بازار نیز جواب نمیدهد.
وی افزود: اگر 8 ماه پیش این نوع فروش خودرو در دستور کار وزارت صمت و خودروسازها قرار میگرفت امروز اینهمه مشکل در صنعت و بازار خودرو نداشتیم اما امروز کمی برای اجرا دیر شده است.
کاکایی در توضیح چرایی بیتأثیر بودن مدل فروش جدید خودروسازها گفت: از تابستان و مهر سال گذشته با اجرای این طرح و درآمد حاصل از آنهم خودروساز کارش اینقدر گره نمیخورد و هم بازار با چنین شک قیمتی روبهرو نمیشد. اما امروز دو خودروساز کشور بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی روی دستشان مانده و حال به این مبلغ افزایش روزبهروز تحریمها را نیز اضافه کنید. امروز دیگر مشکل با فروش خودرو باقیمت بازار و یا 5 درصد حاشیه بازار جواب نمیدهد.